Matas kom godt igennem julekvartalet, men trods endnu en opjustering var det ikke nok til at løfte aktien videre op fra det efterhånden langvarige handelsinterval.
Den årlige opdatering for det vigtige julesalg viste, at Matas kom godt igennem kvartalet med en omsætningsvækst på 5 procent og nåede 1.378 mio. kr. i kvartalsomsætning. Det er det største julekvartal nogensinde.
Særlig vigtigt er det at huske på, at det sammenlignelige kvartal fra 2020 bestemt ikke var nemt at sammenligne med, da det også var på rekordniveau. Her var restriktionerne i fremmarch, ligesom de frigivne feriepenge også boostede i 2020.
I det lys er præstationen i regnskabsårets 3. kvartal (kalenderårets 4. kvartal) altså ganske flot, og det gav da også anledning til endnu en opjustering af forventningerne til helåret, som nu lyder på en omsætningsvækst på 2-5 procent mod tidligere 1-4 procent.
Matas har i kølvandet på corona løftet forretningen et niveau, og til illustration af dette er det også værd at nævne, at julekvartalet 2021 ligger 17,5 procent over julekvartalet 2019.
Julesalgsopdateringen rykkede ikke voldsomt ved aktien, som stadig synes fanget i det kursinterval på 110-130, som har været gældende siden årsregnskabet i maj sidste år.
Både i forbindelse med strategiopdateringen i august, halvårsregnskabet i november og sidste uges ”trading update”, har aktien handlet helt op i toppen af intervallet, men uden at investorerne altså har haft lyst til at sende den videre op. Man skal i den forbindelse ikke underkende, at aktiekursen allerede er fordoblet over de sidste 1-2 år, hvilket selvsagt er betydeligt i en forretning, der stadig må betragtes som ganske stabil.
Strategien for de næste par år forløber indtil videre efter planen. Helt aktuelt er erkendelsen hos investorerne nok, at der skal flere facts på bordet, førend aktien kan stige yderligere. Planerne for fremtiden er store, men det er også klart, at eksempelvis en mangedobling af varesortimentet ikke kommer helt uden risiko og logistiske prøvelser, ligesom de snart mange opkøb også skal integreres. Årsregnskabet offentliggøres 1. juni, og vi skal formentlig helt derhen, førend investorerne bliver tilpas meget klogere på den strategiske fremdrift i forretningen og kan se konkrete beviser for, at Matas er i stand til at tage de næste skridt i særligt onlineforretningen.
Julesalget har dermed på ingen måde ændret ved, at investorerne stadig kan have drømmen om en forretning, der i højere grad værdisættes som en online vækstforretning, hvor man forstår at kombinere det bedste fra de fysiske butikker og online. Det er drømme med betydeligt kurspotentiale – også fra det nuværende kursniveau.
Ser vi på estimaterne for de kommende to regnskabsår ligger de fortsat omkring 4 procent vækst, og med en Price/Earnings i niveauet 12-13 er der stadig plads til et signifikant løft.
Vi satte i august et lidt optimistisk kursmål på 155, som vi ikke ser grund til at ændre ved trods den seneste opjustering, som i sig selv var et fint signal. Omvendt må vi også sige, at et løft af omsætningsforventningen på 1 procent ikke er en revolution, men blot en bekræftelse af at man er på rette vej. Da vores kursmål er relativt højt ser vi mere opjusteringen som en lille styrkelse af kursmålet end en anledning til at løfte det.
Aktuel kurs: 117,00
Kursmål (6 mdr.): 155,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her