Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

SAS: CPH taber terræn, for dyr og for langsom ekspansion

Lars Abild

torsdag 23. november 2017 kl. 11:27

SAS fravælger i stigende omfang lufthavnen i København, for i stedet at flytte trafikken til Oslo og Stockholm. SAS’ bevidste fravalg bunder i udviklingen i Københavns Lufthavne, hvor priserne er steget år efter år. Ifølge SAS er kapaciteten ikke udbygget i samme tempo som i Oslo.

Københavns Lufthavne har ifølge sin største kunde, SAS, presset citronen så meget de seneste år, at flyselskabet sætter markant fokus på de andre store skandinaviske lufthavne. Særligt udviklingen i Oslos lufthavn, hvor kapaciteten er udvidet markant, og som kan tilbyde langt billigere priser for flyselskaberne end København, vækker glæde hos SAS.

Luftfartsselskabets holdning kommer frem i forbindelse med et forslag til en ny dansk luftfartsstrategi, som har været i høring blandt interessenterne. Den 12. september 2017 skrev vicepresident for public affairs & infrastructure Lars Wigelstorp Andersen i SAS´ høringssvar:

”SAS er enig i, at CPH som hub har tabt terræn, hvilket bl.a. skyldes en benhård konkurrence på luftfartsmarkedet. Mens billetpriserne gennem en del år er styrtdykket, og trafikken er vokset betydeligt, er Københavns Lufthavns priser kontinuerligt steget samtidig med, at investeringerne i kapaciteten ikke er fulgt med væksten.”

Videre skriver SAS i høringssvaret: ”CPH er derfor blevet en uforholdsmæssigt dyr lufthavn at operere i for SAS, som i vidt omfang bl.a. af den grund har valgt at udvikle sit netværk i Stockholm og Oslo. Dette har også været tilfældet over sommeren, hvor hub-funktionen yderligere er udhulet med nedgang i antallet af transferpassagerer.” Københavns Lufthavne har ellers med store ord markedsført den igangværende udvidelse af lufthavnen, kaldet Expanding CPH. Men mens lufthavnen taler om ekspansionen af kapaciteten de kommende årtier, har udvidelsen allerede fundet sted i Oslo.

Da lufthavnen med udgangen af 2016 satte rekord i antallet af rejsende, lød det fra kommerciel direktør Peter Krogsgaard: ”29 millioner rejsende på ét år er rigtig mange mennesker. Faktisk svarer det til i snit 79.500 om dagen. (…) Derfor er vi i fuld gang med Expanding CPH planen, hvor vi udbygger lufthavnen og skabe mere plads til passagerer og fly – en plan til 20 mia. kroner.”

Expanding CPH blev præsenteret i 2014 med en tidsramme på cirka 25 år; på vej mod at kunne håndtere 40 mio. rejsende. Lufthavnen oplyser, at tidsrammen ikke er specifik, da der udbygges, når der er behov for yderligere kapacitet og omvendt.

Nok har man ikke så mange passagerer i Gardermoen i Oslo. Der flyves langt mere internationalt i København, som for alvor er vigtigt for erhvervslivet, men en stor udbygning er allerede på plads.

I foråret var der fest: ”Oslo Lufthavn ble åpnet i 1998 og var bygget for å håndtere en trafikk på 17 millioner passasjerer i året. I 2014 reiste snaut 24 millioner til og fra flyplassen. 27. april 2017 var det offisiell åpning av nye Oslo lufthavn som nå kan håndtere 32 millioner passasjerer i året.” Et projekt til cirka 11 mia. NOK.

Antallet af rejsende i København er godt nok steget eksplosivt i de seneste år. Fra 23 mio. i 2012 til 29 mio. sidste år. Men de årlige investeringer i ekspansion og vedligeholdelse har i en årrække ligget nogenlunde fast på cirka 1 mia. kr. årligt. Lufthavnen oplyser, at i år er beløbet øget med 20 pct. på grund af de fortsat flere passagerer. SAS har også regnet på, hvad det koster deres fly at lette fra de fire store lufthavne i Skandinavien, København, Stockholm, Oslo og Helsinki. Ifølge beregningerne er det klart dyrest for SAS at komme ud af Københavns Lufthavne. Det overordnede billede er, at den finske lufthavn er billigst. Dernæst kommer Oslo og Stockholm. Ifølge beregningerne kan prisen på nogle flytyper være under halv pris af, hvad det koster i København.

Københavns Lufthavne oplyser, at man ikke har gennemgået beregningerne, men siger til Økonomisk Ugebrev, at man er fuldt ud konkurrencedygtig, når man sammenligner sig med de større privatejede lufthavne i Europa.

Ligeledes konstaterer lufthavnen, at flyselskaberne, som opererer i lufthavne i Sverige og Norge, er blevet på-lagt at opkræve flyskatter, der umiddelbart skal sendes videre til staten på hver enkelt billet.

Københavns Lufthavne og SAS er enige om, at de højere priser på billetter får konsekvenser for konkurrencen. Formentlig vil de højere priser betyde færre rejsende med indtægtstab til følge. Og det vil givet også have indflydelse på, om discountselskaberne finder det interessant at benytte de samme lufthavne som i dag.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank