TDC’s danske omsætning faldt 9 % i 1. kvartal, og det danske telemarked er stadig mere presset.
TDC’s præstationer bliver relativt stadig ringere i forhold til de nære nordiske konkurrenter, Telia og Telenor koncernerne. Teleselskabet “3” i fokus for nye fusionsspekulationer i Danmark.
Et nyt fusionsforsøg synes den eneste redning for TDC på det danske telemarked, der fortsat skrumper betydeligt, og som også er præget af vigende indtjening. Telenor og Telia opgav i 2015 deres fusion i Danmark efter at have set EU-Kommissionens krav. Men at en restrukturering af markedet er nødvendig understreger de seneste kvartalstal fra TDC’s, Telias og Telenors danske aktiviteter, der i øvrigt også viser, at Telia og Telenor i årets første måneder har holdt omsætningen i Danmark bedre end TDC. Offentliggørelsen af TDC’s kvartalsregnskab fik kursen på selskabets aktier til at stige, men det må ses som et udtryk for lettelse over, at regnskabet ikke var endnu værre. Kvartalstallene giver følgende indtryk af det danske marked:
Kraftigt omsætningsfald: Hele TDC-gruppens omsætning faldt 5,9 % i 1. kvartal i forhold til samme periode i 2015, og det dækker over, at omsætningen i Danmark faldt med ikke mindre end 8,8 %. Telenor og Telia klarede sig noget bedre med fald på henholdsvis nul og 1,7 % i Danmark. Men at det danske marked trækker ned, demonstreres ikke mindre af et tydeligt indtjeningsfald.
Indtjeningsfald: I Danmark faldt TDC’s EBITDA-margin med 1,3 procentpoint til 41,1 %, mens Telenor blev hårdt ramt med et fald på 3,7 procentpoint til 12,9 %, og Telia mindre hårdt med et fald på 1 procentpoint til 9,8 %. Tallene tyder på, at TDC har opgivet omsætning for at fastholde den høje EBITDA-margin i Danmark.
Den særlige danske TDC-fordel skrumper: I mange år har TDC trods alt udmærket sig ved en meget effektiv dansk organisation, der på trods af hård konkurrence på det danske hjemmemarked, sikrede selskabet en høj EBITDA-margin i forhold til de marginer, som Telenor og Telia nyder på deres respektive hjemmemarkeder. Denne relative hjemmebanefordel skrumper: Telenor har nu en bedre indtjeningsevne i Norge end TDC har i Danmark. Og Telia er i Sverige tæt på at nå TDC’s danske niveau.
Højere margin: TDC har en langt højere margin på det danske marked end Telia og Telenor, som også er hårdt pressede her. Men på koncernplan har Telia og Telenor tilsyneladende stigende relativ fordel af at være internationalt diversificerede (og i særdeleshed langt mindre afhængige af det danske marked), idet de overordnet præsterer nogenlunde stabil omsætning og stigende indtjeningsevne, mens begge disse poster er klart nedadgående i TDC.
Ny strategi måske ikke nok
Koncernchef Pernille Erenbjerg har i januar 2016 reageret på TDC’s grundlæggende udfordringer ved at præsentere en ny 2018-strategi, der især skal modvirke omsætningsfaldet ved at skabe større kundetilfredshed gennem bedre service og et mere interessant udbud af tjenester.
Foreløbig er effekten begrænset: TDC betegner selv udviklingen i den store danske consumerdivision som “unsatisfactory” og præstationerne i business-divisonen som “declining”. Men det er naturligvis for tidligt at give nogen vurdering af strategiens effekt på mellemlang og længere sigt. Spørgsmålet er, om der skal mere til? Om ikke en mere strukturel forandring i markedet er nødvendig?
De grundlæggende vanskeligheder på det danske marked demonstreres af tallene fra Telenor og Telia: Danmark har den laveste EBITDA-margin blandt alle Telenors 12 landedivisioner bortset fra Indien, hvor koncernen til gengæld kan opvise kraftig omsætningsvækst. Ud af Telias otte landedivisioner ligger EBITDA-marginen kun lavere end den danske i Spanien, men her opvejes den lavere margin også af stærk vækst.
På den baggrund er der forventninger blandt analytikere om, at de større aktører i branchen vil forsøge med nye fusionskonstellationer.
Morten A. Sørensen
Børskurs på analysetidspunktet: 34,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 29-31
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her