”Working Backwards” er titlen på en af mange bøger om Amazon. Men den er meget slående for det, Amazon handler om. Efter krav fra stifteren, Jeff Bezos, verdens rigeste mand, skal virksomheden tage sit udgangspunkt i kunderne og derfra arbejde baglæns for at skabe den rette strategi, de rette produkter og services og for at hyre de rette medarbejdere.
Forfatterne til ”Working Backwards”, Colin Bryar og Bill Carr, lægger ikke skjul på deres egeninteresse i at skrive bogen. De har tidligere haft ledende roller i Amazon og var betaget af stifteren Jeff Bezos berømte 14 ledelsesprincipper.
Men de brød ud af Amazon og etablerede deres eget rådgivningsfirma, der hedder det samme som bogens titel. Nu holder de kurser om, hvordan Amazon driver virksomhed. Med med den afgørende twist, at de erkender, at principperne ikke kan bruges i alle virksomheder.
Ingen virksomhed har hidtil formået at gøre det samme som Amazon med samme succes. Ingen er vokset til en gigant så hurtigt. Amazons succes skyldes i høj grad personligheden Bezos, der i alle detaljer har styret Amazon lige så benhårdt, ja, næ-sten brutalt, som Apples stifter, Steve Jobs.
Også selv om der i Amazon skal være selvstyrende grupper. Men de skal være villige til at ændre kurs, hvis det er nødvendigt. Det er denne benhårde forfølgning af nogle principper og en vedvarende fleksibilitet og villighed til hele tiden at lære og tilpasse sig, som hører til kernen i Amazon. Det kommer fra kernen i kernen: Kunderne kommer først. Vi kender alle oprindelsen: At Amazon leverede bøger til læserne, så de kunne droppe deres vandring til boghandleren, så de kunne få verdens største udvalg af bøger, og så de kunne få dem leveret hurtigt og indenfor en præcis tidsramme, som blev meddelt ved bestillingen. Nu leverer Amazon næsten alt til hele verden.
For at opnå det måtte Amazon opbygge et strømlinet distributionsnet og store samlecentraler. Bagsiden af medaljen er, at Amazon direkte undertrykker sine medarbejdere, både de ansatte og de ”selvstændige”, som kører til kunderne og løber op ad trapperne for at kunne få en minimumsindtjening.
Men kendetegnet ved Amazon er også, at medarbejderne ikke bare hyres efter en grønthøstermetode. Der er en bevidst ansættelsesproces, fordi man vil have de bedste indenfor hvert segment.
Det ses også i gruppers og enheders selvstændighed – de skal ledes single-threaded. Den enkelte, fra chefen til andre, skal eje et initiativ, så gruppen har selvstændighed til at opfylde målene. Forfatterne er fascineret af, hvor effektivt det lykkes at køre en organisation baglæns for at indrette den – i alle detaljer – efter målet: Kundernes tilfredshed. Mange traditionelle ledelsesmetoder er smidt ud, f.eks. powerpoint-præsentationer. I stedet skal lederne fortæller ”en historie” – dvs. ånden i Amazon.
Målet er ikke kun at få et godt cash flow pr. aktie. Nej, gennem hele virksomheden skal der laves metrics for hver eneste proces, der til sidst giver et godt cash flow. Og så er der noget centralt: Når der sker fejl, skal en enkelt person ikke pr. definition hænges ud. Man skal finde ud af, hvordan gruppen eller systemet gør det muligt for en enkelt at lave fejl.
Fokus på det lange sigt
Endelig skal fokus være det lange sigt – ikke et kvartalsregnskab. Dér kommer vi tilbage til ånden i virksomheden: Medarbejderne er der ikke bare for at lave et godt resultat her og nu, men skal gøre virksomheden til noget helt specielt, også for medarbejderne. De skal blive amazonians.
Der er skrevet flere bøger om Amazon, som også har været i vælten på grund af den hårde kurs overfor medarbejderne, skilsmissen mellem Jeff Bezos og MacKenzie Tuttle, der gav hende 25 procent af Amazons værdi (35,6 milliarder dollar), samt Bezos ejerskab af Washington Post.
Den seneste bog, ”Amazon Unbound” forsøger at kigge ind bag huden på Jeff Bezos, men den kritiseres også for ikke at gøre det tilstrækkeligt, for Bezos er et psykologisk fænomen som Steve Jobs. Forfatteren Brad Stone skriver, at når medarbejderne skal arbejde backwards, er det ikke bare fra kunderne, men også fra Bezos’ intuitioner. De skal virkeliggøre hans visionære ideer.
Men hvorfor er han så besat af at skabe de bedste og mest innovative produkter, som højttaleren Alexa til kunderne, mens han samtidig kan være så nådesløs overfor medarbejderne? Den bog mangler.
Hugo Gaarden
Working Backwards, Colin Bryan og Bill Carr, MacMillan, 286 sider, 13,99 pund hos Amazon.