Del artiklen:
DSV kan ikke alene melde om planmæssige fremskridt med integrationen af den amerikanske transportgigant UTi, der blev købt i 2015. Det nye store DSV kan nu gøre klar til salgsoffensiv, netop som markederne ifølge DSV’s topchef er blevet ”bedre end i lang, lang tid.”

Heldet følger den dristige. I hvert fald, hvis det går, som DSV-topchef Jens Bjørn Andersen og CFO Jens Lund i øjeblikket synes at regne med.

Med en stærkt forbedret indtjeningsevne demonstrerer DSV, at integrationen af UTi er ved at lykkes. Men de signaler, der i øvrigt i den forgangne uge ledsagede DSV-koncernens rapport for første kvartal 2017 – og som fik aktiekursen tre procent op – tyder nu også på, at opkøbet på andre måder kan blive en succes:

DSV har med det store amerikanske opkøb transformeret sig til en global spiller netop som markederne ser bedre ud end i lang tid.

”Det ser ud til, at slutningen af 2016 var god, og at begyndelsen af dette år var god. Der er et vist momentum. Naturligvis er der masser af geopolitiske forhold, der kan bekymre, og som kan skræmme. Men lige nu ser det ud til, at markederne er bedre, end de har været i lang, lang tid, hvilket er opmuntrende. Men vi er super forsigtige, vi er også blevet skuffede mange gange i fortiden. Men indtil nu ser det ganske godt ud, vil jeg sige,” sagde topchef Jens Bjørn Andersen til analytikerne, efter at kvartalsmeddelelsen blev udsendt tirsdag.

DSV vokser mere end markedet
Selv om han understreger, at DSV ledelsen ikke er eksperter i makroøkonomi, så gør koncernen klar til mere vækst. Salgsindsatsen er øget i første kvartal, så DSV kan sikre sig større markedsandele i fremtiden. Ifølge Jens Bjørn Andersen er virksomhedens organiske vækst allerede i første kvartal større end markedsvæksten. Den organiske vækst i første kvartal i den store europæiske Road-division var for eksempel på seks procent, hvor markedsvæksten var tre procent.

Den samlede vækst i DSV’s omsætning på 19 procent i første kvartal var dog i høj grad hjulpet på vej af regnskabsteknik: Første kvartal i år omfattede også UTi-salget i næsten en ekstra måned. Alligevel antyder tallene fra DSV og konkurrenten Kühne & Nagel et marked, som der er kommet mere bevægelse i, ikke mindst for de største aktører.

DSV vil på den baggrund indlede en stor salgsoffensiv i andet halvår, når integrationen af UTi er kommet helt på plads. Ifølge Jens Bjørn Andersen har DSV ”et meget, meget udtalt mål, og det er at tage markedsandele i løbet af 2017.”

Konkurrenter satser også på vækst
Flere konkurrenter satser nu også på mere vækst. Også Kühne & Nagel har ambitioner for 2017, og selskabets topchef understreger, at et godt første kvartal ”understøtter vort optimistiske syn på en fortsat succesfuld forretningsudvikling i år.”

Netop den vækstlystne stemning i de store virksomheder ser nogle analytikere som en af de få grunde til lidt bekymring omkring DSV. Der ses allerede et vist nedadgående pres på branchens ”yield,” bruttoresultatet i procent af omsætningen. Men skal man tro topcheferne vil den nye forretning, som DSV erobrer, kun præstere en yield, som er en smule lavere end den eksisterende forretning. CFO Jens Lund understregede over for analytikerne, at med det nuværende antal ansatte har DSV det, der skal til, for at ”gå ud og angribe markedet.” Hver af de store divisioner, Road, Air & Sea samt Solutions, har fået en Chief Commercial Officer, der skal drive forretningen frem.

En mindre opjustering af prognosen for årets driftsresultat til 4,3-4,6 mia. kr. fra 4,2-4,5 mia. kr. samt de vækstlystne signaler bidrog i denne uge til at løfte aktiekursen med omkring tre procent, så markedsværdien af DSV-koncernen nu er nået op på over 73 mia. kr. Dermed er DSV efterhånden ganske højt prissat i forhold til for eksempel de to vigtige schweiziske konkurrenter Kühne & Nagel og Panalpina.

DSV er blevet cirka 25 mia. kr. mere værd siden koncernen betalte, hvad der svarer til en enterprise value på 1,35 mia. dollar (dengang cirka ni mia. kr.) for UTi, og aktien har helt uddistanceret konkurrenterne. Dristigheden i DSV er igen blevet belønnet, og selskabet har bevist at store, transformerende opkøb hurtigt kan skabe ny gevinst. Det er ikke så mærkeligt, at nogle investorer ikke kun venter forventningsfuldt på den store salgsoffensiv senere i år, men at de også gerne ser endnu et stort opkøb.

Morten A. Sørensen

Læs tidligere analyser af DSV her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .

Del artiklen:

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her