Vi forventer, at det primært er den gode Rybelsus historie, der kommer til at drive aktien, mere end reelle indtjeningsmæssige forbedringer over kommende 1-2 kvartaler. Et enkelt punkt skabte dog lidt usikkerhed i forhold til Rybelsus.
Vi tager tre budskaber med fra Novo Nordisks 3. kvartalsregnskab:
1) Novo leverede endnu et middle-of-the-road regnskab, hvor væksten langsomt er begyndt at krybe opad, selvom den dog ikke er imponerende. Regnskabet bekræftede igen, at Novo ser ud til at være holdt op med at skuffe analytikernes forventninger på kvartalstallene. Samlet set betyder det, at investorerne vil anse aktierisikoen i casen som mindsket
2) Konkret er 3. kvartal næsten uden betydning for aktiecasen. Vi synes fortsat, man kan eje Novo aktien, fordi lanceringen af Rybelsus vil drive væksten og indtjeningen yderligere op. Vi vil først få klarhed over dette efterhånden som de første lanceringer sker primo 2020.
3) På rapportdagen kom en rapport fra det anerkendte Institute for Clinical and Economic Review (ICER), der ikke ser Rybelsus’ høje pris i USA som retfærdiggjort i forhold til andre orale tabletter. Vi holder nøje øje med dette, da ICER er blevet et magtfuldt organ, som flittigt bruges af betalerne til at lægge pres på producenternes priser.
Novo er i gang med at forhandle ”market access” (dvs. priser) for Rybelsus, og ICER-rapporten er nu del af dette spil, men generelt ser vi også rapporten anerkende, at Rybelsus har fordele. Vi bibeholder vores forventning om, at Rybelsus kommer til at være den væsentligste omsætningsdriver i Novo i de kommende år, omend vi dog fortsat er skeptiske i forhold til, om Rybelsus kan nå de allerede meget højt satte salgsforventninger i markedet.
I 3. kvartal leverede Novo Nordisk en omsætning på 30,3 mia. kr., hvilket er en stigning på 9% i danske kroner og 6% i lokal valuta. EBIT-resultatet steg til 12,9 mia. kr., hvilket var marginalt under forventningerne før regnskabet, som lød på 13,1 mia. kr. EBIT steg 4% i lokal valuta, men justeret for restruktureringsomkostninger i 3. kvartal 2018 og en nedskrivning af R&D aktiviteter steg EBIT med 6% i lokal valuta. Bundlinjen på 10,2 mia. kr. var bedre end de forventede 9,6 mia. kr., hvilket dog primært skyldes en lavere skattesats.
Kigger vi ned på produktniveau er historien i Novo i 3. kvartal meget sammenlignelig med 2. kvartal. Dvs. et fortsat fald i omsætningen af insuliner på 4% (lokal valuta), som drives af negativ vækst i 3 ud af 4 kategorier med kun én kategori som undtagelsen. Det er Premix Insulin, som i 3. kvartal lige akkurat nåede op på nulvækst.
GLP-1 og Biopharma redder væksten
Væksten på koncernniveau blev reddet af GLP-1 forretningen og Biopharma, der steg 23% henholdsvis 6% i lokal valuta. Vækstraterne for nøgleprodukterne var generelt også lidt blødere end i 2. kvartal. Vi noterer f.eks., at Victoza, der faldt 9% i 2. kvartal, accelererede til minus 15% i 3. kvartal. Det enkeltstående mest positive produkt for aktiekursen er dog Ozempic, hvor Novo viste styrke med 3,1 mia. kr. i omsætning mod 2,3 mia. kr. i 2. kvartal. Med det stærke salg i 3. kvartal har Ozempic opnået blockbuster salgsstatus – dvs. salg på over 1 mia. USD om året. Vi tager den fine lancering af Ozempic som et godt tegn henimod det, som virkelig kan flytte aktien fremover – uptake af den orale semaglutid tablet Rybelsus i 2020.
Morten Larsen
Børskurs på analysetidspunktet: 380,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 400,00
Læs tidligere analyser af Novo Nordisk her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her