Efter flere års opvarmning og bedring i de underliggende markedsforhold omkring udbud og efterspørgsel, kan man konstatere, at festen endelig er begyndt for Torm og de andre produkttankrederier, som alle er eksploderet i aktiekurs i år. Det store spørgsmål er, hvor længe festen varer, for den vil uvægerligt slutte en dag. De store markedsudsving er shipping i en nøddeskal, skriver fagredaktør Steen Albrechtsen.
Torm har i forbindelse med en obligatorisk SEC-filing i september opdateret på det forventede rateniveau for 3. kvartal. Og man kan roligt sige, at kvartalet bliver en fest. Ifølge meddelelsen er 96 pct. af skibsdagene for kvartalet afdækket til en gennemsnitlig TCE-indtjening på 44.117 USD/dag.
Med den indsejling er der udsigt til rundt regnet en fordobling af resultatet for 2. kvartal. Det er ingen hemmelighed, at rateniveauet både i 2. kvartal og 3. kvartal er langt over break even-niveauet omkring 15.000 USD/dag. Det betyder, at al yderligere indtjening i praksis vil dryppe næsten urørt hele vejen ned til bundlinjen.
I 2. kvartal var den gennemsnitlige rate 29.622 USD, og 3. kvartal kan altså levere ca. 15.000 USD ekstra per dag eller ca. 50 pct. mere på TCE-indsejlingen, der var 209 mio. USD i 2. kvartal. Det er i runde tal 100 mio. USD ekstra, som vi kan lægge oven i 2. kvartals bundlinje på 107 mio. USD.
En bundlinje på 200 mio. USD vil ved 81,5 mio. udestående aktier modsvare 2,45 USD per aktie, eller mindst 18 kr. per aktie for 3. kvartal alene. For helåret har Torm guidet en indtjening på 509-527 mio. USD, hvis raterne holder sig på 43.828, som var den gennemsnitlige afdækning for hele 2. halvår i august måned.
Det er i underkanten af fire mia. kr. og dermed en 1/3 af markedsværdien, der tjenes hjem i år på driften, hvilket giver en vis bund under den nuværende kurs trods den flotte udvikling i år.
Som perspektiv er det værd at nævne, at D/S Norden netop har opjusteret nok engang, bl.a. med baggrund i det stærke tankmarked, og at en Torm-konkurrent (Scorpio Tankers) netop har sikret tre skibe på treårige kontrakter med rater på 25-35.000 USD/dag. Drivkraften har været Ruslands invasion af Ukraine og den store omlægning af handelsmønstre, der er undervejs.
Særligt har Rusland leveret diesel til Europa, men det bliver der sat en stopper for med de sanktioner, der træder i kraft til februar 2023. Ruslands olie og raffinerede produkter skal sejles længere væk end til Europa, mens Europa også skal hente de hidtidige russiske indkøb længere væk. Effekten herfra anslås til ca. syv pct. pr ton-mile, hvoraf kun ca. 2 procentpoint er indbygget i efterspørgslen lige nu. Alt andet lige er der altså udsigt til fortsat solid efterspørgsel de næste måneder frem til sanktionernes ikrafttræden. Som altid indenfor shipping er tingene mere kompliceret end som så. Der er mange andre drivere, der påvirker efterspørgslen, herunder f.eks. det nylige OPEC-cut og især den generelle makroøkonomiske udvikling.
Andre faktorer, såsom lukning af raffinaderier i regioner, der er nettoimportører af raffinerede produkter, er mere positive og betyder, at der skal sejles flere raffinerede produkter til de lande end hidtil.
Alt sammen leder det frem til, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er hårfin. For første gang i lang tid er der styr på udbuddet af skibe, idet ordrebogen kun udgør rekordlave fem pct. af verdensflåden indenfor produkt- og råolietankere. Det kan måske synes af meget, men med en effektiv levetid for et skib på 20-25 år er det i gennemsnit kun lige akkurat nok til at holde flåden ved lige.
Skrotningerne er lidt sværere at forudsige, for de afhænger naturligvis også af rateniveauet og scrapværdien, der er bestemt af jernprisen. Et højt rateniveau vil give længere levetid til gamle og mindre effektive skibe, der dog godt lige kan klemme et par ekstra ture ud af sig.
Endelig er det interessant at bedringen i raterne endnu ikke har fået skibsrederne til at sende skibsordrer afsted i stor stil. Forklaringerne herpå er bl.a., at nye skibe er blevet dyrere, at værfterne er optaget lige nu og tidligst vil kunne levere omkring 2025, og at mange redere sandsynligvis er forsigtige med at binde sig til store 20-25-årige investeringer, måske lige før en recession.
Konklusionen er, at festen er godt i gang, og det ser ud til, at den nok vil vare ved noget tid endnu. I vores øjne er det for tidligt at gå hjem for at pleje eventuelle tømmermænd. Denne gang er der lidt større og sandsynligvis længerevarende strukturelle ændringer i spil til at understøtte indtjeningsfesten. Største risiko er makroudviklingen og varigheden af de ændrede handelsmønstre.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.