SAS fravælger i stigende omfang lufthavnen i København, for i stedet at flytte trafikken til Oslo og Stockholm. SAS’ bevidste fravalg bunder i udviklingen i Københavns Lufthavne, hvor priserne er steget år efter år. Ifølge SAS er kapaciteten ikke udbygget i samme tempo som i Oslo.
Københavns Lufthavne har ifølge sin største kunde, SAS, presset citronen så meget de seneste år, at flyselskabet sætter markant fokus på de andre store skandinaviske lufthavne. Særligt udviklingen i Oslos lufthavn, hvor kapaciteten er udvidet markant, og som kan tilbyde langt billigere priser for flyselskaberne end København, vækker glæde hos SAS.
Luftfartsselskabets holdning kommer frem i forbindelse med et forslag til en ny dansk luftfartsstrategi, som har været i høring blandt interessenterne. Den 12. september 2017 skrev vicepresident for public affairs & infrastructure Lars Wigelstorp Andersen i SAS´ høringssvar:
”SAS er enig i, at CPH som hub har tabt terræn, hvilket bl.a. skyldes en benhård konkurrence på luftfartsmarkedet. Mens billetpriserne gennem en del år er styrtdykket, og trafikken er vokset betydeligt, er Københavns Lufthavns priser kontinuerligt steget samtidig med, at investeringerne i kapaciteten ikke er fulgt med væksten.”
Videre skriver SAS i høringssvaret: ”CPH er derfor blevet en uforholdsmæssigt dyr lufthavn at operere i for SAS, som i vidt omfang bl.a. af den grund har valgt at udvikle sit netværk i Stockholm og Oslo. Dette har også været tilfældet over sommeren, hvor hub-funktionen yderligere er udhulet med nedgang i antallet af transferpassagerer.” Københavns Lufthavne har ellers med store ord markedsført den igangværende udvidelse af lufthavnen, kaldet Expanding CPH. Men mens lufthavnen taler om ekspansionen af kapaciteten de kommende årtier, har udvidelsen allerede fundet sted i Oslo.
Da lufthavnen med udgangen af 2016 satte rekord i antallet af rejsende, lød det fra kommerciel direktør Peter Krogsgaard: ”29 millioner rejsende på ét år er rigtig mange mennesker. Faktisk svarer det til i snit 79.500 om dagen. (…) Derfor er vi i fuld gang med Expanding CPH planen, hvor vi udbygger lufthavnen og skabe mere plads til passagerer og fly – en plan til 20 mia. kroner.”
Expanding CPH blev præsenteret i 2014 med en tidsramme på cirka 25 år; på vej mod at kunne håndtere 40 mio. rejsende. Lufthavnen oplyser, at tidsrammen ikke er specifik, da der udbygges, når der er behov for yderligere kapacitet og omvendt.
Nok har man ikke så mange passagerer i Gardermoen i Oslo. Der flyves langt mere internationalt i København, som for alvor er vigtigt for erhvervslivet, men en stor udbygning er allerede på plads.
I foråret var der fest: ”Oslo Lufthavn ble åpnet i 1998 og var bygget for å håndtere en trafikk på 17 millioner passasjerer i året. I 2014 reiste snaut 24 millioner til og fra flyplassen. 27. april 2017 var det offisiell åpning av nye Oslo lufthavn som nå kan håndtere 32 millioner passasjerer i året.” Et projekt til cirka 11 mia. NOK.
Antallet af rejsende i København er godt nok steget eksplosivt i de seneste år. Fra 23 mio. i 2012 til 29 mio. sidste år. Men de årlige investeringer i ekspansion og vedligeholdelse har i en årrække ligget nogenlunde fast på cirka 1 mia. kr. årligt. Lufthavnen oplyser, at i år er beløbet øget med 20 pct. på grund af de fortsat flere passagerer. SAS har også regnet på, hvad det koster deres fly at lette fra de fire store lufthavne i Skandinavien, København, Stockholm, Oslo og Helsinki. Ifølge beregningerne er det klart dyrest for SAS at komme ud af Københavns Lufthavne. Det overordnede billede er, at den finske lufthavn er billigst. Dernæst kommer Oslo og Stockholm. Ifølge beregningerne kan prisen på nogle flytyper være under halv pris af, hvad det koster i København.
Københavns Lufthavne oplyser, at man ikke har gennemgået beregningerne, men siger til Økonomisk Ugebrev, at man er fuldt ud konkurrencedygtig, når man sammenligner sig med de større privatejede lufthavne i Europa.
Ligeledes konstaterer lufthavnen, at flyselskaberne, som opererer i lufthavne i Sverige og Norge, er blevet på-lagt at opkræve flyskatter, der umiddelbart skal sendes videre til staten på hver enkelt billet.
Københavns Lufthavne og SAS er enige om, at de højere priser på billetter får konsekvenser for konkurrencen. Formentlig vil de højere priser betyde færre rejsende med indtægtstab til følge. Og det vil givet også have indflydelse på, om discountselskaberne finder det interessant at benytte de samme lufthavne som i dag.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her