Med den officielle overtagelse af DB Schenker løftede DSV også sløret for de forventede synergier, der bekræfter potentialet i opkøbet. Næsten alle spørgsmål ved regnskabsfremlæggelsen var relateret til integrationen og ikke mindst synergierne.
Samtidig med offentliggørelsen af 1. kvartalsrapporten onsdag overtog DSV officielt samme dag kontrollen med DB Schenker med udgangen af april. En enorm opgave venter nu forude for DSV, som forventer, at sammenlægningen er nogenlunde på plads ved udgangen af 2028 med størstedelen af synergierne høstet.
Med fusionen skabes verdens største 3. parts logistikselskab med en markedsandel på ”kun” 6-7 pct., hvilket efterlader god plads til at vokse. Den fortsat relativt beskedne markedsandel er en væsentlig årsag til, at man forventer et kunde-/omsætningstab på op til 5 pct., som er det samme, DSV har oplevet ved tidligere opkøb.
Generelt synes der at være stor opbakning til fusionen blandt de større kunder, mens der blandt mindre og mellemstore kunder har været mindre optimisme, fordi de er bange for at blive klemt eller miste deres personlige relationer som følge af fyringer.
Et enkelt branchemedie har sågar udtrykt frygt for, at fusionen kan ende galt, fordi nogle operatører i sektoren er meget fjendtligt indstillede og overvejer helt at nægte at arbejde for det nye gigantselskab. DSV har endnu ikke sat tal på fyringer og afskedigelser, som kan være et mere ømtåleligt emne hos kunder og ikke mindst i DB Schenker organisationen.
DB Schenkers normaliserede indtjening anslås at ligge på 6 mia. kr. i 2025, hvilket faktisk er et lavere niveau end i både 2023 og 2024.
Udgangspunktet gør dog ikke så meget, for DSV fastholder ambitionen om at løfte marginen i den opkøbte forretning til DSV-niveau ultimo 2028.
Ved udgangen af 2028 forventes den væsentligste del af integrationen at være på plads, og det betyder, at synergier på mindst 9 mia. kr. vil kunne hentes.
Lægger man disse oveni EBIT-indtjeningen på 6 mia. kr. årligt, er der således et årligt indtjeningspotentiale på 15 mia. kr. som følge af opkøbet. Det kan sammenlignes med, at den eksisterende DSV-forretning i 2025 forventede et EBIT på 15,5-17,5 mia. kr., og at det seneste konsensusestimat viser en vækst til 19,2 mia. kr. i 2028.
Vi har over en bred kam set opjusteringer af kursmål, hvilket sammen med kursstigningen efter 1. kvartalsregnskabet tydeligt indikerer, at både investorer og analytikere ser positivt på fusionen og de detaljer, der er fremkommet indtil nu. Historisk har DSV realiseret synergier lidt hurtigere og på et lidt højere niveau end de initiale udmeldinger.
DSV-opkøbet er ikke uden risiko, men historikken taler for, at det går godt. Vi sætter et kursmål på 1600 svarende til en tilbagevenden til toppen fra 2021 og 10 pct. højere end niveauet gennem foråret.
Konklusion
Aktuel kurs 1483,00
Kortsigtet anbefaling (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet kursmål (12 mdr.) 1600,00
Steen Albrechtsen
SA og/eller nærtstående ejer aktier i DSV
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.