Kommentar: Halvårsmeddelelsen fra Mærsk understreger koncernens strategiske problem – og antyder en vej frem: At blive et endnu større containerrederi.
A.P. Møller-Mærsks regnskabsmelding for andet kvartal afslører tydeligere end nogensinde det dybe strategiske paradoks, der plager det store konglomerat. Men samtidig er koncernchef Søren Skou kommet med en antydning af den vej, som konglomeratet kan vælge, når de strategiske overvejelser er slut senere på efteråret.
Først paradokset: Koncernens vigtigste virksomhed, Maersk Line, klarer sig som en af de bedste, måske den bedste, i sin branche. Og de øvrige virksomheder i A.P. Møller-Mærsk er også bedre end mange konkurrenter. Men det er ikke nok, viser det sig nu. Brancherne og markederne er så vanskelige, at indtjeningen alligevel kollapser. Andet kvartals resultat styrtdykkede fra 1069 mio. dollar i 2015 til 118 mio. dollar i 2016. Dermed har kvartalet sat et spørgsmålstegn ved den hidtidige strategi, der bygger på at koncernen skal arbejde i et antal brancher og satse på at være blandt de bedste i hver af dem.
Mærsk løber fra rivaler
Hvis man dykker ned under regnskabet i kroner og ører, eller rettere i dollar og cents, og ser på koncernens såkaldte business drivers, så vil man opdage, at A.P. Møller-Mærsk faktisk har klaret sig fremragende i første halvår og andet kvartal af 2016.
Det gælder ikke mindst verdens største containerrederi Maersk Line, der står for 43 procent af koncernens omsætning. I Maersk Line er antallet af transporterede 40 fods containere i første halvår steget til 5.017.000 mod 4.691.000 i samme periode sidste år, eller med 6,9 procent, mens en konkurrent som tyske Hapag-Lloyd melder om et fald i antallet af transporterede containere på 0,4 procent i samme periode.
Væksten i antallet af transporterede containere med Maersk Line er sket i et år, hvor IHS Global Insight skønner, at antallet af transporterede containere globalt kun vil stige 2,2 procent. På den baggrund synes fremgangen i Maersk Lines fragtmængder imponerende. Maersk Lines halvårsresultat på minus 114 mio. dollar netto er stærkt skuffende, men forholdsvis beskedent i forhold til det tab på 6-10 mia. dollar, som shippingkonsulentfirmaet Drewrys venter, at den globale containerbranche i alt kan tabe i 2016. I Maersk Terminal er fremgangen mindre klar, idet de i andet kvartal har ekspederet 9,4 mio. TEU-containere gennem 72 terminaler mod 9,2 mio. gennem 65 terminaler i andet kvartal 2015.
Men også datterselskabet Maersk Oil har øget sin produktion fra 306.000 tønder olieekvivalenter om dagen i andet kvartal 2015 til 331.000 tønder i samme periode i år, og Maersk Drilling har haft en ”operational uptime” på 98 procent mod 97 procent i første halvår 2015.
Kognlomeratets problem er først og fremmest en gennemsnitlig fragtrate, der er presset ned af rigelig kapacitet og for en 40 fods container er faldet til 1716 dollar i andet kvartal fra 2261 dollar i samme periode sidste år. Det betyder, at fragtraten nu ligger under unit costs.
Konsolidering på bordet
Der er ingen oplagte strategiske veje ud af A.P. Møller-Mærsks afhængighed af volatile markeder, hvor koncernen trods sin størrelse kun har begrænset indflydelse på prisfastsættelsen. Det er ikke nemt, billigt eller uden betydelige risici at forsøge at købe sig ind i et betydeligt nyt forretningsområde, der er mindre volatilt. Men man aner en anden vej:
En i øvrigt fåmælt CEO Søren Skou har i forbindelse med halvårsrapporten understreget behovet for konsolidering i containerbranchen . Men tanken om konsolidering er nu luftet, og måske er tidspunktet ikke så dumt endda. Branchen kan have nået bunden. Drewrys forudser , at containerraterne næste år kan stige otte procent.
Hvis Maersk skal købe containerrederier må koncernen formentlig samtidig trøste investorerne ved at fokusere virksomheden og i det mindste frasælge olie- og gasdivisionen. På den måde kan den rejse kapital, der dels kan finde vej til ejerne og dels bruges til konsolideringen. Dermed kan ledelsen også koncentrere sig om den svære opgave som en konsolidering vil blive i forhold til mulige overtagelseskandidater, investorer og myndigheder.
Koncernen ventes i slutningen af september eller senere på efteråret at offentliggøre resultatet af de strategiske overvejelser, som den er gået i gang med.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her