Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Selvmodsigende ledelse er det nye sort

Joachim Kattrup

lørdag 05. maj 2018 kl. 10:46

Boganmeldelse: Erhvervsforsker Søren Schultz Hansen og Research Director hos IDC Nordic Jan Horsager skriver i deres bog ”Digitaliseringens Paradokser” at unge vælger gymnasiet frem for erhvervsskolen, fordi de kan ”udskyde beslutningen” og ”holde muligheder åbne”.

Budskabet om, at de bedste beslutninger er dem, der ikke fastlåser fremtiden mod et konkret mål mejslet i granit, kan virke selvmodsigende for de dele af erhvervslivet, hvor målstyring, KPI’er og performance management i årtier har været foretrukne ledelsesværtøjer.

Men selvmodsigelsen er netop det nye sort, mener forfatterne. Millennials-generationen, der selvbevidst udskyder at svare på ”hvad skal jeg være”, opsummerer nemlig grundpræmissen for potentiel succes i virksomhedernes strategiske arbejde med digital transformation.

Bogens kernebudskab er, at selvmodsigende ledelse åbner muligheder, og netop det er den eneste farbare vej at betræde, hvis ledere vil minimere risikoen for at blive disrupted udefra af endnu ukendte digitale storme, der raser i tide og utide. Forfatterne præsenterer læseren for fem paradokser, der alle illustrerer, hvordan digitaliseringen drives frem af selvmodsigelser, der opstår uanset om ledelsen i virksomheden er klar over det eller ej: ”Digitaliseringen er nemlig ikke kun dens største strategiske udfordring. Den udfordrer også selve den strategiske tækning og planlægning,” konkluderer forfatterne.

Schultz Hansen og Horsager illustrerer pointen gennem tolv cases, som via praktiske cases forklarer de fem paradokser – ’planlægningens paradoks’, ’produktets paradoks’, ’specialiseringens paradoks’, ’loyalitetens paradoks’ og ’fornuftens paradoks’.

Digitale forretningsmodeller kan måske nok kan besluttes, men absolut ikke måldefineres, styres eller kontrolleres. Fx viser forfatterene, at Bang & Olufsens nye forretningsben, B&O Play, udfolder ”planlægningens paradoks” fordi enhedens oprindelige strategiske mål, om at bidrage til koncernens vækst og at salget skal smitte direkte af på de traditionelle produkter, aldrig er blevet indfriet.

Alligevel betragtes B&O Play som en succes, fordi salget nu udgør næsten halvdelen af koncernens samlede omsætning og har opdyrket helt nye kundesegmenter. Paradokset er, at B&O Plays strategiske målsætninger aldrig er blevet opfyldt, men i stedet har været forudsætningen for projektet, som nu bliver vurderet efter helt andre kriterier end først formuleret.

Som Millennials-generationens bevidste valg om at udskyde den ultimative beslutning om fagvalg, må ledere altså indstille sig på, at strategiske målsætninger absolut ikke – og skal ikke – holde vand, men til gengæld har en helt anden funktion i den nye digitale virkelighed, end vi traditionelt har tænkt.

I casen MobilePay beskrives, hvordan specialiseringens paradoks udfoldede sig. MobilePay blev til som en konsekvent af, at Danske Bank trådte ud af et sektorsamarbejde om en mobil betalingsløsning. Danske Bank gik solo og i kapløb med tiden om at komme først på markedet stod banken derfor overfor en stor udviklingsopgave, der krævede specialister. Paradokset er, at Danske Bank ikke vidste hvilke specialkompetencer, de havde behov for. ”Mobile betalinger havde ingen lavet før, ingen havde erfaring, og ingen havde de rette specialiserede kompetencer, for de fandtes ikke på forhånd.” Igennem bogens cases, der dækker over både store virksomheder, små iværksættere og offentlige organisationer, vises hvordan de fem paradokser har udspillet sig. Bogen bygger på interviews med ledere, der forklarer hvordan de har oplevet og arbejdet med en eller flere af paradokserne. Det er især interessant læsning, fordi flere af de interviewede ikke selv er klar over, at de blev ramt af et eller flere digitaliseringens paradokser, mens andre arbejder bevidst med udgangspunkt i dem. Det giver bogen en særlig levende stil, hvor læseren (erhvervslederen) hele tiden tvinges til at spørge sig selv om ”jeg nu selv leder og fordeler mit arbejde i eller udenfor et paradoks.”

Ledes virksomheden udenfor digitaliseringens paradokser og forsøger lederen at lukke beslutninger omkring bestemte mål om fx at fastholde medarbejdere, lancere det rigtige produkt, arbejde efter den endelige plan eller appellere til den sunde fornuft, så er virksomheden formentlig ved at begå den ene fejl efter den anden. Sagt med forfatternes egne afsluttende bemærkning: ”Fordi det værste du kan gøre er at bruge din sunde fornuft.”

Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig forandring. Af Søren Schultz Hansen & Jan Horsager. 210 sider. Djøf Forlag

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank