Carlsberg har i 2024 taget en ordentlig slurk kostbar medicin for at opnå en mere fordelagtig strategisk position på en række af sine vigtigste og mest lovende markeder. Nu skal det vise sig, om topchef Jacob Aarup-Andersens kur virker.
Carlsberg har investeret i stor stil i 2024 og skal i 2025 i gang med sin største konsolideringopgave og synergijagt siden overtagelsen af halvdelen af Scottish & Newcastle i 2008, når de store opkøb, tilkøb og udvidelser i Storbritannien, Indien, Nepal, Kasakhstan og flere andre lande skal passes ind i koncernen.
Og der er hårdt brug for den strategiske nypositionering. Carlsberg har måttet sælge den store russiske forretning til en brøkdel af værdien, og stagnationen på det europæiske marked synes at have sat sig fast. Trods al officiel optimisme er det stadig uklart, om – og hvornår – væksten i Asien (især Kina, som koncernen har satset hårdt på) igen kommer i gang.
Gamle stærke positioner er også kommet under hårdt pres. I Frankrig melder Carlsberg om vanskeligheder og tab af markedsandele, og ærkerivalen Heineken har i de seneste år overtaget Carlsbergdatterselskabet Kronenbourgs gamle førsteplads i Frankrig.
Ledelsen venter en vækst i driftsindtjeningen på 1-5 pct. i 2025, men det er i betragtning af selv en lav inflation ikke vildt imponerende. Heller ikke selvom nogle analytikere anser ledelsen for at være kronisk pessimistisk med prognoserne. Det værste kan således være overstået i Kina.
Men de positive takter i helårstallene er i det større perspektiv stadig overskygget af Carlsbergs strategiske udfordringer, og set over 12 måneder er aktien faldet 12 pct. og fra toppen i maj 2023 med 31 pct.
Derfor er der brug for en strategisk repositionering. Den nye strategi, Accelerate Sail, løfter målet for den organiske omsætningsvækst til 4-6 pct. om året, og driftsresultatet skal vokse mere.
Med købet af britiske Britvic for 3,3 mia. pund kommer alkoholfrie drikke til at udgøre en langt større del af Carlsbergs portefølje, og netop det alkoholfrie marked vokser mere end det traditionelle ølmarked. Det bør give synergier og mere vækst.
Med købet af Britvic kan Carlsberg opnå et tæt samarbejde med Pepsi i Storbritannien, og efterfølgende har Carlsberg også opnået licensen for Pepsi i Aserbajdsjan og Kasakhstan, hvor Carlsbergs omsætning dermed bliver fordoblet.
Med købet af Britvic er fulgt en omsætning på cirka en mia. kr. i Brasilien, og Carlsberg får dermed fodfæste i Sydamerika – hidtil et næsten uopdyrket område for koncernen.
Carlsberg er også i højere grad ved at promovere mindre bryggerier og nye ølmærker i Europa for at imødekomme kundernes efterspørgsel efter alternativer til de velkendte mærker.
Minoritetsaktionærerne i Carlsberg i Nepal og Indien er købt ud for 744 mio. USD, og netop Indien kan udvikle sig til fremtidens vækstmarked for øl.
Konklusion
Aktuel kurs 901,40
Kortsigtet anbefaling (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet kursmål (12 mdr.) 881
Morten A. Sørensen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.