Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tysk kup styrker Clercs usikre strategi for Mærsk

Morten Sørensen

mandag 22. januar 2024 kl. 9:25

Tysk kup styrker Clercs usikre strategi for Mærsk

Alliancen mellem Mærsk og Hapag-Lloyd kommer overraskende og gør op med forestillingen om, at alliancer i containerfarten hørte fortiden til. Med aftalen vil CEO Vincent Clerc gøre Mærsks rutenet mere punktligt og fleksibelt. Men aftalen giver ham frem for alt et økonomisk meget effektivt tysk rederi som en slags underleverandør til Mærsks store integrerede strategi, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Mærsks nye samarbejde med sin konkurrent, tyske Hapag-Lloyd, vender op og ned på de forestillinger mange iagttagere sidste år gjorde sig om, at de store alliancer i containerfarten var ved at være et overstået kapitel.

Det nye samarbejde, Gemini, skal drive 290 skibe, hvoraf verdens næststørste containerrederi Mærsk skal levere de 60 pct. og det femtestørste, Hapag-Lloyd de 40 pct. De to rederier har tilsammen væsentligt flere containerskibe. Men en del skal bruges i shuttleruter, der fortsat drives uden for samarbejdet.

Gemini træder i funktion med udgangen af januar 2025. På det tidspunkt forlader Mærsk 2M-alliancen med verdens største rederi, schweiziske Mediterranean Shipping Co. (MSC), og Hapag-Lloyd forlader samtidig konsortiet The Alliance, hvor det tyske rederi er den største deltager. Så der er nu tre (i denne sammenhæng kun mellemstore) østasiatiske rederier tilbage i denne gruppering. Det nye samarbejde kan give Mærsk en række fordele: 1) Mentaliteten i A.P. Møller-Mærsk og Hamburg-rederiet Hapag-Lloyd passer formentlig godt sammen. De er begge nordeuropæiske aktører, og de er branchens mest åbne over for offentlighed og aktiemarkeder, mens især det tæt familiekontrollerede MSC fremstår som meget tillukket. Økonomisk er Hapag-Lloyd en af branchens mest lukrative og højest værdisatte aktører.

2) Tilsammen får de to en markedsandel på over 21 pct. af den globale kapacitet, hvormed de foreløbigt overgår det hastigt voksende MSC, der til dato ikke har varslet, at det vil indgå i nye alliancer.

3) Mærsk og Hapag-Lloyd stræber mod en langt højere punktlighed end hidtil. 90 pct. af skibstransporterne skal nå frem til tiden, mens punktligheden i Hapag-Lloyd aktuelt kun er på 54 pct. og i 2M-samarbejdet på 75 pct.

I Gemini bliver der i modsætning til i 2M økonomiske sanktioner mod de partnere, der ikke kan leve op til kvalitetskravene, fremgår det.

4) Vincent Clerc har selv erklæret, at det vil give et bedre grundlag for hans integrationsstrategi: Mærsks samlede integrerede løsninger kan blive mere attraktive for de købere af samlede transportløsninger (ikke blot søtransport, men også komplette logistikløsninger på land og i luften), som Mærsk særligt satser på. Gennem samarbejdsaftalen bliver Hapag-Lloyd en slags underleverandør med god indtjening og høje kvalitetsambitioner til Mærsks store integrerede transportsystem.

5) De to nye partnere får med samarbejdet leveret et diskret spark til MSC. Hapag-Lloyd CEO Rolf Habben Jansen har været stærkt utilfreds med, at byen Hamburg har valgt MSC som partner, så MSC bliver ejer af 49,9 pct. af Hamburgs havn. Han varsler nu, at Gemini vil flytte så meget trafik fra Hamburg til de transshipmenthubs, som Gemini-partnerne kontrollerer i nærheden, at fragtmængderne i Hamburgs havn vil falde ti pct.

Samlet set har Vincent Clerc nu overrasket med et offensivt initiativ, efter at der med Mærsks drastiske resultatfald i 2023 og udsigten til underskud i 2024 blev sat stadigt flere spørgsmålstegn ved hans strategi.

Angreb giver dramatiske ratehop

Angreb på transportruterne mellem Asien og Europa har presset fragtraterne for containertransport dramatisk op. Drewry’s World Container Index steg alene i ugen til torsdag den 18. januar med 23 pct. og lå 82 pct. over den tilsvarende uge i 2023. Dermed er billedet af Mærsk i de seneste uger ikke blot blevet drastisk ændret af samarbejdet med Hapag-Lloyd, men også af en markant vending i den nedgang i fragtraterne, der har været forudset for slutningen af 2023 og i 2024.

Der kan gå måneder, før skibsfarten gennem Det røde Hav er normaliseret efter angrebene på skibe i de seneste uger. Storbanken ING vurderer for eksempel, at efterdønningerne kan vare ind i andet kvartal. Det er dog foreløbig vanskeligt for udenforstående umiddelbart at bedømme, hvor meget af rateforhøjelserne, der sluges af de ekstra omkostninger ved at sejle rundt om Afrika.

Grundlæggende er der dog stadig udsigt til, at containerrederierne i år og formentlig til næste år skal sejle i et marked, der er præget af betydelig overkapacitet.

Morten A. Sørensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank