Private Banking Survey 2017: Private Banking og tilhørende investeringsrådgivning af store formuer har de seneste år udviklet sig til bankernes suverænt mest lukrative guldæg, hvor der tjenes milliarder af kroner.
Danske Bank er fortsat langt størst, men de store mister markedsandele, viser survey med 313 svar fra velhavende danskere.
Private Banking er typisk risikofri forretning for bankerne, fordi denne type forretning og rådgivning ikke binder kapital. Samtidig er det et område, hvor de fleste kunder ikke er så prisbevidste. Det har gjort Private Banking og investeringsrådgivning til et guldrandet forretningsområde, hvor eksempelvis Danske Bank i dag henter op mod en tredjedel af sit samlede overskud.
Netop Danske Bank har været langt bedst til at tiltrække de danske Private Banking kunder, velhavende danskere, som har en større formue at forvalte, en stor pensionsopsparing og andre formueaktiver, som banken kan rådgive om. Ifølge Økonomisk Ugebrevs årlige Private Banking survey har Danske Bank en markedsandel på 28 procent og Nordea 17 procent, når der ses bort fra kategorien ”andre rådgivere”, som ikke indgik i sidste år undersøgelse.
Uanset hvordan man opgør markedsandelene ser det ud til, at både Danske Bank og Nordea taber markedsandele. I sidste års survey var markedsandelene for Danske Bank 34 procent og 22 procent for Nordea. Begge storbanker ser ud til at have tabt ca. fem procentpoint i markedsandele i de seneste år.
I en mellemgruppe af Private Banking rådgivere kommer Nordnet, som har øget sin markedsandel fra 11 procent sidste år til 13 procent nu, mens Sydbank er gået frem fra otte procent til ni procent. Jyske Bank ligger uændret på otte procent. Herefter følger en større gruppe andre banker, Nykredit med en markedsandel på fire procent mod seks procent sidste år, og Ringkøbing Landbobank med tre procent, hvilket er det samme som sidste år.
Ændringerne i markedsandele afspejler meget godt kundetilfredsheden med de enkelte banker, og især hvilke banker, hvor der er en overnormal andel af kunder, som siger, at de overvejer at skifte bank.
Blandt de banker, som har fået mere end ti kundevurderinger, scorer Nordnet klart højest på kundetilfredshed. Nykredit scorer markant lavest, og i en mellemgruppe ligger Danske Bank, Jyske Bank og Ringkøbing Landbobank, efterfulgt af Nordea. Ligesom i sidste års survey har Nordea en meget høj andel af kunder, som overvejer at flytte sine forretninger til en anden bank. Hele 37 procent af Nordeas Privat Banking kunder siger, at de overvejer at flytte bank. Nordea har dog også en stor gruppe af Private Banking kunder, 45 procent, som ikke overvejer at flytte, og her er Danske Banks andel helt oppe på 65 procent. 29 procent af Jyske Banks kunder overvejer at flytte bank, mens 26 procent af Sydbanks kunder overvejer det.
Ligesom i sidste års undersøgelse er der relativt mange kunder, som overvejer at flytte bank til at håndtere deres Private Banking forretninger. Meget tyder dermed på, at kunderne enten har overdrevent store forventninger til, hvad de kan få af ydelser i banken, eller også har banken oversolgt, hvad de kan levere.
Den meget store spredning i kundetilfredshed inden for de enkelte bankers mure kan også skyldes, at der ofte gøres forskel på Private Banking kunder. Hvis man har en formue på typisk over tyve millioner kroner, kan man regne med særbehandling. Mens man med en formue på mellem to og fem millioner i investeringsmidler kan forvente en mere normal bankbetjening.
se tabel “Private banking kunders prioritering af ydelser” her
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her