Alliancen mellem Mærsk og Hapag-Lloyd kommer overraskende og gør op med forestillingen om, at alliancer i containerfarten hørte fortiden til, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Mærsks nye samarbejde med den tyske konkurrent Hapag-Lloyd vender op og ned på de forestillinger, mange iagttagere sidste år gjorde sig om, at de store alliancer i containerfarten var ved at være et overstået kapitel.
Det nye samarbejde, Gemini, skal drive 290 skibe, hvoraf verdens næststørste containerrederi Mærsk skal levere de 60 pct. og det femtestørste, Hapag-Lloyd de 40 pct. De to rederier har tilsammen væsentligt flere containerskibe. Men en del skal bruges i shuttleruter, der fortsat drives uden for samarbejdet.
Gemini træder i funktion med udgangen af januar 2025. På det tidspunkt forlader Mærsk 2M-alliancen med verdens største rederi, schweiziske Mediterranean Shipping Co. (MSC), og Hapag-Lloyd forlader samtidig konsortiet The Alliance, hvor det tyske rederi er den største deltager. Det nye samarbejde kan give Mærsk en række fordele:
1) Mentaliteten i A.P. Møller-Mærsk og Hamburg-rederiet Hapag-Lloyd passer formentlig godt sammen. De er begge nordeuropæiske aktører, og de er branchens mest åbne overfor offentlighed og aktiemarkeder, mens især det tæt familiekontrollerede MSC fremstår som meget tillukket. Økonomisk er Hapag-Lloyd en af branchens mest lukrative og højest værdisatte aktører.
2) Tilsammen får de to en markedsandel på over 21 pct. af den globale kapacitet, hvormed de foreløbigt overgår det hastigt voksende MSC, der til dato ikke har varslet, at det vil indgå i nye alliancer.
3) Mærsk og Hapag-Lloyd stræber mod en langt højere punktlighed end hidtil. 90 pct. af skibstransporterne skal nå frem til tiden, mens punktligheden i Hapag-Lloyd aktuelt kun er på 54 pct. og i 2M-samarbejdet på 75 pct. I Gemini bliver der i modsætning til i 2M økonomiske sanktioner mod de partnere, der ikke kan leve op til kvalitetskravene.
4) Mærsks samlede integrerede løsninger kan blive mere attraktive for de købere af samlede transportløsninger (ikke blot søtransport, men også komplette logistikløsninger på land og i luften), som Mærsk særligt satser på. Gennem samarbejdsaftalen bliver Hapag-Lloyd en slags underleverandør med god indtjening og høje kvalitetsambitioner til Mærsks store integrerede transportsystem.
5) De to nye partnere får med samarbejdet leveret et diskret spark til MSC. Hapag-Lloyds CEO Rolf Habben Jansen har været stærkt utilfreds med, at byen Hamburg har valgt MSC som partner, så MSC bliver ejer af 49,9 pct. af Hamburgs havn. Han varsler nu, at Gemini vil flytte så meget trafik fra Hamburg til de transshipmenthubs, som Gemini-partnerne kontrollerer i nærheden, at fragtmængderne i Hamburgs havn vil falde 10 pct.
Set under ét har CEO Vincent Clerc overrasket med et offensivt initiativ, efter der med Mærsks resultatfald i 2023 og udsigt til underskud i 2024 blev sat stadigt flere spørgsmålstegn ved hans strategi.
Morten A. Sørensen
Konklusion
Aktuel kurs 12185
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 14000
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her