Carlsberg viste styrke med opjustering af forventningerne, og med en volumenudvikling, der i 3. kvartal har været bedre end vigtige konkurrenters. Topchef Cees t’Hart udnytter styrken til strategisk at omgruppere til ny vækst efter viruskrisen, især i Kina og Storbritannien, og gør desuden klar til et større opkøb i Asien.
Carlsberg er foreløbig kommet styrket gennem det svære 2020. Det øger sandsynligheden for, at topchef Cees t’Hart kan fortsætte med sin strategiske omgruppering. I 2021 og 2022 vil Carlsberg kunne ekspandere yderligere med bolt on-opkøb og sandsynligvis med et enkelt større opkøb, den endelige overtagelse af den vietnamesiske koncern Habeco.
Bryggerikoncernen har i den forgangne uge overrasket med en opjustering, som viser koncernens styrke i et kvartal, hvor den også har halet lidt ind på sine større rivaler. Driftsresultatet ventes nu at falde med et højt encifret procenttal i 2020, hvor der tidligere blev ventet et fald på 10-15 procent. Samtidig er Carlsbergs øl-volumen i 3. kvartal steget 3,2 procent organisk i forhold til 3. kvartal 2019, og har dermed udviklet sig bedre end de større rivalers.
3. kvartalstallene indebærer også andre gode nyheder: Endelig er Østeuropa, især Rusland, igen blevet en vækstmaskine – med en vækst i øl-volumen på 12 procent – sådan som det russiske marked var, lige inden Carlsberg betalte en formue for at overtage det fulde ejerskab af disse aktiviteter i 2008.
At Carlsberg hidtil er kommet så godt igennem det vanskelige 2020 demonstrerer nu tydeligt, at koncernen de seneste år er blevet en langt stærkere virksomhed. Men alt er dog ikke lige lyserødt. Omsætningen er i 3. kvartal ikke fulgt med volumenstigningen, og omsætningen per liter drikkevarer er faldet til 0,45 kr. fra 0,48 kr. i samme kvartal sidste år.
Carlsberg forklarer den faldende literpris målt i kroner med valutakurser og med et ændret pris/ mix, der bl.a. skyldes, at en stor del af omsætningen er forskudt fra restauranter og cafeer til supermarkeder. Viruskrisen har ramt hårdt, og den seneste opblussen af corona og den deraf følgende bølge af nedlukning og indskrænkning af on trade-salgsmulighederne i 4. kvartal er et nyt usikkerhedsmoment.
Når Carlsberg trods faldende literpris kan opjustere indtjeningsforventningen, skyldes det, at koncernen skærer i omkostningerne og til dels også i investeringerne. Det afgørende er dog, at Carlsberg midt i kriseåret er fortsat med de investeringer og omstruktureringer, der kan ruste koncernen bedre til fremtiden. Aftalen med Marston’s om at danne et stort joint venture i Storbritannien er nu godkendt. Carlsberg bliver ejer af 60 procent.
Carlsberg har betalt et milliardbeløb for rettighederne til det amerikanske ølmærke Brooklyn på vigtige markeder. I Europa har Carlsberg netop købt det tyske bryggeri Wernesgrüner, og alene det opkøb vil øge det europæiske volumen med et par procent.
Klar til ny vækst i Asien
Men nok så vigtigt: Carlsberg er desuden i gang med en omstrukturering af forretningen i Kina, hvor al aktivitet nu samles i et joint venture, som Carlsberg formentlig vil kontrollere. Det bør ifølge Morgan Stanley gøre Carlsberg til en national spiller i Kina med konkurrencefordele i flere regioner.
2020 ser således ud til at styrke Carlsberg strategisk på vigtige markeder som Kina, Storbritannien og i mindre grad i Tyskland. Svaret på vækstudfordringen er ikke mindst joint ventures. Joint Ventures har tidligere givet Carlsberg vanskeligheder, men denne gang synes den danske koncern klart indstillet på at få kontrol med de fælles virksomheder.
Der er dog endnu et strategisk udestående i Asien. Carlsberg har i adskillige år været involveret i forhandlinger med den vietnamesiske regering om køb af en større andel, sandsynligvis en majoritet, i bryggerikoncernen Habeco, som Carlsberg i dag ejer 17 procent af. Vietnam er et hastigt voksende ølmarked, det tredjestørste i Asien efter Kina og Japan.
Hidtil er overtagelsen af Habeco strandet på strid om prisen. Vietnams regering har insisteret på at få børskursen, som Carlsberg har anset for at være for høj, presset op af den forventede handel. Viruskrisen har imidlertid givet Habecokursen et ordentligt hug ned – fra 35 i januar til nu omkring 22.
Morten A. Sørensen
Børskurs på analysetidspunktet 965,00
Kursmål (6 måneder) 1142,00
Læs tidligere analyser af Carlsberg her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her