En stribe danske virksomheder har i de seneste år trukket sig fra flere af deres udenlandske markeder for i stedet at satse mere på færre lande typisk i nærområdet. Der fokuseres på geografiske markeder med stort volumen og god indtjening. Men også geopolitik, kampen mod kompleksitet, protektionisme og digitalisering bidrager til den geografiske fokusering, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen
Den store exit fra det russiske marked for mange danske virksomheder siden vinteren 2022 har overskygget en bredere tendens: Stribevis af danske virksomheder trækker sig også fra andre lande for at fokusere på langt færre nationale markeder end tidligere.
I sommer har Ambus CEO Britt Meelby Jensen meddelt, at koncernen trækker sig fra 40 nationale markeder for at mindske kompleksiteten i koncernen og fokusere på markeder med høj vækst.
ISS har i de seneste år trukket sig fra land efter land, og tilbagetrækningen fik i sommer sit mest drastiske udslag, da den store servicekoncern meddelte, at den stort set trækker sig ud af Frankrig – et historisk set meget vigtigt marked for ISS.
MT Højgaard har i sommer besluttet at skære ned på de udenlandske aktiviteter ”i en kontrolleret proces, der også omfatter frasalg og afvikling.” Der er brug for en ”grundlæggende ændring i den strategiske tilgang til de internationale aktiviteter,” udtaler CEO Henrik Mielke i en meddelelse.
Danske Bank trækker sig som en del af CEO Carsten Egeriis’ Forward 28-strategi ud af Norge – der ellers havde status som et af bankens kernemarkeder – efter at banken tidligere har trukket sig fra Irland og Nordirland samt de baltiske lande. Og privatkundeforretningen i Sverige fokuseres mod private banking.
GN Hearings beslutning i denne uge om at trække sig ud af detailforretninger på de enkelte markeder – aktuelt med salget af en detailkæde i Portugal – kan også ses som en del af denne tendens.
Falcks topchef Jacob Riis har fra slutningen af 2021 solgt sine vejhjælpsforretninger – der blev set som en kerneaktivitet i koncernen – i Norge, Sverige, Finland, Estland og Litauen.
Salling har under den hidtidige topchef Per Bank i 2019 trukket sig ud af Sverige efter tidligere at have trukket sig ud af Storbritannien for i stedet at satse mere på Polen.
Detailkæden Flying Tigers CEO Martin Jermiin har i 2021 trukket detailkæden helt ud af USA, og Jysk har lukket ned i Kina i 2018.
Den intensive indsats på udvalgte markeder og i særlige led af forretningen bliver vigtigere end det brede fodfæste i mange lande. Hvis man skal generalisere, kan man sige, at forestillingen om, at det gælder om at trænge ind på marked efter marked, er afløst af en tro på, at der skal satses i bredden og dybden på udvalgte kernemarkeder og aktiviteter.
Tendensen til geografisk tilbagetog og koncentration er selvfølgelig ikke noget helt nyt. Inden for det seneste årti har TDC for eksempel solgt hele sin store nordiske forretning fra for at koncentrere sig om Danmark.
Men tendensen har det seneste år fået ekstra fart på. Det er ikke kun danske virksomheder, der trækker sig tilbage fra andre lande. Store udenlandske koncerner trækker sig også fra Danmark, selvom der er brugt mange år på at opbygge betydelige forretninger her. I år har den store detailkoncern Aldi solgt sin danske forretning og inden for det seneste års tid har også Telia trukket sig ud af det danske telemarked. Handelsbanken og Swedbank har også trukket sig fra Danmark.
Kompleksitet sluger indtjening
Virksomheder tjener generelt flere penge på markeder, der ikke er præget af politisk, juridisk og markedsmæssig kompleksitet. Derfor er for eksempel det nordiske, tyske, britiske og amerikanske marked ofte mere lukrativt end andre. Også den teknologiske udvikling kan føre til fokusering på færre markeder. Digitaliseringen betyder, at standardiserede forretningsmetoder (der kan automatiseres på samme måde i flere lande) og centralisering af beslutningsprocesser kan give større fordele end tidligere. Endelig kan de seneste års problemer med forsyningskæder også medføre, at nogle markeder bliver mindre interessante, fordi de simpelthen geografisk er sværere at nå end nærmarkederne.
Forestillingen om en globalisering, der – baseret på den økonomiske logik – fortsat udvikler sig, er ved at få et alvorligt stød.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.