SP Group vil først i 2024 nå de mål for omsætning og indtjening, der egentlig skulle nåes i 2022. Dette varsel er et usædvanligt svaghedstegn fra den ellers succesfulde plastkoncern.
Der er kommet grus i SP Groups ellers så enestående velsmurte vækst- og værdiskabelsesmaskineri. Plastickoncernen har nu udskudt året for opfyldelse af sine strategiske mål fra 2022 til 2024. Det er et usædvanligt svaghedstegn: De strategiske mål for 2020 blev for eksempel opfyldt allerede i 2018.
SP Groups profit warning rejser nogle spørgsmål omkring den forretningsmodel, der har gjort SP Group til en af fondsbørsens største succeser. Fra 1. januar 2010 til 31. december 2020 har SP-aktien givet et afkast på 3370 procent. Siden årsskiftet har stigningen været på yderligere 24 procent.
Ud fra en traditionel business school–tankegang skal koncernen i takt med sin vækst ændre sig fra at være en bredt funderet underleverandør til en succesfuld global nichespiller. Men i virksomhedens strategi og opkøbspolitik er det foreløbig svært at se, at SP Group bliver mere fokuseret.
Målene er stadig ambitiøse. Omsætningen skal ifølge den plan, der nu er udsat med to år, i 2024 været nået op på 3,3-4,0 mia. kr. – mere end 50 procent over de 2,2 mia. kr. i 2020. Resultatet skal op på 400 mio. kr. før skat mod 194 mio. kr. i 2020.
Forsinkelsen og ambitionen åbner for et centralt spørgsmål: Kan den hidtil så effektive forretningsmodel også fungere i en større og mere international koncern?
Modellen har bygget på konstant effektivisering og et intenst samarbejde med danske og nordiske kunder. Virksomheden udnytter de forretnings- og samarbejdsmuligheder, der løbende viser sig i forskellige brancher og varekategorier. Set udefra kan det være svært at få et overblik over de mange virksomheder, produktionsmetoder, aktiviteter og varekategorier, som SP Group i dag agerer igennem.
SP Group har allerede i nogle år forsøgt at fokusere noget mere. Der skal i højere grad satses på leverancer til health care, cleantech og foodindustrierne, der af koncernen ses som særlige vækstbrancher. Men det er svært at se, at fokuseringen lykkes. Salget til de tre brancher udgjorde i 2020 74 procent af omsætningen mod 81 procent i 2017, hvor SP meddelte, at koncernen ville satse særligt på health care. Netop health cares andel af omsætningen er imidlertid faldet til 29,5 procent i 2020 fra 33,9 procent i 2017.
SP Group vil desuden satse særligt på at udvikle egne varemærker og produkter, der generelt er mere lønsomme end underleverancer. Denne satsning øges langsomt. Men det er svært at se en overordnet linje: Disse egne produkter rækker nu fra plastflasker til pharmaindustrien, over ergonomiprodukter og staldventilation til fendere til både. Det kan virke som om, SP med hvert af sine mange nye opkøb føjer endnu et aktivitetsområde og endnu en kundegruppe til sin forretning.
Det er ikke tydeligt, at SP forsøger at blive en stærk spiller i en afgrænset global niche. SP vil gerne konsolidere plastbranchen. Men globalt har branchen tusinder af aktører, der leverer hundredetusinder af forskellige produkter. Alene SP Medical har et potentielt marked på 15 mia. kr. skriver virksomheden. SP kan ikke konsolidere det hele.
Hidtil har SP gjort det imponerende. Selvom 2019 ikke levede op til forventningerne, og 2020 også har betydet organisk opbremsning, har især pengestrømmen fra driftsaktiviteter været meget stærk i 2020. Koncernen har styrke til ekspansion.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 350,00
Kursmål (3 mdr.) 333,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her