Trods et godt halvårsresultat og fine udsigter for 2024 truer nedturen stadig Mærsk. Alligevel vil den store transportkoncern nu bruge endnu flere penge på nye skibe, mens der er skruet ned for pengestrømmen til aktionærerne, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Signalerne fra ledelsen er kommet på stribe de seneste måneder: Udbetalinger til aktionærer drosles ned, og et stort opkøb af logistik er opgivet. Nu er det blevet klart, at der i stedet skal satses ekstra milliarder på den egentlige rederidrift – på en fremskyndet udskiftning af flåden af containerskibe.
Signalerne kan ses som et svar på den volatilitet, der præger branchen, makroøkonomien og geopolitiske risici. Siden 2021 har Mærsk først været igennem en markant optur som følge af pandemien og dens efterdønninger, og så kom derefter en stor nedtur.
Men branchen er allerede nu igen inde i en optur. Det interessante ved de to opture har været, at de har været fuldstændig uventede. Covid-19 og de aktuelle angreb på skibsfarten i Det røde Hav har været uforudsete. Men de har – og har haft – en forbløffende positiv effekt på skibsfarten.
Det rejser spørgsmålet: Hvad er normale tider i containerbranchen? Foreløbig er det en udbredt antagelse blandt iagttagere, at den nedtur, der var ventet i 2024, blot er udsat til senere. Den underliggende ubalance med tilgang af mere fragttonnage, end der foreløbig er behov for, eksisterer stadig.
Men volatiliteten og vanskeligheden ved at lægge realistiske prognoser virker ekstrem. Den traditionelle solide sammenhæng mellem global vækst og behovet for containertransport synes smuldret. Hertil kommer risikoen for mere protektionisme, mindre global samhandel samt branchens behov for storstilet omstilling til mere klimavenlig drift og dermed usikkerheden om fremtidens fremdriftsmidler.
Usikkerheden har fået Mærsk til at tage tre strategiske initiativer her i foråret:
1) Aktionærernes udbytte er sat betydeligt ned.
2) Koncernens betydelige programmer for aktietilbagekøb blevet suspenderet.
3) Mærsk har trukket sig som interesseret køber af tyske DB Schenker, selvom de havde bedre råd end andre interesserede, og selvom et køb af den tyske logistikvirksomhed med et slag ville have indfriet Mærsks store logistikambitioner.
Der bliver altså holdt på likviditeten, og med udsendelsen af halvårsmeddelelsen er det blevet klart, hvad pengene i stedet skal bruges til: Der bliver skruet yderligere op for investeringer i moderne, mere klimavenlige skibe.
Den satsning kan man se som endnu et svar på volatiliteten i containerrederiernes marked. Det første svar var Mærsks ekspansion inden for logistik med betydelige opkøb i 2021 og 2022.
Det andet svar er en mere produktionsorienteret satsning. Logikken er, at shippingaktører med det mest moderne og omkostningseffektive produktionsapparat også vil stå stærkest under op- og nedture. Kundekontakt og effektivitet – og ikke størrelse – er blevet Mærsks svar på containerbranchens udfordringer.
Konklusion
Aktuel kurs 10560
Kortsigtet (< 3 mdr.) Sælg
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 10350
Morten A. Sørensen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.