Blandt den kommende uges 3. kvartalsregnskaber vil der være langt størst opmærksomhed om Pandora. Er der hold i de seneste forlydender om, at en kraftigere marketingkampagner virker? Analytikerne ser stadig ikke en vækstcase, men en effektiviseringscase, for smykkeselskabet de kommende år.
Pandora har de seneste år været et af de mest omdiskuterede selskaber på det danske aktiemarked. Spørgsmålet har været, om selskabet permanent har mistet sin glans, og om der blot har været tale en modedille, som snart er væk igen?
Før man kaster sig ud i at forsøge at svare på dette spørgsmål, er der to centrale forhold, man skal bide fast i: På den ene side har den underliggende lønsomhed i en gennemsnitlig Pandora-forretning siden første kvartal 2017 været vigende, og faldhastigheden accelererer. For det andet tjener Pandora fortsat rigtig mange penge, og det vil den også gøre de kommende år.
Usikkerheden om fremtiden betyder, at aktien aktuelt handles til kun otte gange årets overskud. Usikkerheden knytter sig først og fremmest til, om den nye ledelse kan bremse de seneste års nedtur i det såkaldte like-for-like-salg. Altså salgsudviklingen i den gennemsnitlige Pandora-forretning, som faldt med 10 procent i hvert af årets to første kvartaler.
Ingen positiv vending i 3. kvartal
Analytikerne venter ikke den store positive vending i 3. kvartal. Det fremgår at estimater fra 13 analytikere, som Pandora selv har indsamlet. Analytikerne ser et fald i det totale salg på 11 procent og et dyk i like-for-like-salget på 10 procent. De forventer et driftsoverskud før engangsomkostninger på præcis 1 mia. kr. før restruktureringsomkostninger på også 1 mia. kr. Så bundlinjen efter finans ender i et lille minus. Ifølge estimater, indsamlet af det tidligere Thomson Reuters, som nu hedder Refinitiv, venter de europæiske analytikere et underskud på 0,27 kr. per. aktie, svarende til en bundlinje på minus 27 mio. kr.
Når Pandora aflægger regnskab i den kommende uge, under ledelse af den nye CEO Alexander Lacik, ser der ud til at komme både positive og negative nyheder. Carnegies nyeste dealersurvey afslører, at øgede marketingkampagner, som i andet kvartal viste tegn på succes i Italien og England, også ser ud til at virke på andre markeder.
Der er således indikationer på, at den nye strategiplan Pandora Now, med øget marketingaktivitet og lancering af smykkekonceptet Pandora Me, begynder at virke. Modsat er momentum i det store vækstmarked Kina tilsyneladende ved at falde helt sammen. Resultaterne af det aktuelle dealersurvey har fået Carnegie til at opjustere kursmålet til 275, med en ”hold”-anbefaling, i forhold til den aktuelle børskurs på 333.
Ingen tiltro til ny stærk vækst
Analytikerne har overordnet ikke stor tiltro til, at Pandoras ledelse kan skabe ny stærk vækst. Både de estimater, Pandora selv har indsamlet, og estimater fra Factset, viser, at salget falder tilbage. Estimaterne fra Pandora viser dog et moderat salgsdyk i 2020 og 2021 på ca. 2-3 procent i forhold til 2019. Estimaterne fra Factset viser nogenlunde samme udvikling i 2020 og 2021, og derefter et større omsætningsfald i 2022.
Omkring resultatet for i år peger begge datasæt mod en bundlinje på 2,7 mia. kr. i år efter omstruktureringsomkostninger på 2 mia. kr., og et overskud næste år på 3,2 mia. kr. efter omstruktureringsomkostninger på 1 mia. kr. Renset for engangsomkostninger ses bundlinjen altså at skride.
Det er denne forestilling hos analytikerne, som Pandoras ledelse nu skal forsøge at gøre op med. Og det vil sandsynligvis lykkes et stykke af vejen, men måske ikke langt nok.
Børskurs på analysetidspunktet: 330,60 AktieUgebrevets kursmål: Afventer regnskab
Læs tidligere analyser af Pandora her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her