Vi var længe skeptiske mht. B&O’s kurspotentiale, og i vores seneste to B&O analyser har vi gennemgået forskellige bekymringer. Den første flyttede ind i Det Hvide Hus mandag den 20. januar. Det handler naturligvis om Donald Trump. Investorerne frygtede et kollaps i den internationale handel, hvis han blev valgt og gjorde alvor af truslen om at indføre straftold i USA.
På tidspunktet for vores B&O-analyse i ØU Formue 36/2024 var det amerikanske præsidentvalg endnu ikke afgjort. Kamala Harris førte procentkapløbet mod Trump 48,8-47,0, men som bekendt blev hun overhalet af Donald Trump. Det gjorde frygten for en af hans mange bombastiske erklæringer meget nærværende: Truslen om at starte en handelskrig med Kina ved at indføre 60 pct. straftold på kinesiske varer.
Som vi i ØU Formue 36/2024 citerede Washington Post for, så kunne effekten blive ”enormous disruptions in the U.S. and global economies”, og den slags ser aktiemarkedet ikke med milde øjne på.
Tværtimod kunne det udløse massive kursfald ved en flugt fra aktier over i mere sikre papirer. Ikke mindst for et selskab som B&O, som trods sin beliggenhed i Struer henter 93 pct. af sin omsætning udenfor Danmark. Heraf i øvrigt 14 pct. fra Kina, og 11 pct. fra USA/Canada.
Men nu sidder Donald Trump i The Oval Office som den 47. præsident i USA, og hverken aktiemarkedet eller B&O’s aktiekurs er kollapset. I stedet er B&O-aktien startet 2025 med raketfart, og ligger 32 pct. højere, end den sluttede i 2024. Så hvad gik galt?
Eller rettere sagt: Hvad gik alligevel ikke galt?
Forklaringen ligger sandsynligvis i, at Donald Trump som præsident nu er en kendsgerning, og investorerne begynder at forholde til kendsgerninger frem for frygt.
Truslen om en 60 pct. straftold på Kina er stadig en mulighed, men i virkelighedens verden ser det anderledes ud. I stedet for en øjeblikkelig straftold på 60 pct. hedder det nu en straftold på 10 pct. med start den 1. februar. Og kun under visse forudsætninger. En altødelæggende international handelskrig er altså indtil videre afløst af lidt håndgemæng og mudderkastning.
Det er godt nyt for B&O på kort sigt, og det giver investorerne mulighed for at rette fokus fremad. Her er Kina også en vigtig del af regnestykket med 14 pct. af B&O’s omsætning.
Her ser det umiddelbart skidt ud. Det nye halvårsregnskab fortæller om en negativ vækst for B&O i Kina, som CEO Kristian Teär kalder et ”udfordret marked”.
Sløvt Kina er Old News
Men det er der ikke noget nyt i, og det er vigtigt at huske, at selvom Kina er B&O’s største marked, så hentes 86 pct. af omsætningen trods alt andre steder, hvor det går langt bedre.
Hvis vi trækker APAC (Asia-Pacific regionen, hvoraf Kinas omsætning udgør 55 pct.) ud af 2. kvartalsregnskabet, så steg B&O’s omsætning 5,5 pct. og bruttoindtjeningen 8,7 pct.
Der er altså en pæn stigning i bruttomarginen, og det gælder også, selvom vi lader APAC vende tilbage til beregningen. I 2. kvartal er bruttomarginen således steget 0,6 procentpoint i forhold til samme periode i fjor, og for 1. halvår er stigningen 1,5 procentpoint.
Udviklingen går altså den rigtige vej for B&O, og den netop afsluttede kapitaltilførsel på netto 218 mio. kr. gør selskabet finansielt godt rustet til fremtiden.
Isoleret set er det svært at blive begejstret over fastholdte forventninger om nulvækst i omsætningen, og en EBIT-margin før særlige poster i intervallet minus 2 til plus 1 pct.
Men den underliggende udvikling i B&O ser fornuftig ud, og på længere sigt kan en forbedring af det kinesiske marked ændre Asien fra at være en bremse for væksten til en drivkraft for omsætning og indtjening. Investorer ser fremad, og de fremtidige muligheder begynder vi nu at se i B&O’s aktiekurs.
Konklusion
Aktuel kurs 12,66
Kortsigtet anbefaling (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet kursmål (12 mdr.) 15,5
Bruno Japp
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Hvem er Bang & Olufsen
I et stuehus genopfandt Peter Bang og Svend Olufsen i 1925 radioen ved at udvikle Eliminator, den første masseproducerede radio, som kunne tilsluttes en stikkontakt uden behov for et batteri. Et århundrede senere lever vores innovative iværksætterånd videre i alt, hvad vi laver. Det er vores drivkraft at forandre, hvordan vi alle hører, ser og mærker verden.
Vores brandslogan fra 1960’erne ”We think differently” er stadig inspirerende – og forankrer os i en tilgang til design, der både er præget af risikovillighed og en stor glæde ved at eksperimentere. Vi tager principperne om en cirkulær økonomi til os og fremmer ansvarligt forbrug.
Kilde: https://www.bang-olufsen.com/da/dk/story/aboutbang-and-olufsen
Ledelse
Chair of the Board Juha Christensen
CEO Kristian Teär