Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

D/S Norden sejler stadig i usikkert farvand

Økonomisk ugebrev

lørdag 10. marts 2018 kl. 13:52

Det er snart 10 år siden der var happy days i tørlast. Det var i de gode gamle dage før finanskrisen, hvor tørlastrederierne havde bugnende kassebeholdninger, all time high fragtrater og skibsværdier. Siden er tørlastrederier gået konkurs på stribe og store mængder cash er forsvundet op i den blå luft. 

D/S Norden har overlevet takket være, at de stod betydeligere stærkere finansielt, da krisen toppede. Men det har været hårdere år for de tålmodige investorer, som gentagne gange har troet på bedre tider. Der har været en massiv overkapacitet på verdenshavene af tørlastskibe, som har været med til at holde såvel fragtrater som skibsværdier nede. Der er tegn på lidt bedring i markedet – men en enkelt svale gør som bekendt ingen sommer.

Tirsdag aflagde D/S Norden regnskab for 2017. Selv om regnskabet var bedre end i mange år skuffede det markedet, og aktien er faldet 5-6%.

På grund af D/S Nordens størrelse og antal af chartrede skibe på forholdsvis korte kontrakter, er det muligt at udnytte deres størrelse i markedet. Markedskendskabet, global tilstedeværelse, nærkontakten til kunderne, fleksibilitet og højere kapacitetsudnyttelse af skibene gør det muligt for D/S Norden at tjene penge, uanset om markedet er godt eller dårligt. Det handler om at indchartre skibe til en lavere pris, end den de kan indtjene på kort sigt. Det vil aldrig blive den store guldrandede forretning, men sikrer en stabil indtjening, en indtjening som alt andet lige vil blive større i et stigende marked.

For Dry Owner er der tale om et mix af egne skibe og tørlastskibe på længere charter, eventuelt med købsoptioner. Med en forholdsvis ung flåde og over 40 skibe på lange charterkontrakter kan D/S Norden lukke yderligere lange kontrakter af nogle år ud i fremtiden, og dermed sikre et stabilt cash flow, såfremt der kommer et peak i markedet i det kommende år.

Som altid i tørlast drejer det sig om balancen i udbud og efterspørgsel. På udbudssiden er ordrebogen på nye skibe og faktiske leveringer på det laveste niveau i 15 år. Finansieringsvanskeligheder kan også lægge et låg på nye ordrer, ligesom lukning af en lang række værfter i Asien kan medføre højere nybygningspriser. I modsat retning på udbudssiden trækker, at tørlast er ved at være profitabelt, og det kan medføre, at der alligevel bliver afgivet flere ordre på skibe.

På efterspørgselssiden medfører den forholdsvis gode verdensøkonomi sammen med en højere stålproduktion i Kina en stigning i mængden af importeret jernmalm og kul. Sammen med et fortsat højt niveau for investeringer i den kinesiske infrastruktur vil det medføre en gunstig efterspørgsel efter transport af tørlast.

Et øget fokus på miljø i Kina betyder en stigning i importen af en højere kvalitet af jernmalm og kul. I modsat retning trækker en opbremsning af nybyggeri af boliger i Kina. Trumps trusler om told på stål og aluminium kan være jokeren i spillet, selvom de importerede mængder til USA er beskedne set ud fra en global målestok. Det vurderes dog, at de positive faktorer vil veje mest i 2018.

Skibsværdierne på D/S Norden for tørlast forventes fortsat at udvikle sig positivt som følge af moderate ratestigninger, hvorimod de forholdsvis gode fundamentale markedsforhold i produkttank, stadig venter på triggere, der kan få markedet til stige, og så igen smitte af på både rater og skibsværdierne. D/S Norden vurderer dog, at markedet vil bedres i 2018, og har positioneret sig på markedet for olieprodukter ved at tage 8 skibe ind på lange charteraftaler.

CEO Jan Rindbo guidance for 2018 var dog beskedne 10 til 50 mio. USD i resultat, mod det realiserede resultat for 2017 på 28 mio. USD. Denne guidance var skuffende, og var nok den væsentligste årsag til kursfaldet.

Modsat er det flere gange set, at D/S Norden løbende gennem året er kommet med små opjusteringer ved aflæggelse af kvartalsregnskaber og ved salg af skibe. Muligheden for at det sker igen i løbet af 2018 er sandsynlig. Et bundlinjeresultat på ca. 60-70 mio. USD anses som realistisk, hvis D/S Norden fortsat kan vende sejlretningen til medvind i 2018. Alt i alt vurderes det, at D/S Norden på den mellemlange sigt burde give mulighed for at stige til niveauer på kurs 130 eller derover, som følge af bedre markedsforhold i både tørlast og produkttank.

Lars Bjørnvik har aktier i D/S Norden

Børskurs på analysetidspunktet: 115,40

AktieUgebrevets kursmål (12 mdr): 130,00

D/S Norden præsentere deres investment case på Økonomisk Ugebrevs kapitalmarkedsseminar torsdag d. 15. marts 2018. Læs mere her.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Udløber snart
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Udløber snart
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Udløber snart
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank