DSV udfordrer nu for alvor ærkerivalen Kühne & Nagel, når det gælder kampen om førstepladsen i europæisk logistik. Den danske koncern har endnu engang vist sig at være i særklasse, når det gælder succesfuldt at integrere store opkøb. Men konkurrencepresset stiger.
DSV overgår med sine nye halvårstal sin ærkerival, Europas største privatejede logistikfirma, Kühne & Nagel. DSV har nu et bedre resultat end den schweiziske konkurrent og har i løbet af de seneste måneder også opnået en større markedsværdi. DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen har endnu en gang vist, at han kan levere varen: Denne gang ved at hente nye muligheder ud af en krise.
DSV overtog sidste år en anden schweizisk konkurrent, Panalpina, og en stor overtagelse anses normal for at være uheldigt timet, når den sker lige før en større nedtur i markedet. Men netop denne timing har DSV formået at vende til sin fordel.
Stærkt gennem fusion og corona
Nøgletallene taler for sig selv:
• DSV har gennem coronakrisen opretholdt sin omsætning bedre end Kühne & Nagel, også når man – som Økonomisk Ugebrev har gjort i skemaet – lægger Panalpinas tal for første halvår 2019 sammen med DSV’s. Normalt betyder en fusion af to store markedsaktører, at det fusionerede selskab umiddelbart mister markedsandele.
• DSV har trods corona og fusion løftet EBIT 21% i forhold til første halvår 2019. I samme periode er Kühne & Nagels EBIT faldet 18%.
• DSV’s markedsværdi var torsdag i denne uge 206 mia. kr., mens Kühne & Nagels markedsværdi var 132 mia. kr.
At DSV er løbet fra Kühne & Nagel på så afgørende nøgletal kan især forklares med de to store koncerners forskellige reaktion på coronakrisen.
DSV var allerede inden krisen i gang med at udnytte synergifordele og skære omkostninger til efter overtagelsen af Panalpina. Disse initiativer blev i april 2020 hurtigt forstærket: Yderligere 3000 blev afskediget, og effektiviseringsmålet blev sat op til 3,7 mia. kr.
Kühne & Nagel reagerede derimod på coronakrisen i foråret 2020 ved umiddelbart at fastholde antallet af ansatte. K&N gik foreløbig ud fra, at markedet kunne rette sig op i løbet af tre til seks måneder. Man ville, mente K&N, kun gøre virksomhedens vanskeligheder værre med afskedigelser og genansættelser. Kunderne satte pris på, at den fulde service blev opretholdt, og K&N regnede med at kunne tage markedsandele ved at opretholde en komplet organisation.
DSV vurderede åbenlyst mulighederne anderledes. Jens Bjørn Andersen understregede i maj, at ved at udnytte nye arbejdsmetoder og ny teknologi kunne DSV komme i en ”meget, meget stærk” situation, hvis omkostningsbasen blev holdt nede på det nye lavere niveau. Det ville gøre det muligt at tage markedsandele, når krisen var forbi.
Tallene tyder på, at DSV-chefen har fået ret, og det har givet DSV en afgørende fordel – i hvert fald foreløbigt. For allerede i slutningen af maj kom der helt nye signaler fra Kühne & Nagel.
Nu overvejer koncernen at nedbringe medarbejdertallet med op mod en fjerdedel.
Det bliver stadig mere klart, at DSV’s vellykkede fusionsproces og coronakrisen har skabt røre i logistikbranchen. De svageste spillere er nu langt hårdere presset. Og selv om Jens Bjørn Andersen ifølge erhvervspressen ikke ”opportunistisk” vil udnytte situationen til at købe endnu flere konkurrenter, står både han og andre store aktører på spring.
Den vellykkede integration af Panalpina giver DSV en særlig fordel i en kommende yderligere konsolidering. Den danske koncern har demonstreret, at det kan blive særdeles lukrativt for en sælger af en logistikvirksomhed at lade sig betale med aktier og få del i DSV Panalpinas velsmurte opkøbsmaskine.
Børskurs på analysetidspunktet 912,80
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr) 850,00
Læs tidligere analyser af DSV her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her