Mærsk følger to strategiske initiativer, der skal adskille transportkoncernen fra konkurrenterne, og første halvår og især andet kvartal 2025 tyder på, at initiativerne virker i et overraskende positivt marked. Men hvad hvis markedet vender igen, og hvad hvis lageropbygning før toldkrigen har løftet aktiviteten?
Det ser ud til, at Mærsk hurtigt er ved at høste fordele af Gemini-samarbejdet om containertransport med tyske Hapag-Lloyd. Desuden er der tegn på, at Mærsk er ved at få styr på integrationen af containerskibsfart med logistik – et projekt, som i flere år ikke har levet op til forventningerne.
Mærsks Ocean-divisions samarbejde med Hapag-Lloyd (Gemini) har været i gang fra februar 2025, og allerede nu siger parterne, at de overopfylder Geminis målsætning om effektivisering og præcision i sejlplanen. Kapaciteten på de to rederiers samlede flåde kan udnyttes bedre, takket være Gemini, hvor Mærsks mål om årlige besparelser på 500 mio. USD ifølge Mærsk-ledelsen kan blive overopfyldt.
I Mærsks store integration af containertransport og logistik spiller Logistics & Services-divisionen (L&S) en centrale rolle. Store logistikrivaler som DSV og Kühne & Nagel leverer stadig højere overskudsgrader, men deres overskudsgrader falder i første halvår, mens Mærsk L&S kan notere stigning.
CEO Vincent Clerc forudser, at Mærsks målsætning om en overskudsgrad på 6 pct. kan nås i de kommende kvartaler. Når det niveau er befæstet, er Mærsk igen klar til betydelige opkøb i logistiksektoren.
Den tredje Maersk-division Terminals nyder ifølge Mærsk-ledelsen godt af Gemini, hvis hubmodel sender et større volumen gennem de Mærsk-ejede containerhavne. Fragtmængderne stiger alt i alt i Ocean og Terminals trods USA’s høje nye toldsatser, og også i 3. kvartal ser volumen ifølge Vincent Clerc lovende ud.
Et nyt handelsmønster er nemlig ved at slå igennem: Kina tager nye globale markedsandele, ikke længere primært fordi vestlige virksomheder producerer i Kina, men fordi kinesiske virksomheder nu selv trænger overraskende stærkt frem på eksportmarkederne.
Det ses som en afgørende grund til de stigende fragtmængder. Derfor er det tænkeligt, at volumen fortsat kan holde et højt niveau i de kommende kvartaler og år til fordel for Mærsk.
Containerrederierne er hidtil i år også blevet hjulpet af, at fragtruten gennem Det Røde Hav stadig stort set er lukket. Den lange sejlrute syd om Kap det Gode Håb, betyder, at overkapaciteten i branchen foreløbig ikke har udviklet sig helt så voldsomt som frygtet. Det bidrager foreløbig til at holde fragtraterne oppe.
Men det er et åbent spørgsmål, hvad der kan ske, når Det røde Hav igen bliver åbnet. Alt i alt efterlader andet kvartal stadig en betydelig usikkerhed.
A.P. Møller-Mærsks B-aktie ligger væsentligt under de høje niveauer i årene 2021-2023, og med et Price/ Earnings-forhold på 7-8 er aktien fortsat beskedent prissat.
Konklusion
Aktuel kurs 13135,00 Kortsigtet anbefaling (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet kursmål (12 mdr.) 15000,00
Morten A. Sørensen