Københavns Lufthavnes opjustering før 3. kvartalsregnskabet, og et forventet passagertal tæt på rekordåret 2019, indikerer, at kursfaldet på 26 pct. i løbet af 2024 var for stort. Men så længe den globale usikkerhed er på et unormalt højt niveau vil det lægge låg på Københavns Lufthavnes aktiekurs.
Københavns Lufthavne (KBHL) har opjusteret forventningerne til årets resultat før skat, og forventer nu et overskud på 1250-1400 mio. kr. mod tidligere 1150-1350 mio. kr.
Opjusteringen er beskeden, men bemærkelsesværdig, da den kommer efter et markant kursfald fra 5360 i starten af april til 3990 fem måneder senere. Altså et kursfald på 26 pct.
I vores seneste analyse af KBHL i ØU Formue 12/2024 forventede vi et kursfald på 10 pct., og det rejser spørgsmålet, om faldet på 26 pct. var overdrevent stort.
Det virker umiddelbart som om svaret er et oplagt ja, når man tager i betragtning, at KBHL i september opjusterede forventningerne til både omsætning (+24 pct. fra +20 pct.), passagertal (29,8 mio. fra 29,0 mio.) og resultat før skat (1250-1400 mio. kr. fra 1150-1350 mio. kr.)
Men hvorfor faldt kursen så 26 pct?
Et godt bud er den stigende globale usikkerhed, hvor specielt krisen i Mellemøsten har stor betydning for lufthavnen. Investorer ser ofte lufthavnene som en proxy for økonomisk aktivitet (altså en slags stedfortræder eller repræsentant), og krisen i Mellemøsten kan på flere måder påvirke den internationale aktivitet negativt.
Dels i form af stigende oliepriser, som presser indtjeningen og aktiviteten hos flyselskaberne, og dels i form af højere transportomkostninger på globalt plan, som gør de transporterede varer dyrere.
Et stigende prisniveau reducerer forbrugernes økonomiske råderum, og hvis man skal vælge mellem at betale sin husleje, eller tage på flyrejse til Grækenland, er valgt nemt.
Det valg rammer flyselskaberne og lufthavnene, og i det lys er det store kursfald ikke så overraskende, da investorerne på forhånd indregner forventede problemer i aktiekursen.
Her er det imidlertid interessant, at virkeligheden for KBH tilsyneladende ikke harmonerede med teorien. Trods den stigende globale usikkerhed hen over året betyder den seneste opjustering af det forventede passagertal til 29,8 mio., at KBHL kommer meget tæt på rekordåret 2019, hvor man betjente 30,3 mio. passagerer.
Men her skal vi igen huske at se fremad, for de internationale forhold er stadig usikre: Krisen i Mellemøsten er ikke løst. Donald Trumps trusler om importtold vil bremse den internationale handel. Kinas statsstøttede produkter (f.eks. biler) koster arbejdspladser i Europa.
Det skaber utryghed omkring indtjeningen i et konjunkturafhængigt selskab som KBHL, og det skal indregnes i aktiekursen.
Vi sænker derfor vores kursmål til 3990, som er bunden i det kursinterval mellem 3990 og 4300, som KBHL-aktien har stabiliseret sig indenfor siden starten på andet halvår.
Konklusion
Aktuel kurs 3910
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 3990
Bruno Japp
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.