I Pandoras årsregnskab udmelder ledelsen en forventning om organisk salgsvækst på 2 pct. fra 2019 til 2021. Men ledelsen erkender, at det er meget i den lave ende. Ledelsen ser nu en ende på turn around-planen, som antageligt kan afløses af ny markedsekspansion og vækst.
Pandoras topledelse, bestående af CEO Alexander Lacik og CFO Anders Boyer, blev alvorligt udfordret på investormøde, efter aflæggelse af regnskabet for 2020. Det forunderlige var, at det hele lige netop ikke kom til at handle om året 2020, hvor selskabet i december allerede har fortalt om et stærkt salg, hvor især onlinesalget har præsteret bedre end forventet.
I realiteten blev 2020-tallene et non-event, fordi sidste år var et corona-år, som groft sagt bliver hevet ud af kalenderen, da det ikke kan bruges som sammenligningsgrundlag hverken bagud eller frem i tiden. Investorpræsentationen omfattede derfor en sammenligning af normalåret 2019 med 2021, renset for negative corona-effekter og fortsat mange butikslukninger i første halvår af 2021.
Skeptiske analytikere
På side 23 i investorpræsentationen fremgår det således, at ledelsen forventer en organisk omsætningsvækst på 2 pct. fra 2019 til 2021, før negative corona-effekter. Denne vækst ses at bestå af minus 1 procentpoint fra onlinesalg og plus 3 procentpoint fra fysiske forretninger.
Hertil kommer en ledelsesforventning om, at butikslukningerne i første halvår af 2021 vil koste 5 procentpoint i salgsvæksten på årsplan, hvorved den samlede årsforventning lander på minus 3 pct. i salgsvækst.
Men dette regnestykke var der flere analytikere, som ikke købte under den efterfølgende Q&A, hvor analytikerne stillede skarpe spørgsmål til ledelsen. Ifølge dette transcript fra investormødet fremgår det flere steder, at CFO Anders Boyer måtte erkende, at ledelsens udmeldte forventning om en omsætningsvækst på 2 pct. fra 2019 til 2021 ligger i den meget lave ende af et forventningsinterval. Og hvor ledelsen kun har angivet den lave forventning i de formelle forventningsudmeldinger.
Særligt aktieanalytiker Lars Topholm fra Carnegie borede meget i ledelsens udmeldte forventning. Ledelsen forventer et fald i onlinesalget på 1 pct. fra 2019 til 2021, selvom Pandora har haft stor succes med at ændre en stor del af salget til netop online i 2020.
Det ses også at gælde, selvom man renser for corona-effekter, der har givet et kunstigt skifte fra fysiske forretninger til online.
Flere spørgsmål
Lars Topholm stillede bl.a. dette spørgsmål: “With all respect, your revenue guidance bridge, I don’t completely understand it because I understand you’re assuming sell-out will grow by at least 3%. But isn’t it fair to assume that if your own online strategy works, you will capture more of that sellout value in 2021 than you did in 2019?”
Med andre ord sætter han spørgsmålstegn ved, om onlinevæksten ikke også vil blive påvirket positivt af den underliggende positive udvikling i forretningen i 2020 og vil få større effekt i 2021.
Anders Boyer svarede efter lidt frem og tilbage sådan: ”I think there’s no doubt that the online share of business is going to be higher in 2021 than in 2019. But was it 13%, 14% in 2019? But how much higher?” Også aktieanalytiker Christian Ryom fra Nordea tog denne problemstilling op: “When we look back over the last two, three quarters, the period where you were arguably less or least impacted by COVID-19 was sort of early autumn, where you delivered the organic growth rates roughly of 6% to 8% relative to 2019 levels. So my question is why are you only assuming organic growth of above 2% versus 2019 levels in this sort of excluding COVID scenario? The assumption, I would imagine, would be that you continue to see improvement in the brand momentum?”
Hertil svarede Anders Boyer: “We are making an open-ended guidance, which is, I know that it’s usually easier to work with a range on a number (…) how much that would be above the 2%, with the 2% being the low end of the guidance – openended guidance range, we will see. We are still turning around. We are getting closer to say that we are – can put Programme NOW behind us.”
Morten W. Langer
Aktuel kurs 627,00
Kursmål (6 måneder) 637,00
Læs tidligere analyser af Pandora her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her