Novo Nordisk kom tilbage på sporet i 2019
2019 blev året, hvor Novo fandt tilbage på det spor, investorerne igennem mange år var blevet vant til. Selskabet klarede sig bedst blandt sine nærmeste peers, efter et par magre år. Og aktien ser ud til at slutte året med en kursstigning på næsten 30 procent. Særligt er Novo løbet fra Eli Lilly og Sanofi i andet halvår. Oveni dette kommer, at sidstnævnte nu vil afvikle sine diabetesaktiviteter.
To begivenheder står klarest i erindringen i 2019: For det første FDA-godkendelsen af den orale version af semaglutid (Rybelsus) i september, som bliver en vigtig brik i selskabets vækst de kommende år. For det andet var meldinger om et mere afdæmpet prispres i USA også betryggende for investorerne.
Endelig blev de hårde finansielle målsætninger erstattet af blødere ”strategiske 2025-ambitioner” i november, uden at dette blev voldsomt negativt modtaget. Der må fortsat forventes solid vækst i både indtjening og toplinje, om end det nok bliver lavere end de historiske præstationer. Det er også det, investorerne har brugt et par år på at vænne sig til.
2019 blev året, hvor aktien kom op over en P/E på 20. Et signal om, at vækstudsigterne er intakte, om end lavere end tidligere. Målt på P/E er Novo nu marginalt højere prissat end Eli Lilly. Trods en kursstigning på 50 procent til Novo over de seneste tre år, er det ikke nok til at fravriste førstepladsen fra Eli Lilly.
Steen Albrechtsen
Carlsberg er sektorvinder Royal Unibrew i slutspurt
Begge C25-indeksets bryggeriaktier har klaret sig fortrinligt i år med stigninger på 36 procent til Royal Unibrew og 43 procent til Carlsberg. Hollandske Heineken steg godt 20 procent, og Anheuser Busch er gået 15 procent frem. Over tre år er de danske bryggeriers performance endnu mere imponerende: Royal Unibrew er steget 120 procent og Carlsberg godt 60 procent. Heineken ligger på hæderlige plus 40 procent, mens Anheuser-Busch og Molson Coors er i et decideret minus.
På trods af de massive kursstigninger var der gennem det meste af året ingen af de to aktier, som afveg markant fra den forventede branchemedian for Price/Earning for 2020. Men det har ændret sig her ved udgangen af 2019. Mens både Carlsbergs og Heinekens aktiekurs er faldet nogle procent de seneste tre måneder, går det fortsat frem for Royal Unibrew-aktien. Den er steget 14 procent siden midten af oktober. Det betyder, at forventningerne til Royal Unibrews overskudsudvikling nu er betydeligt højere end for de to konkurrenter og til branchen i almindelighed.
Royal Unibrews forventede Price/Earning for 2020 er steget til 25, mens den for Carlsberg er 22 og for Heineken 20, mod branchemedianen på 19. Royal Unibrew har i de seneste to kvartalsmeddelelser hævet bundgrænsen for årets overskudsforventning til driftsresultat (EBIT).
Bruno Japp
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her