Ledelsen for Better Collective erkender, at 2025 bliver et vanskeligt år for selskabet, der føder kunder ind til de store bettingfirmaer. Det sker via intelligent markedsføring på de sociale medier, mediesamarbejder og en række egenejede sportsmedieplatforme. Der forventes lavere omsætning i år end sidste år, skriver chefredaktør Morten W. Langer i denne analyse.
Selskabet er ramt af hård markedsmæssig modvind på de to store markeder i Brasilien og USA, hvor det især er usikkert, om positionen på det store amerikanske marked vindes tilbage. Men forventningen er et stærkt comeback i 2026, blandt andet på grund af fodbold-VM.
Sidste år blev Better Collectives vækstkurve for alvor brudt på grund af modvind på de store markeder i Brasilien og USA, mens Europa fortsat går godt.
Brasilien, som tidligere udgjorde 20 pct. af selskabets omsætning, faldt fuldstændig sammen. Her blev hele bettingindustrien ramt af udsigten til ny regulering, som nu er på plads. Der er udstedt en stribe licenser under det nye regime, men stramningen betyder, at der forventes et kundefrafald på op mod 60-80 pct. af de tidligere registrerede spillere. Så blandt andet Better Collective skal til at genopbygge hele kundebasen.
Særligt synes selskabet at være udfordret i USA. De seneste år er hovedparten af det amerikanske marked overtaget af to kæmpestore aktører, nemlig Draftkings (markedsandel ca. 36 pct.) og FanDuel (ca. 37 pct.). Siden sidste efterår har de to store bettingaktører kørt deres egen markedsføring uden store forpligtende samarbejdsaftaler med Better Collective.
Det har betydet et stort omsætningsfald i selskabets amerikanske omsætning, og det er usikkert, om aktiviteten kommer tilbage til tidligere højder i USA.
I 2025 ventes en flad udvikling i USA i omsætningen, men driftsresultatet vil de kommende år blive påvirket positivt af såkaldt revenue share, som består af en løbende indtægtsandel fra tidligere erhvervede kunder, der snart begynder at give overskud hos bettingfirmaerne. I bund og grund skal selskabet bevise, at det kan skaffe nye kunder billigere, end de store bettingaktører selv kan.
CFO Flemming Pedersen sagde på investormødet (frit oversat), at ”Givet de skiftende markedsforhold, især i USA og Brasilien, samt de seneste udviklinger i aktiekursen, har Better Collective besluttet at prioritere andre kapitalallokerings-strategier på kort sigt, såsom at reducere gæld og igangsætte aktietilbagekøb.”
Ledelsen for Better Collective har reageret på de svagere udsigter ved at gennemføre et omfattende spareprogram. Efter opkøb af 35 selskaber skæres organisationen til med reduktion af 300 ansatte. Samlet er målet en omkostningsbesparelse på 50 mio. euro, samtidig med at der ventes en positiv resultatudvikling i Europa og Canada på plus 20 mio. euro, hvilket giver et forventet EBITDA-resultat på 100-120 mio. euro i år mod 113 mio. euro sidste år.
Konklusion
Aktuel kurs 81,70
Kortsigtet anbefaling (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet kursmål (12 mdr.) 82
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.