Pandoras ledelse står foran en meget lang rejse med at genvinde aktiemarkedets tillid, og selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag kan komme til at virke meget hul og ligegyldig, fordi der nu er enorm skepsis overfor ledelsens udmeldinger og vurderinger.
Gennem halvandet år har en stribe store, amerikanske kapitalfonde belejret Pandora, og aktiekursen er halveret fra toppen i maj 2017. Fondene har især været kritiske overfor ledelsens rapportering, og deres case har været opbygget omkring en vurdering af, at Pandora-brandet var begyndt at smuldre på det vigtige modne marked i USA.
Ledelsen har nok erkendt, at det amerikanske marked var vanskeligt. Men der har ikke været antydningen af erkendelse af, at de seneste års flotte vækstcase var ved at slå revner. Hovedparten af aktieanalytikerne har lænet sig op ad ledelsens udmeldinger, og de fleste analytikere har også stort set fastholdt deres kursmål, som indtil forleden lå i 920 – 1110 i starten af året. Tvivlen har altså i stigende grad naget, og torsdag kom så en stribe nærmest chokerende nyheder på én gang.
Manglende tillid
Når aktien fik så store hug var det ikke kun fordi selskabet skuffede på de forventede resultater i 2017, hvor både omsætning og EBITDA-resultat skuffede i forhold til analytikernes forventninger. Det skyldes heller ikke kun, at de langsigtede forventninger i den nye strategiplan kalkulerede med en betydelig lavere overskudsgrad end tidligere.
Aktienedturen handler først og fremmest om tillid. Og der var da også derfor flere kommentatorer, der stillede spørgsmålstegn ved, hvor længe Anders Colding Friis er CEO for Pandora.
Udefra er den seneste melding fra Pandoras ledelse heller ikke noget pragtnummer. Hvordan kan det være, at groft sagt fire negative nyheder, som alle er børsfølsomme og kurspåvirkende, falder på én og samme dag?
Det skuffende årsresultat og de lavere langsigtede forventninger er én ting. Men at koncernens CFO og amerikanske CEO siger op på stort set samme dag, er ikke sandsynligt. Det kan måske føles belejligt nok at samle alle de negative nyheder. Men er det sket, er det bare ikke i overensstemmelse med lovgivningen og oplysningsforpligtelserne.
Der er ingen tvivl om, at analytikere og investorer nu vil beregne sig en ekstra risikopræmie på Pandora-aktien på grund af lav sigtbarhed. De vil stille spørgsmålstegn ved, om de kan stole på ledelsens nye udmeldinger.
Hertil kommer, at den historiske overskudsgrad står til at få et gevaldigt skud for boven. Den langsigtede EBITDA-overskudsgrad lyder nu på 35 procent mod 37-38 procent tidligere. Og den gennemsnitlige omsætningsvækst ses på ca. 8,5 procent, midt i intervallet mellem 7 og 10 procent. Ved en ren matematisk udregning på baggrund af disse data er der nu udsigt til, at analytikerne over en bred kam vil nedjustere deres kursmål med 10-15 procent.
En stor ubekendt er fortsat også den forventede vækst i USA. I den nye strategiplan for 2022 oplyses det, at ”like-for-like salget i eksisterende forretninger bliver ”low-to-mid single digit”, altså vil salget groft sagt stagnere eller falde, hvis der korrigeres for den betydelige fremgang i internetforretningen, som indgår i like-for-like tallene. Netop denne sammenblanding af salgstallene fra de fysiske forretninger og ehandel har tillige været massivt kritiseret af analytikere og investorer, fordi det mudrer billedet.
Noget nyt skal til
Meget tyder under alle omstændigheder på, at Pandora nu skal til at genopfinde sig selv og tænke helt ud af boksen for at genskabe det gamle billede af en fremragende højvækstforretning.
Om den fremtidige strategi skriver Pandora bl.a ”PANDORA will increase its owned and operated footprint, opening around 200 concept stores per year (hereof around 65% PANDORA owned) and acquire 75-150 franchise concept stores per year. In 2022, around 2/3 of concept stores will be owned and operated by PANDORA. PANDORA has an ambition to grow the eSTORE to represent 10-15% of revenue, while integrating the online and physical channels by offering consumers omnichannel fulfilment and service functionalities. The multibranded part of the network will either be transformed into fully branded points of sale (shopinshops) or closed.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her