Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Torm handles til tre gange årets forventede overskud

Steen Albrechtsen

torsdag 20. oktober 2022 kl. 15:00

Konflikten i Det Røde Hav skubber til Torms rater

Efter flere års opvarmning og bedring i de underliggende markedsforhold omkring udbud og efterspørgsel, kan man konstatere, at festen endelig er begyndt for Torm og de andre produkttankrederier, som alle er eksploderet i aktiekurs i år. Det store spørgsmål er, hvor længe festen varer, for den vil uvægerligt slutte en dag. De store markedsudsving er shipping i en nøddeskal, skriver fagredaktør Steen Albrechtsen.

Torm har i forbindelse med en obligatorisk SEC-filing i september opdateret på det forventede rateniveau for 3. kvartal. Og man kan roligt sige, at kvartalet bliver en fest. Ifølge meddelelsen er 96 pct. af skibsdagene for kvartalet afdækket til en gennemsnitlig TCE-indtjening på 44.117 USD/dag.

Med den indsejling er der udsigt til rundt regnet en fordobling af resultatet for 2. kvartal. Det er ingen hemmelighed, at rateniveauet både i 2. kvartal og 3. kvartal er langt over break even-niveauet omkring 15.000 USD/dag. Det betyder, at al yderligere indtjening i praksis vil dryppe næsten urørt hele vejen ned til bundlinjen.

I 2. kvartal var den gennemsnitlige rate 29.622 USD, og 3. kvartal kan altså levere ca. 15.000 USD ekstra per dag eller ca. 50 pct. mere på TCE-indsejlingen, der var 209 mio. USD i 2. kvartal. Det er i runde tal 100 mio. USD ekstra, som vi kan lægge oven i 2. kvartals bundlinje på 107 mio. USD.

En bundlinje på 200 mio. USD vil ved 81,5 mio. udestående aktier modsvare 2,45 USD per aktie, eller mindst 18 kr. per aktie for 3. kvartal alene. For helåret har Torm guidet en indtjening på 509-527 mio. USD, hvis raterne holder sig på 43.828, som var den gennemsnitlige afdækning for hele 2. halvår i august måned.

Det er i underkanten af fire mia. kr. og dermed en 1/3 af markedsværdien, der tjenes hjem i år på driften, hvilket giver en vis bund under den nuværende kurs trods den flotte udvikling i år.

Som perspektiv er det værd at nævne, at D/S Norden netop har opjusteret nok engang, bl.a. med baggrund i det stærke tankmarked, og at en Torm-konkurrent (Scorpio Tankers) netop har sikret tre skibe på treårige kontrakter med rater på 25-35.000 USD/dag. Drivkraften har været Ruslands invasion af Ukraine og den store omlægning af handelsmønstre, der er undervejs.

Særligt har Rusland leveret diesel til Europa, men det bliver der sat en stopper for med de sanktioner, der træder i kraft til februar 2023. Ruslands olie og raffinerede produkter skal sejles længere væk end til Europa, mens Europa også skal hente de hidtidige russiske indkøb længere væk. Effekten herfra anslås til ca. syv pct. pr ton-mile, hvoraf kun ca. 2 procentpoint er indbygget i efterspørgslen lige nu. Alt andet lige er der altså udsigt til fortsat solid efterspørgsel de næste måneder frem til sanktionernes ikrafttræden. Som altid indenfor shipping er tingene mere kompliceret end som så. Der er mange andre drivere, der påvirker efterspørgslen, herunder f.eks. det nylige OPEC-cut og især den generelle makroøkonomiske udvikling.

Andre faktorer, såsom lukning af raffinaderier i regioner, der er nettoimportører af raffinerede produkter, er mere positive og betyder, at der skal sejles flere raffinerede produkter til de lande end hidtil.

Alt sammen leder det frem til, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er hårfin. For første gang i lang tid er der styr på udbuddet af skibe, idet ordrebogen kun udgør rekordlave fem pct. af verdensflåden indenfor produkt- og råolietankere. Det kan måske synes af meget, men med en effektiv levetid for et skib på 20-25 år er det i gennemsnit kun lige akkurat nok til at holde flåden ved lige.

Skrotningerne er lidt sværere at forudsige, for de afhænger naturligvis også af rateniveauet og scrapværdien, der er bestemt af jernprisen. Et højt rateniveau vil give længere levetid til gamle og mindre effektive skibe, der dog godt lige kan klemme et par ekstra ture ud af sig.

Endelig er det interessant at bedringen i raterne endnu ikke har fået skibsrederne til at sende skibsordrer afsted i stor stil. Forklaringerne herpå er bl.a., at nye skibe er blevet dyrere, at værfterne er optaget lige nu og tidligst vil kunne levere omkring 2025, og at mange redere sandsynligvis er forsigtige med at binde sig til store 20-25-årige investeringer, måske lige før en recession.

Konklusionen er, at festen er godt i gang, og det ser ud til, at den nok vil vare ved noget tid endnu. I vores øjne er det for tidligt at gå hjem for at pleje eventuelle tømmermænd. Denne gang er der lidt større og sandsynligvis længerevarende strukturelle ændringer i spil til at understøtte indtjeningsfesten. Største risiko er makroudviklingen og varigheden af de ændrede handelsmønstre.

Steen Albrechtsen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank