Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Tysk kup styrker Clercs usikre strategi for Mærsk

Morten Sørensen

onsdag 07. februar 2024 kl. 11:55

ESG i CEO-bonus: Klimafokuserede Mærsk på dumpeplads

Alliancen mellem Mærsk og Hapag-Lloyd kom­mer overraskende og gør op med forestillingen om, at alliancer i containerfarten hørte fortiden til, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.

Mærsks nye samarbejde med den tyske konkur­rent Hapag-Lloyd vender op og ned på de forestil­linger, mange iagttagere sidste år gjorde sig om, at de store alliancer i containerfarten var ved at være et overstået kapitel.

Det nye samarbejde, Gemini, skal drive 290 skibe, hvoraf verdens næststørste containerrederi Mærsk skal levere de 60 pct. og det femtestørste, Hapag-Lloyd de 40 pct. De to rederier har tilsam­men væsentligt flere containerskibe. Men en del skal bruges i shuttleruter, der fortsat drives uden for samarbejdet.

Gemini træder i funktion med udgangen af ja­nuar 2025. På det tidspunkt forlader Mærsk 2M-alliancen med verdens største rederi, schweiziske Mediterranean Shipping Co. (MSC), og Hapag-Lloyd forlader samtidig konsortiet The Alliance, hvor det tyske rederi er den største deltager. Det nye sam­arbejde kan give Mærsk en række fordele:

1) Mentaliteten i A.P. Møller-Mærsk og Ham­burg-rederiet Hapag-Lloyd passer formentlig godt sammen. De er begge nordeuropæiske aktører, og de er branchens mest åbne overfor offentlig­hed og aktiemarkeder, mens især det tæt familie­kontrollerede MSC fremstår som meget tillukket. Økonomisk er Hapag-Lloyd en af branchens mest lukrative og højest værdisatte aktører.

2) Tilsammen får de to en markedsandel på over 21 pct. af den globale kapacitet, hvormed de fore­løbigt overgår det hastigt voksende MSC, der til dato ikke har varslet, at det vil indgå i nye alliancer.

3) Mærsk og Hapag-Lloyd stræber mod en langt højere punktlighed end hidtil. 90 pct. af skibstrans­porterne skal nå frem til tiden, mens punktligheden i Hapag-Lloyd aktuelt kun er på 54 pct. og i 2M-samarbejdet på 75 pct. I Gemini bliver der i mod­sætning til i 2M økonomiske sanktioner mod de partnere, der ikke kan leve op til kvalitetskravene.

4) Mærsks samlede integrerede løsninger kan blive mere attraktive for de købere af samlede transportløsninger (ikke blot søtransport, men også komplette logistikløsninger på land og i luften), som Mærsk særligt satser på. Gennem samarbejdsaf­talen bliver Hapag-Lloyd en slags underleverandør med god indtjening og høje kvalitetsambitioner til Mærsks store integrerede transportsystem.

5) De to nye partnere får med samarbejdet leve­ret et diskret spark til MSC. Hapag-Lloyds CEO Rolf Habben Jansen har været stærkt utilfreds med, at byen Hamburg har valgt MSC som partner, så MSC bliver ejer af 49,9 pct. af Hamburgs havn. Han varsler nu, at Gemini vil flytte så meget trafik fra Hamburg til de transshipmenthubs, som Gemini-partnerne kontrollerer i nærheden, at fragtmæng­derne i Hamburgs havn vil falde 10 pct.

Set under ét har CEO Vincent Clerc overrasket med et offensivt initiativ, efter der med Mærsks re­sultatfald i 2023 og udsigt til underskud i 2024 blev sat stadigt flere spørgsmålstegn ved hans strategi.

Morten A. Sørensen

Konklusion

Aktuel kurs 12185

Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold

Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 14000

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.

Mærsk - aktuelle signaler

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank