DSV’s halvårsregnskab viste som sædvanlig fremgang, men i kulissen venter ikke mindre end tre væsentlige forhold, som kan påvirke aktiekursen betydeligt.
Først og fremmest er det naturligvis DSV’s køb af konkurrenten Panalpina, som vil gøre DSV 50% større. Her er det et åbent spørgsmål, i hvor høj grad det er berettiget at indregne en succesfuld integration i aktiekursen på forhånd. DSV har ganske vist historisk været særdeles dygtige til at integrere sine opkøb, men her er der tale om det største opkøb i selskabets historie.
I ØU Formue 24/2019 fortalte vi, hvordan Panalpina i 2018 leverede en EBIT-margin på 1,9% mens det tilsvarende tal for DSV ligger omkring 6-7%, og det åbner i sagens natur for en pæn indtjeningsforøgelse i det nye selskab. Altså hvis det lykkes for DSV at løfte Panalpina op til sit eget niveau. Det kan man betragte som sandsynligt med historien in mente, men det kan ikke benægtes, at løftet indeholder en vis usikkerhed.
Handelskrig og Hard Brexit
To andre forhold, som er druknet i vurderingerne af Panalpina-opkøbet, er virkningen af den kommende Brexit (altså UK’s udtræden af EU) og handelskrigen mellem USA og Kina. I årsregnskabet 2018 skrev DSV ”We are working closely with our customers to make sure we will be prepared … for the different Brexit and ”trade war” scenarios”. We hope that the contending parties will reach good, sustainable agreements”.
Det var et fromt ønske, som giver god mening, set i lyset af to oplysninger fra årsregnskabet 2018. Heraf fremgår det nemlig, at transport mellem Kina og USA står for ca. 10% af DSV’s Air and Sea volumen, og at UK står for ca. 5% af DSV’s aktiviteter. De to nævnte usikre forhold har altså en væsentlig betydning for DSV’s forretning, men desværre er ønsket om en god og holdbar løsning på problemerne ikke blevet opfyldt i første halvår af 2019. Tværtimod bliver frygten for en eskalerende handelskrig stadig større, og i UK har man fået en ny premierminister, som er parat til at sætte hårdt mod hårdt i forhold til en aftale med EU. Også selvom det medfører et såkaldt ”Hard Brexit” med udtræden af EU uden aftaler. Det kan udløse kaotiske forhold i samhandlen mellem UK og EU, og DSV begyndte allerede i 2018 at forberede sig på dette udfald, som må betragtes som det værst tænkelige.
Worst Case Scenario er det mest sandsynlige
Desværre er det også ved at blive det mest sandsynlige, og i forbindelse med halvårsregnskabet oplyste DSV, at man nu ansætter 50-100 toldeksperter til at håndtere de kaotiske forhold, som må forventes ved et Hard Brexit.
Begge de to sidste forhold er på længere sigt midlertidige, men de kan få en væsentlig indflydelse på DSV’s indtjening i næste regnskabsår. DSV handles p.t. til meget høje nøgletal i forhold til branchemedianen, og det efterlader næppe plads til større afvigelser fra den vækstplan, som er en forudsætning for tallene.
Den stigende usikkerhed betyder, at vi fastholder kursmålet fra ØU Formue 24/2019 på 600 med en tidshorisont, som rækker til udgangen 2019. Uden handelskrig og Hard Brexit ville vi have hævet kursmålet til 667, men den fulde udnyttelse af DSV’s kurspotentiale forudsætter en afklaring på disse to væsentlige områder.
Børskurs på analysetidspunktet: 639,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 600,00
Læs tidligere analyser af DSV her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her