Efter en forfærdelig start på 2016, hvor aktien i forsikringskoncernen Tryg var faldet med 17,5 %, gav regnskabet for 4. kvartal 2015 fornyet luft til aktien, som steg hele 7,8 % på regnskabsdagen. Det var måske mere et udtryk for et lettelsens suk hos investorerne. end det var et egentligt udtryk for et flot regnskab. Mest af alt var det et regnskab, som overordnet set kan betegnes som business as usual.
Udbyttededikation fastholdt Vigtigt for aktionærerne og investeringscasen var at de senere års dedikation til et trinvist stigende udbytte blev fastholdt med et restudbytte for 2015 på 3,5 kr/aktie. Det bringer det samlede udbytte for 2015 op på 6 kr/aktie, som modsvarer et direkte afkast på lige under 5 % ved torsdagens slutkurs på 122. Trygs kapitalposition er efter implementering af de nye ”solvency II”-regler på 176 %, og det giver mulighed for, at man også i 2016 kan supplere udbetalingen til aktionærerne med et tilbagekøbsprogram på 1 mia. kr. I et regnskab var uden voldsomme overraskelser var det betryggende at se udmeldingerne for 2016 og 2017, hvor man fastholder, at man er godt på vej til at indfri både de finansielle og de kundevendte målsætninger.
På det finansielle område er det i høj grad besparelsesprogrammet, der er i fokus, da det er en vigtig forudsætning for, at Tryg kan nå ned under 14 % i omkostningsprocent. Et niveau som CEO Morten Hübbe virker ganske sikker på at nå, samtidig med at det fremhæves som et meget flot niveau på globalt plan. I forlængelse af dette er man sammen med de varslede præmieforhøjelser på fin kurs mod målet om en combined ratio på < 87 %.
På kundeområdet er det især kundetilfredsheden der arbejdes med, og der er man allerede i mål med 2017-målsætningen om en fordobling af scoren.
Konkurrencen på forsikringsmarkedet er til stadighed i fokus, da det ikke er nogen hemmelighed, at selskaberne i branchen har fremvist en god indtjening de seneste par år. Tryg skriver selv om det danske marked, at konkurrencen er stigende, og regnskabet viser at koncernens samlede præmieindtægter faldt med 1,1 % i 2015. Ser vi på kundefastholdelsesraten, som Tryg CEO Morten Hübbe selv peger på som en rimelig indikator for konkurrencesituationen, nåede den for de private kunder i 4. kvartal det højeste niveau i to år. Det er dog ganske små udsving, da fastholdelsesraten de seneste fem år har ligget på 90 % +/- 1 %-point. På erhvervsområdet er udviklingen moderat negativ.
Medlemsprogram i foråret 2016 Det længe ventede medlembonusprogram, som udspringer af den langvarige kamp i bestyrelsen og repræsentantskabet for den medlemsejede Tryg Fonden, bliver sat igang i foråret 2016. Tiltaget bør være en konkurrencemæssig fordel. som styrker kunderelationen og tiltrækker en række nye kunder. Alt i alt viste Trygs regnskab, at det er business-asusual med god indtjening og gode udsigter, uden at det på nogen måde er en branche med vækst. Således guider Tryg en præmiedrevet vækst i lokal valuta på 0-2 % for 2016.
Aktien er fortsat 10 % nede i 2016 og handler til en markedsværdi på ca. 35 mia. kr. Indtjeningen pr. aktie ventes i år at nå 8 kr., mens den for 2017 ventes at nå 8,5 kr. Det betyder, at aktien efter den sløje start på 2016 igen er nede på et rimeligt niveau i forhold til værdiansættelsen. Aktien er ikke billig, men omvendt heller ikke voldsomt dyr i historisk perspektiv.
Med tanke på det nye medlemsprogram i 2016, og at man er godt på vej til at nå målsætningerne for 2017, ligner aktien en attraktiv investering. Et forventeligt pænt nyhedsflow bør sammen med tilbagekøbsprogrammet støtte aktien i de kommende måneder, uden at vi dog kan stille en stor upside i sigte. Vi ser umiddelbart kun en upside på max. 10 % i første omgang til niveauet 130-135, og i disse urolige tider er det bestemt heller ikke utænkeligt at vi vil se et fornyet kursfald ned mod 100-110. Det vil efter vores vurdering være en god købsmulighed med udbyttet og det længere perspektiv for øje.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.