Umiddelbart lyder ovenstående overskrift mærkelig. Men der er faktisk mening med galskaben. Der anvendes rigtig meget kobber i elbiler, og blandt andet derfor forudser mineselskaber knaphed på dette metal om få år. De tvinges til at grave dybere end normalt, og her er FLSmidth udstyrsekspert.
En stribe store globale mineselskaber er for tiden i gang med at forberede at skulle grave dybere i deres eksisterende miner efter kobber. På grund af svære miljøgodkendelser til at åbne nye miner, er store selskaber som BHP Biliton og KAZ Minerals tvunget til at investere i nyt udvindingsudstyr for mange hundrede millioner kroner til at grave dybere i deres eksisterende miner.
De går efter at udvinde den dybe kobbersulfat, i modsætning til den såkaldte kobberoxid, som ligger i overfladen. Netop det dybe kobber kræver anderledes procesbehandling efter udvinding, og som leverandør af udstyr til lige netop denne proces, er FLSmidth noget nær verdensmester.
Faktisk er FLSmidth verdensleder på denne type mineudstyr, hvor der de kommende år ventes markant stigende efterspørgsel på grund af behovet for netop at grave dybere – for at dække den øgede efterspørgsel, ikke mindst til elbiler.
Ændret efterspørgselsmønster
Det ændrede efterspørgselsmønster vil kunne ændre FLS aktien fra en meget konjunkturfølsom aktie, til et mere stabilt play i fremtidens globale teknologiudvikling. Eksperter ser det som starten på en ny minecyklus med markant øgede investeringer i mineudstyr til det dybe kobber, fordi overfladekobberet allerede er udvundet.
“Som markedsleder af flotationudstyr er vi stærkt positioneret indenfor kobber. Kompleksiteten passer godt til vores styrke indenfor mineralogi og forarbejdningsteknologi. Vi har bevidst stort fokus på området og investerer konstant i udviklingen af ny teknologi og i at være tæt på vores kunder. Derfor forventer vi også at få en fair andel af de projekter, der bliver en realitet” siger CEO Thomas Schulz til Økonomisk Ugebrev.
Faktisk er de to første store mineprojekter godkendt, hvilket er en klar indikation på, hvad der kan være på vej: BHP Billiton er ved at investere 2,46 mia. USD i selskabets Spence kobbermine i Chile (godkendt i august 2017), og KAZ Minerals er ved at investere 1,2 mia. USD i sin Aktogay kobbermine i Kazakhstan. Begge mineprojekter er rettet mod den dybe kobber, og begge ordrer er vundet af FLSmidth, som skal levere behandlingsanlæggene. FLSmidth oplyste i februar 2018 om den første ordre til en værdi på 600 mio. kr. og den anden ordre er angiveligt opdelt i flere mindre ordrer, så FLS’ mindstegrænse for oplysning om de enkelte ordrer ikke er nået.
Eksempelvis Carnegie vurderer, at ordren samlet set løber op i samme størrelse som den første ordre. Og finanshuset forventer, at mere vil falde ned i FLSmidths turban de kommende år.
Flere ordrer til FLS kan være i støbeskeen
• Mineselskabet Teck Resources afventer miljøgodkendelse på ekspansion af sin mine Quebrada Blanca i Chile. Samlet er investeringsprojektet på 4,7 mia. USD, hvoraf 1,41 mia. kr. er øremærket til noget af det udstyr, FLSmidth leverer.
• Anglo Amercian er på vej med en investering på 5,5 mia. USD i Quellaveco minen i Peru, hvor der også her kommer en afgørelse før årsskiftet.
”I markedet ser vi fortsat primært mindre udviklinger og udvidelser af de eksisterende sites, men interessen er stigende – også for nye og større projekter. Vi forventer derfor vækst på sigt, men der er stadig en vis tøven i forhold til investeringer, som gør det uvist, hvornår og hvor hurtigt det kommer til at ske,” siger Thomas Schulz.
De globale mineselskaber peger netop på kobber som det mest interessante metal i den kommende minecyklus. Prognoser peger i retning af, at efterspørgslen efter kobber vil overstige udbuddet i fra 2020-2022. Derfor er mineselskaberne allerede nu begyndt at investere i at kunne øge udbuddet. Analyser af den øgede efterspørgsel baseret på vækst i elbiler skønner, at antallet af elbiler og elbusser vil stige fra 3-4 mio. i dag til 27 mio. i 2027. Det ventes at øge efterspørgslen efter kobber fra 185.000 tons årligt i dag til 1,7 mio. tons i 2027. Mineselskabet BHP har i FT været på banen med en vurdering af, at et investeringsplay på det forventede elbil boom er investering i kobber og mineselskaber.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her