A.P. Møller-Mærsk nye CEO, Vincent Clerc, er klar til at skrue koncernens investeringer op på et historisk højt niveau. Det sker efter, at Mærsk i de fænomenalt gode år 2020, 2021 og 2022 har holdt igen med nye investeringer. Dermed forfølger Clerc en gammel mærsk-dyd: Køb, når markedet er på vej ned, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Nu skal det transformerede A.P. Møller-Mærsk satse på yderligere massive investeringer i vækst, efter at koncernen allerede i 2022 øgede sine Capital Expenditure (CAPEX) betydeligt. Den nye topchef Vincent Clerc vil satse, netop som markedet dykker.
Mærsk-ledelsen har udsendt stærkt afdæmpede forventninger til, ja nærmest advarsler om, den mulige svage indtjeningsudvikling i 2023. Containerraterne (SCFI) er siden midt i 2022 dykket fra 5000 til aktuelt under 1000. Og analytikerne forventer et overskud for Mærsk på 2,8 mia. USD i år mod 29,6 mia. USD sidste år.
Det kommende år bliver præget af i hvert fald to andre centrale satsninger: Transformationen af Mærsk til en integreret udbyder af transport- og logistikløsninger skal ”accelereres.” Og så skal koncernen underkastes en stram finansiel disciplin, så de enorme beløb, der er tjent i de fænomenalt gode år 2021 og 2022, ikke bliver til en sovepude.
Køb, når markedet er nede
Mens Mærsk har holdt investeringerne nede i rekordårene 2021 og 2022 vil gruppens CAPEX nu øges i takt med, at markedet bliver normaliseret. Dermed dyrker Mærsk en af A.P. Møllers gamle dyder: Køb, når markedet er nede, og priserne på skibe må formodes at være lavere.
Mærsk offentliggør sine investeringsplaner i to års-perioder. I de to år 2023 og 2024 skal capex (capital expenditure) i fremme af den organisk vækst – altså eksklusive opkøb – øges til 10-11 mia. USD. For 2022-23 er guidance på 9-10 mia. USD.
Dermed er der sket en bemærkelsesværdig ændring i Mærsk-ledelsens holdning til CAPEX. Så sent som i begyndelsen af 2021 forudså Mærsk et CAPEX-niveau på samlet 4,5-5,5 mia. USD i 2021-2022. Ledelsen understregede dengang, at ”Capex-discipline remains a key focus area”.
Målsætningen var dengang at skabe en meget solid fri pengestrøm. Det lykkedes mildt sagt også, ikke mindst takket være en overraskende stærk optur i markedet.
Allerede i 2022 blev der, trods den varslede tilbageholdenhed, sat væsentligt mere gang i investeringerne, som reelt nåede op på i alt 7 mia. USD i de to år 2021-2022.
Nu skal der skrues yderligere op. Selvom Mærsk allerede har bestilt 19 metanoldrevne kæmpeskibe med en kapacitet på her 16.000-17.000 TEU (tyve fods containere) de seneste par år, så er koncernens ordrebog stadig væsentligt mindre end de vigtigste konkurrenters.
Med årlige investeringer på 5-5,5 mia. USD (35-39 mia. kr.) er der plads til køb af mange flere skibe i de næste to år samtidig med, at der også investeres i terminaler og andre aktiviteter.
Vincent Clerc signalerede efter udsendelsen af årsrapporten, at Mærsk i den kommende tid ikke vil købe så mange nye virksomheder. I stedet skal integrationen af logistik og søtransport af containere accelereres, og der skal satses mere på organisk vækst. De allerede opkøbte logistikvirksomheder skal i endnu højere grad smeltes ind i en samlet organisation, der sælger integrerede Mærsk-løsninger under ét samlet brand, hvilket også betyder, at et varemærke som Hamburg Süd nu forsvinder.
Med investeringerne vil Mærsk-ledelsen arbejde sig længere frem mod den vision om under ét brand at blive en integreret kvalitetssikret leverandør af mere eller mindre skræddersyede dør-til-dør klimaneutrale transportløsninger i løbet af et årti.
Det bliver afgørende for vurderingen af Mærsk og Vincent Clerc, at virksomheden i 2023 i højere grad kan bevise, at integrationsstrategien virker.
Morten A. Sørensen
Læs også de øvrige artikler i ugens team om Q4-regnskaber. Temaet fortsætter i næste uge.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.