Årsregnskabet for Nordea var ny CEO Casper von Koskulls første møde med investorerne. En ny strategi for de kommende tre år blev præsenteret, i kølvandet på en oversigt over målopfyldelsen af de seneste tre års strategi. Strategien betragtes som opfyldt, hvis man korrigerer for de øgede kapitalkrav, der er kommet til i løbet af perioden. Den nye strategi handler om strømlining, og om at simplificere og reducere kompleksiteten i hele forretningen, så man i højere grad kan tale om ”One Nordea”. Når man er i mål med One Nordea, vil fokus i 2019-2022 være på at udnytte dette til at reducere omkostningerne yderligere. En god illustration af de udfordringer som bankerne står overfor p.t., hvor det er meget svært at skabe vækst på toplinjen pga. den økonomiske udvikling.
Omkostningerne er nok engang i fokus hos Nordea. Efter i den seneste strategiperiode ikke at være steget, forventes nu en stigning på 1 % p.a. de næste tre år frem til 2018. Omkostningerne er dog frontloadet, dvs. at 2016 godt kan vise en omkostningsstigning på 3 %, mens 2017 og 2018 da vil være mere eller mindre flad. Omkostningsprocenten i 2015 var med 47,1 % den laveste nogensinde, hvilket Nordea naturligvis ikke undlader at gøre opmærksom på. Man skal dog være opmærksom på, at regnskabet også kom med en meddelelse om restruktureringsomkostninger på 263 mio. EUR, som udelades i analysen af omkostningerne. Man kan dog spørge om de ikke i nogen grad hører til den almindelige drift af en forretning, der forsøger at følge med tiden?
Ny udbyttepolitik En væsentlig nyhed i regnskabet var meddelelsen om den ændrede udbyttepolitik, der før var tilrettelagt efter en pay-out ratio. Nu er politikken ændret til et nominelt vækstfokus, hvor det er ”ambitionen” at forhøje udbyttet hvert år. Dermed adapterer Nordea nu også en tilgang, som vi ser hos flere og flere danske virksomheder. Tilgangen synes at være efterspurgt af investorer, der sandsynligvis leder efter ”et sikkert afkast” i disse lavrentetider. Den er inspireret af amerikansk forbillede, hvor man sågar har et udtryk for virksomheder, der i mindst 25 år i træk har hævet udbyttet: ”Dividend aristocrats”. Der findes bl.a. en ETF-fund (ticker NOBL), der tracker disse aristocrats.
Med den nye politik bliver der – alt andet lige – gennemsigtighed og forudsigelighed på udbyttesiden. Et årligt udbytte på 0,64 euro og en aktiekurs i danske kroner på 67 svarer til et direkte afkast på 7,1 %, hvilket må siges at være pænt, når man altså nu lover en årlig stigning oveni. En udbyttepolitik er selvfølgelig kun gældende indtil den laves om, men vi vurderer, at der skal massive og langvarige udfordringer i Norden og i finanssektoren i særdeleshed til for, at udbyttet umiddelbart kan komme i fare. Nordeas kapitalposition er stærk, kreditkvaliteten er god, og bankens effektivitet er høj. Med en indtjening på 0,91 euro/aktie er payoutratioen på 70 %, hvilket er lidt til den høje side.
Grundlæggende viser den nye strategi igen, at Nordea er stabilitet og forudsigelighed. Et forhold der også understreges af, at der kun var ganske marginale ændringer (typisk under 1 %) af analytikernes kursmål på Nordea-aktien ovenpå strategien.
P/E på 2015-resultatet ligger meget tæt på 10, og selvom finanssektoren næppe går en gylden fremtid i møde, mener vi, at aktien fortsat er attraktiv på det nuværende niveau. Et direkte afkast på 7,1 % betyder, at selvom aktien ikke bevæger sig overhovedet de næste ti år, vil man alene via udbyttet og geninvestering af dette have fordoblet sin investering. (uden skat). Det er efter vores vurdering et attraktivt alternativ som obligationslignende investering i disse lavrentetider. Stiger udbyttet – som lovet – vil det blot reducere tidshorisonten. Aktien hører efter vores vurdering til i enhver langsigtet strategi på det nuværende kursniveau.
Hvis kursen stiger kan man ganske vist ikke geninvestere på samme niveau, og dermed ryger en del af renters rente (udbytters udbytte)–effekten. Men til gengæld får investor så en kursgevinst.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her