Ugens halvårsregnskab fra Københavns Lufthavne fortæller om blodrøde tal på bundlinjen i 2020. Samtidig annonceres en stor fyringsrunde, som koster hver fjerde ansat jobbet.
Københavns Lufthavne (KBHL) er hårdt ramt af Corona-krisen. I 1. kvartalsregnskabet oplyste man, at passagertallet var faldet fra 83.000 om dage før Coronakrisen til under 900, og det er ikke blevet bedre i 2. kvartal, hvor passagertallet på enkelte dage var under 500.
Resultatet har været et fald i halvårsomsætningen på 56% og et underskud før skat på 228 mio. kr. Det skal ses i forhold til et overskud i første halvår 2019 på 683 mio. kr. Og selvom det ser slemt ud, er det faktisk endnu værre, end tallene viser. Halvårsregnskabet indeholder nemlig den normale omsætning og indtjening fra de første tre måneder af 2020, hvor man tog imod 4,8 mio. af de 5 mio. kr. passagerer, som i første halvår gik gennem terminalerne.
Selvom der så småt begynder at komme lempelser på Corona-restriktionerne er aktiviteten i en virksomhed som KBHL stadig på et lavt niveau, og man forventer en meget begrænset passagertrafik resten af året.
Konsekvensen heraf bliver et større underskud i andet halvår end i den første del af 2020, og for hele 2020 forventes et underskud på 450-750 mio. kr. efter skat. Uden diverse statslige hjælpepakker kunne underskuddet have været op imod 1 mia. kr. Som en del af landets kritiske infrastruktur, og med den danske stat som ejer af 39,2% af aktierne i KBHL’s storaktionær Copenhagen Airports Denmark ApS (98,6% af aktierne), er KBHL ikke truet på overlevelsen. Men det betyder ikke, at man har fri adgang til Nationalbankens seddelpresse.
Det har derfor været nødvendigt at sikre likviditeten ved et to-årigt banklån på 2 mia. kr. samt en to-årig kreditfacilitet på 4 mia. kr. Samtidig har man indgået en fritagelsesaftale med eksisterende långivere, som fritager KBHL for visse lånekrav frem til slutningen af juni 2021.
Besparelser koster hver fjerde ansat jobbet
På kort sigt har man dermed sikret betalingsevnen, men det er kun halvdelen af opgaven.
I en selskabsmeddelelse udsendt ved siden af halvårsregnskabet oplyses nemlig, at lufttrafikken måske først vil være normaliseret et sted mellem 2022 og 2024, og det tvinger KBHL til at tilpasse omkostningerne til en markant anderledes situation, end man stod i ved indgangen til 2020.
Konsekvensen bliver nedlæggelse af 650 stillinger svarende til 25% af de ansatte hos KBHL. Pga. opsigelsesvarsler vil effekten på 2020-regnskabet være meget begrænset, men i 2021 og fremover vil det reducere de årlige driftsomkostninger med 325 mio. kr.
Regnskabsåret 2020 kommer til at give et gigantisk underskud, og 2021 må også betragtes som tabt. Hvordan 2022 kommer til at se ud, afhænger i høj grad af, hvordan Corona-virussen udvikler sig, og det er der næppe nogen, som i dag kan udtale sig klart om.
Selvom KBHL i kraft af sin samfundsmæssige betydning og stærke ejerkreds nok skal overleve krisen, er usikkerheden omkring indtjeningen de næste 1-2 år så stor, at vi fastholder kursmålet fra ØU Formue 20/2020. Børskursen er faldet 8% siden den nævnte analyse, men vi anser stadig den aktuelle kurs for at være for høj.
Bruno Japp
Børskurs på analysetidspunktet 4630,00
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr) 4200,00
Læs tidligere analyser af Københavns Lufthavne her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her