Ambu er nu gået ind i sidste halvdel af den fire-årige strategiplan ”Climbing New Heights 2017”, som bl.a. indeholder en ambitiøs målsætning om en omsætning på 2 mia. kr. og en EBIT-margin på niveauet 17-18 %. Hvor ambitiøs den målsætning egentlig er, ses bedst ved at sammenligne målene med regnskabstallene tilbage i 2013, hvor strategiplanen blev lanceret. I 2012/13 var Ambus omsætning således 1.383 mio. kr. og EBIT-margin ekskl. særlige poster var 11,6 %.
For omsætningens vedkommende betyder en kombination af tilkøb og organisk vækst, at man næsten har nået målet allerede halvvejs gennem strategiperioden. I 2014/15 nåede omsætningen op på 1.889 mio. kr., og med en forventet omsætningsfremgang på 9-11 % i år er der ingen tvivl om, at et af de store mål i strategiplanen bliver nået et år før tiden.
Når det gælder indtjeningen går det lidt langsommere. EBIT-margin før særlige poster i 2014/15 var på 12,5 %, og det var faktisk lavere end for tre år siden, hvor EBIT-margin i 2011/12 var 14,4 %. Det er dog ikke udtryk for at Ambu har fejlet på målsætningen. Forklaringen ligger i at man i første omgang har fokuseret på at øge omsætningen, og det er bl.a. sket gennem tilkøb af virksomheder med en lavere EBIT-margin end Ambus. Derefter er opgaven at løfte koncernindtjeningen op til strategiplanens målsætning, og det har på kort sigt øget omkostningerne.
Betydeligt skridt fremad for indtjeningen Mens omsætningsmålet allerede er i hus, forventes indtjeningen at tage et betydeligt skridt fremad i 2015/16, hvor EBIT-margin budgetteres til niveauet 14-15 %. Altså et betydeligt skridt fremad i forhold til en EBIT-margin på 12,5 % i 2014/15. Et sådant skridt er dog også nødvendigt for at nå strategiplanens 17-18 % målsætning i næste regnskabsår. Det første kvartalsregnskab i 2015/16 indikerer, at Ambu er godt på vej til også at lykkes med denne del af strategiplanens målsætning:
Omsætningsvæksten er ganske vist væsentligt påvirket af udviklingen i USD, men opgjort i lokal valuta er der stadig tale om en betydelig vækst på 11 %.
Godt resultat i traditionelt svagt kvartal Når målsætningen for EBIT-marginen er 14-15 % virker det måske umiddelbart bekymrende, at den kun var 10 % i 1. kvartal. Hvis vi korrigerer for en positiv valutakurseffekt på 7 mio. kr. ender vi endda med en EBIT-margin på kun 8,4 %.
Men her skal man være opmærksom på, at 1. kvartal traditionelt er årets dårligste kvartal for Ambu. Et lavt aktivitetsniveau betyder at de faste omkostninger fylder forholdsvis meget i bundlinjeresultatet, og det er derfor mere relevant at sammenligne EBIT-margin efter 1. kvartal med det tilsvarende tal for 2014/15. Her var EBIT-margin kun 3,9 %.
Forbedringen ligger dels i et bedre produktmiks og dels i en mindre stigning i kapacitetsomkostningerne end i omsætningen. Ambus omkostningsprocent er således faldet fra 43 % til 41 %.
Selvom resultatet af 1. kvartal ligger væsentligt over forventningerne til 2015/16, fastholdes helårsforventningerne indtil videre. Det samme oplevede vi i fjor, hvorefter Ambu leverede to opjusteringer i anden halvdel af regnskabsåret. Der er ingen garanti for at det samme sker i år, men vi anser det for sandsynligt, at Ambu også i 2015/16 når sine mål mht. både omsætning og indtjening. Det er også nødvendigt, hvis den aktuelle prissætning af Ambu skal retfærdiggøres. Det er nemlig vanskeligt at finde et nøgletal, hvor Ambu ikke er dyrere end konkurrenterne. Eksempelvis handles Ambu til en forventet Price/Earning for 2016 på 48,7 mens branchemedianen er 19,2.
En sådan skævhed er dog ikke ensbetydende med at Ambu nødvendigvis er overvurderet. For det første begrunder en større vækst end markedets også en højere pris. For det andet skal Ambu nu til at høste de indtjeningsmæssige gevinster af de seneste års investeringer i produktion, forsyningskæde og innovation. Og for det tredje har væksten bragt Ambu op på et højere niveau størrelsesmæssigt, hvor man begynder at kunne høste volumenfordele.
På den baggrund er det berettiget at værdisætte Ambu til højere nøgletal end branchens gennemsnit. Vi sætter kursmålet for Ambu til 215-235 indenfor en tidshorisont på 3-6 måneder.
Bruno Japp
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her