Den nye topchef Søren Skou har foreløbig genskabt tilliden til A.P. Møller-Mærsk.
Efter den forgangne uges kapitalmarkedsdag var aktien steget 44 procent på et halvt år. Mærsk-toppen skal nu levere fremragende eksekvering af mange vanskelige strategiske opgaver
Den forgangne uge blev en triumf for A.P. Møller-Mærsks nye topchef Søren Skou og hans CFO og chefstrateg Jakob Stausholm. Efter at koncernens hold af nye topledere havde forklaret deres strategi på en kapitalmarkedsdag steg aktiekursen med cirka ni procent i løbet af to dage.
Søren Skou har foreløbig formået at genskabe tilliden til koncernen. Da han tiltrådte den 23. juni i år var aktiekursen blevet mere end halveret siden begyndelsen af 2015. Nu har aktien genvundet en god del af det tabte. Torsdag var A.P. Møller-Mærsk over det seneste halve år, altså fra umiddelbart før Søren Skou blev topchef, steget 44 procent. Den står nu til at blive den C20-aktie, der har performet bedst i 2016.
Fremgangen for Mærsk-aktien kan kun til dels forklares med generel stigning for shipping- og olieaktier. Med stigningen overgår Mærsk både sine rivaler i containerbranchen, hvor for eksempel tyske Hapag-Lloyd (der som et af få containerrederier gav driftsoverskud i tredje kvartal) er steget 14 procent, og sine peers i oliebranchen, hvor Standard & Poor’s Exploration & Production Select Industry Index er steget 19 procent over de seneste seks måneder.
Mere handlekraft og ydmyghed
Kapitalmarkedsdagen understregede også, at koncernen nu drejer mere konsekvent hen mod en mere shareholder value-orienteret tankegang. Foreløbig er dagen blevet kronen på værket, hvor A.P. Møller-Mærsk har lagt op til drastiske forandringer. Ingredienserne i Søren Skous recept har foreløbig været en udskiftning på alle vigtige topposter i koncernen, lanceringen af en historisk restrukturering, der vil splitte de energirelaterede virksomheder fra, og gøre A.P. Møller-Mærsk til en langt mere integreret transport- og logistikvirksomhed, samt overtagelsen af Hamburg Süd, et af dansk erhvervshistories største opkøb.
På kapitalmarkedsdagen blev det helt klart, at der også kapitalmæssigt skal ske en omvæltning. A.P. Møller-Mærsk skal være mere forsigtig med kapitalen, efter i årevis at have investeret langt mere end andelen af dansk erhvervslivs samlede omsætning egentlig tilsiger. Der skal investeres langt mindre i nye skibe og anlæg, og den eksisterende kapacitet skal udnyttes bedre.
Endelig fremstår den nye ledelse mere handlekraftig, forandringslysten og ambitiøs men også mere ydmyg og åben, end man har været vant til fra A.P. Møller-Mærsk. Koncernen erkender, at den er udfordret digitalt og ikke blot af andre containerrederier. Også virksomheder som UPS, Federal Express og Amazon nævnes som fremtidige direkte konkurrenter. Truslen for disruption tages tilsyneladende meget alvorligt.
Fire store opgaver for Mærsk-toppen
Lanceringen af den nye ledelse og de nye planer har haft effekt. Men samtidig er det klart, at de virkeligt store opgaver forestår:
For det første skal fire virksomheder, der hidtil har været næsten selvstændige, nemlig Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer, integreres i en sammenhængende og mere moderne transport- og logistikorganisation, og den proces skal give milliarder i synergigevinster. Integrationen er på mange måder et eksperiment, og det er ikke umiddelbart klart, at den vil gøre hele koncernen mindre kompleks eller ubetinget behage kunder (eller medarbejdere) i hver af disse virksomheder.
For det andet skal et meget stort opkøb, Hamburg Süd, samtidig integreres hurtigt og effektivt i denne organisation. Store overtagelser som for eksempel af P&O Nedlloyd har tidligere medført betydelige tab af markedsandele og udtalte itproblemer i Maersk Line.
For det tredje skal A.P. Møller-Mærsk med udspaltningen eller salget af de energirelaterede virksomheder, Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Tankers og Maersk Supply Service gennemføre Danmarkshistoriens største og mest komplicerede virksomhedshandel. Der skal ske frasalg, børsnotering, joint venture eller fusion af hver af energivirksomhederne, samtidig med at A.P. Møller-Mærsks unoterede ejer, A. P. Møller Holding, så vidt muligt beholder afgørende indflydelse i de udspaltede virksomheder.
Og for det fjerde har Søren Skou stillet i udsigt, at overkapaciteten i containerbranchen kan være nedbragt betydeligt i 2022. Andre branchekilder er noget mere skeptiske.
Morten A. Sørensen
Læs tidligere analyser af A.P. Møller-Mærsk her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her