Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

B&O: Udsigt til ny og mere traditionel turnaround

Linda

lørdag 09. april 2016 kl. 13:53

Koncernchef Tue Mantonis og formand Ole Andersens alternative strategiske eksperiment for genopretningen af Bang & Olufsen virker stadig ikke: Tiden er inde til langt mere konsekvent turnaround-tænkning i det danske erhvervsikon, hvor resultaterne langt fra har levet op til de spændende ambitioner.

Topchefen og bestyrelsesformanden i Bang & Olufsen er siden 2011 gået på tværs af de mange forsigtige effektiviserings- og fokuseringsstrategier, der siden finanskrisen har været fulgt af mange andre store danske virksomheder. De har villet gennemføre en turnaround ved hjælp af voldsom vækst, udnyttelse af en bred vifte af kompetencer og salg af mangeartede produkter til vidt forskellige kundegrupper.

Selv om Bang & Olufsen i det seneste år har ændret kurs og er begyndt at frasælge en række forretninger, er koncernen stadig præget af den plan og den struktur, der blev fastlagt for snart fem år siden. Det netop offentliggjorte resultat for 3. kvartal af regnskabsåret 2015/16 demonstrerer således igen, hvordan planen ikke virker.

Når det efter 3. kvartal af et regnskabsår må erkendes, at årets indtjening vil blive mindre end hidtil ventet, selvom omsætningen bliver større end forudset, så afspejler det grundlæggende svagheder i Bang & Olufsens strategi. Den har været præget af en række elementer, der i virkeligheden er stærkt kontroversielle i forhold til de planer, der ellers siden finanskrisen har været fulgt af danske topledelser – ikke mindst dem, der skulle gennemføre et turnaround:

Bang & Olufsen har satset stærkt på vækst. I august 2011 lanceredes planen Leaner, Faster, Stronger, en strategi , hvis hovedformål var at booste toplinjevæksten. Omsætningen skulle løftes 2,9 mia. kr. i 2010/11 til 8-10 mia. kr. i 2016/17. Det er et vækstmål, som i dag er urealistisk i forhold til den omsætning på 2,6-2,9 mia. kr., der må ventes i indeværende regnskabsår.

Vækstmålet kom helt i centrum, omend det samtidig var meningen, at driftsmarginen skulle op på 12 %. Den voldsomme vækstambition var især kontroversiel, fordi Bang & Olufsen på det tidspunkt kun havde en driftsmargin på et par procent. Ifølge langt de fleste andre turnaround-planer skal der effektiviseres og fokuseres på en profitabel kerneforretning, ligesom indtjeningen skal genoprettes, inden der kan tænkes på ny vækst.
Bang & Olufsen ville satse på endnu flere kundegrupper og produkter. I stedet for at identificere og fokusere på en profitabel kerneforretning besluttede koncernen at udvide med et supplerende produktprogram, B&O Play. Det var en logisk tanke at oprette en billigere produktlinje, som kunne lokke kunder, der måske senere også ville interessere sig for koncernens dyrere produkter. Det førte imidlertid til et endnu bredere virkefelt for den i international sammenhæng ret lille koncern, der i forvejen var engageret i både business to consumer-salg og business to business-salg af en lang række produkter til flere forskellige brancher. Netop ved en bredere i stedet for en smallere satsning stod Bang & Olufsens plan også i modsætning til de fleste andre turnaround-strategier.

Bang & Olufsen har satset på flere kompetencer. Koncernen har i flere år lagt vægt på at præsentere både tv- og højttaler-ekspertisen som koncernens særlige kompetencer, og koncernen hævder sig også med originalt design. Men er det en af disse kompetencer, eller måske en fjerde, som er virksomhedens særlige kernekompetence? For en virksomhed, der vil gennemføre en turnaround-proces, anses det normalt at være en forudsætning, at den netop identificerer sin kernekompetence – den proces eller konkurrencefordel, som er den mest værdifulde i forhold til de nærmeste rivaler.

B&O Play har givet koncernen en succes, men har tilsyneladende også trukket koncernen ind på markeder, der virker endnu mere volatile end dem, koncernen var på i forvejen. Dermed synes det vanskeligere at få øget indtjening ud af omsætningsvæksten – sådan som de nye forventninger til indeværende regnskabsår viser. I det seneste år har Bang & Olufsen justeret kraftigt på sin strategi. Koncernen er endelig blevet mere fokuseret og effektiviseret i takt med, at business to business-aktiviteterne i produktionen af lydudstyr til biler, og højttalerteknologien i ICEPower, er solgt fra. Men Bang & Olufsen er stadig en broget forretning, der leverer negative resultater. Bang & Olufsens højt kvalificerede bestyrelse må være tæt på en erkendelse af, at selskabet har brug for mere end en justering af vækstplanen fra 2011 – nemlig for en rigoristisk, traditionel turnaround-plan med tilhørende skærpet fokusering. Den plan vil sandsynligvis komme, uanset udfaldet af de aktuelle forhandlinger (som i denne tid styrer aktiekursen) med kinesiske Sparkle Roll om en eventuel overtagelse af Bang & Olufsen.

læs hele udgivelsen her

Morten A. Sørensen

AktieUgebrevets kursmål (3 mdr): 75-85

 

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Business Analyst
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Strategikonsulent søges til Dansk Erhverv
Region Hovedstaden
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank