Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Fisker: Vi skal slås om den samme lagkage

Morten W. Langer

tirsdag 02. maj 2017 kl. 8:45

Ringkøbing Landbobank kom ud af 1. kvartal 2017 ”bedre end budget.” Men adm. direktør John Fisker ser udfordringer forude, hvis ambitionen om lønsom vækst skal opfyldes. ”Ikke nok at vi gør mere af det samme, der skal nye initiativer til,” fortæller han i dette interview med Økonomisk Ugebrev.

Med et generelt fladt bankmarked og en bankmaskine, som allerede er fintunet, bliver det vel stadig vanskeligere for jer at levere den ønskede vækst de kommende år?

”Vores målsætning er, at vi fortsat skal være i stand til at vokse vores toplinje, som vi har gjort hver eneste år siden 90erne. En virksomhed, der ikke er i stand til at vokse på toplinjen, stagnerer jo. Vi har et samlet bankmarked, hvor økonomien udvikler sig meget afdæmpet. Derfor kan vi kun skabe fortsat vækst på toplinjen ved at kapre markedsandele fra andre banker. Og det bliver stadig vanskeligere, fordi flere og flere banker er på plads med deres kapitalforhold og samtidig ønsker at skabe vækst i forretningen. De fleste banker ønsker jo det samme. Det betyder også, at vi kommer til at se markant skærpet konkurrence, fordi vi kæmper om de samme kunder og det samme marked. Det ses også ved, at rentemarginalen fortsat er under pres.”

Hele fremgangen i Q1 basisresultatet kommer fra handelsindtjening (især aktiehandel) og sektoraktier. Vurderer du, at der er tale om varige indtægtsløft?

”Vi betragter begge poster som en del af den lø-bende basisindtjening. Sektorindtægterne kommer jo fra BankInvest og fra de løbende indtægter fra realkreditudlån. Men det viser jo også, at den afgø-rende udfordring er at skabe vækst på toplinjen i selve bankforretningen. Lige netop det, er det, jeg for tiden anvender allermest tid på.”

Det bliver vel vanskeligt at skære mere i omkostningerne?

”Omkostningsprocenten har vi nedbragt ved at vokse mere på indtægtssiden end på udgiftssiden. Men vi har faktisk ikke skåret i omkostningerne for at opnå den lave omkostningsprocent. Vi har til gengæld omlagt organisationen ved at udnytte ny teknologi til at effektivisere basale forretningsfunktioner – for i stedet at anvende flere ressourcer på offensive tiltag. De skal være med til at sikre vækst på toplinjen.”

Hvad er jeres strategiske retning. Mere fokus på privatkunder, mindre på nicher inden for erhverv? Eksempelvis er jeres udlånsandel til vindmøller det seneste år skåret fra 17 til 12 procent af de samlede udlån?

”Historisk har risikoen på vindmølleudlån været meget lav, og vi har ikke haft tab på dem. Det, vi løb ind i sidste år, var en meget lav elpris, der presser rentabiliteten, og i Tyskland er konkurrencen om den type udlån blevet meget hård. Endelig er der blevet indfriet lån, efter frasalg til pensionskasser. Jeg kunne godt se for mig, at andelen af udlån til private kommer til at stige yderligere. Men vi er stadig åbne for erhvervslån, hvis vi kan finde de rigtige kunder med en passende kreditrisiko.”

Fortsat ekspansion i nicher

I skriver, at I er opsøgende med henblik på ekspansion også nationalt og i nicher. Er der særlige felter, hvor I sætter foden ekstra hårdt på speederen?

”Vi sætter fortsat mange kræfter ind for at kapre formuende kunder eksempelvis i Nordsjælland og Århus. Blandt andet forsøger vi at få vores kunder dér, til at anbefale os til venner og bekendte. I dag udgør nichekoncepter ca. halvdelen af vores balance, og den andel tror jeg kommer til at stige de kommende år. Alene fordi vi i det vestjyske lokalområde har en markedsandel på ca. 50 procent, er det vanskeligt at hente væksten her. Så det kan ikke trække væksten alene.”

Hvor skal I så især hente den fremtidige vækst? Planlægger I at gå ind i nye nicher?

”Både ja og nej. Vi overvejer sådan set hele tiden, om der er nye område, som virker fornuftige. Det afgørende er, at vi er kreditmæssige trygge ved det, vi gør. Og det skal leve op til den cost/income ratio, vi har, så det passer ind i bankens DNA. Og så skal vi helst kunne administrere det ud af vores hovedkontor, understøttet af de lokale afdelinger, som vi ser som en slags fremskudte forposter. Vi kunne godt overveje endnu en forpost efter samme model, men ikke i 2017.”

Er det tilstrækkeligt til at skabe den fremtidige vækst, som I går efter?

”Nej, det er det ikke. Der er mange ting, der skal lykkes for at opnå sammen vækst, som vi har præsteret historisk. Vi går ikke efter traditionel vækst ved at åbne afdelinger bredt over Danmark. Det er nok ikke der, vi er stærkest. Det passer ikke til vores type bank.”

Hvorfor er jeres rentemarginal under så hårdt pres. I første kvartal øgede I jeres udlån med syv procent, mens nettorenteindtægterne faldt tre procent?

”Vi har især udvidet på udlån til private, herunder boligudlån, og førsteprioritetsudlån til erhvervsejendomme, som er udlån med lav risiko. Til gengæld er rentemarginalen her også lavere end på andre udlån. Det forklarer ¾-dele af den pressede rentemarginal, mens resten kommer fra den generelt skærpede konkurrence på markedspladsen.”

Det virker som om, at I skruer ned for risikoen, men det presser vel også lønsomheden?

”Det positive er, at vi på disse områder tager markedsandele, og lånene lever også op til vores krav om lønsomhed. Det giver bare ikke så mange penge på bundlinjen. Men til gengæld forventer vi så også lavere tab på disse udlån, hvis der om eksempelvis 3-5 år kommer en ny lavkonjunktur i det danske samfund, hvor banker jo traditionelt er meget konjunkturfølsomme.”

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank