Det kan godt være, at Nationalbanken og regeringen vurderer, at dansk økonomi befinder sig i en højkonjunktur. Men det er vanskeligt at finde et dokumenterbart bevis herfor i de officielle makroøkonomiske nøgletal.
Økonomisk Ugebrevs Konjunkturbarometer for Dansk Økonomi indikerer fortsat en meget afdæmpet udvikling i dansk økonomi. Baseret på de i alt ti signaler er den samlede score minus 0,2, i udfaldsrummet mellem minus to og plus to. Barometerstanden indikerer altså tæt på nulvækst. Faktisk svarer dette billede meget godt til Danmarks Statistiks målinger af BNP-væksten de seneste to kvartaler. I tredje kvartal 2017 var der klar minusvækst. I fjerde kvartal var den officielle vækst i underkanten af 1 procent, mens hele vækstbidraget kom fra lageropbygning i erhvervslivet. Ret beset kan man sige, at fremtidig vækst er blevet bogført for tidligt, fordi afvikling af de større lagre senere vil påvirke BNP-væksten negativt med nogenlunde samme størrelse.
Af der ikke er fuld fart på kedlerne i dansk økonomi fremgår også af de seneste data fra OECD’s ledende landeindikator. OECD er kendt for at udarbejde nogle af de mest pålidelige ledende indikatorer, som historisk har vist sig at have en meget stor træfsikkerhed.
I den seneste opdatering af OECD-tallene for januar 2018 for dansk økonomi viser indikatoren faktisk et tilbagefald. Det samme er tilfældet for ni andre europæiske OECD-lande, mens der er fortsat fremgang i otte andre OECD-lande i Europa.
Et af de hjemlige ”problembørn” er det danske privatforbrug, som fortsat ligger underdrejet med næsten ingen vækst. De seneste data fra Nets for Dankortomsætningen viser en negativ udvikling i privatforbruget i februar, når der korrigeres for Dankortets øgede markedsandel. De seneste data fra Danmarks Statistik for detailomsætningen i januar 2018 viser et fald i forhold til december 2017, når tallene korrigeres for prisudvikling og sæson. Detailhandelsomsætningen har groft sagt ikke bevæget sig ud af flækken det seneste halve år.
Barometeret er dog denne gang også påvirket positivt af to positive signaler:
For det første ser det ud til, at det seneste halve års prisfald på enfamiliehuse har stabiliseret sig med en svag positiv udvikling, fremgår det af Homes Husprisindeks .
For det andet ser der ud til at komme mere gang i annonceomsætningen, efter flere års vigende tendens. Samlet set steg annonceomsætningen med 21 procent i januar, i forhold til samme måned sidste år, ifølge Dansk Mediaindeks fra Kreativitet & Kommunikation. Særlig stor vækst var der i annoncesalget til tv, radio, outdoor og andre digitale medier.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her