Sanistål lancerede i november 2019 en ny strategi, som man kaldte Genesis. Udover at være navnet på et rockband er det også det engelske navn for 1. Mosebog, der på dansk kaldes Skabelsesberetningen. Budskabet var klart: Sanistål var parat til et nyt liv efter i årevis at have kæmpet for at nedbringe en kvælende bankgæld. Men det gik helt anderledes end planlagt.
Blækket var knapt tørt på den nye ambitiøse strategiplan, før Corona trak tæppet væk under planen. Sanistål har nu afsluttet to af de planlagte tre år i Genesis-strategiplanen, og omsætningen er 4 procent lavere end for to år siden.
Målt på indtjeningen leverede man i 2021 et overskud på 16,8 mio. kr., hvilket er et uacceptabelt lavt resultat af en omsætning på 3,5 mia. kr.
Ved lanceringen af Genesis-strategien var målsætningen at hæve EBITDA-marginen til 9 procent, men den endte i 2021 på 5,7 procent og forventes at blive 6,5 procent i 2022.
Målt på de realiserede tal ligner Genesis-strategien altså en fiasko. Men det vil være en forkert konklusion. Corona havde en dramatisk effekt på hele det danske samfund, hvor Sanistål henter 90 procent af sin omsætning, men det har ikke forhindret Sanistål i at gennemføre de omstruktureringer, som strategien indebar.
Og selvom Corona-virussen på kort sigt har forhindret Sanistål i at høste gevinsterne fra Genesisstrategien, betyder det ikke, at gevinsterne ikke er der. I det nyeste årsregnskab 2021 oplyses bl.a., at strategien har leveret afgørende forbedringer af marginer og processer.
Der ligger altså et skjult indtjeningspotentiale i Sanistål, som udefrakommende forhold hidtil har forhindret selskabet i at udløse. Selvom overskriften i årsregnskabet 2021 ”Ny direktør ser stort potentiale i Sanistål” lyder som en kliché – kunne man forestille sig overskriften ”Ny direktør ser intet potentiale i Sanistål”? – er der altså realiteter bag sætningen.
Det afspejles da også i forventningerne til 2022, hvor man forventer en organisk vækst i omsætningen på 3 procent og et EBITDA før engangseffekter på 210-240 mio. kr. (2021: 169,9 mio. kr.).
Hård start for ny strategi
Indenfor de næste måneder vil man lancere afløseren for Genesis, men ligesom det skete for Genesis, risikerer den nye strategi også en hård start. Sanistål risikerer nemlig igen at blive påvirket af udefrakommende forhold. I forudsætningerne for forventningerne til 2022 opstilles disse to kriterier afledt af Ukraine-krigen:
• ”…at de nuværende uroligheder og krig i Ukraine ikke udvikler sig og får væsentlig negativ påvirkning på samfundsøkonomien og markedsforholdene”
• ”…at markedstilgængeligheden ikke ændres markant på de globale markeder, således at aktiviteten vil blive påvirket væsentligt”
Begge disse forudsætninger indeholder en betydelig risiko for ikke at kunne opfyldes i 2022, og det bør medføre en kortsigtet risikopræmie på aktiekursen.
Selvom Sanistål muligvis endnu engang må se forhold udenfor deres kontrol smide sand i maskineriet, ændrer det ikke ved, at selskabet målrettet og systematisk bevæger sig i den rigtige retning.
At resultaterne muligvis udskydes, giver den langsigtede investor mulighed for at købe sig ind i en stærk langsigtet historie til en lav pris.
Bruno Japp
Aktuel kurs: 68,40
Kursmål (6 mdr.): 75,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her