DFDS’ aktiekurs er i efteråret blevet presset hårdt af både storpolitiske spændinger, og af aktiemarkedets generelle nedtur.
På tidspunktet for den seneste analyse af DFDS havde man netop købt det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro, og vi anså aktien for at være værdiansat nogenlunde korrekt ved kurs 389. Vores 3 måneders kursmål var 420, men siden analysen i maj er DFDS faldet med 25%, så hvad gik galt?
Ved første øjekast ser det ud til, at forklaringen ligger i halvårsregnskabet fra august, som fortæller om en stigning i omsætningen på 7%, men et fald i bundlinjeresultatet på 11%. Forskellen mellem fremgangen i regnskabets toplinje og tilbagegangen på bundlinjen ligger i linjen ”Særlige poster”, som i 2018 er på minus 89,9 mio. kr.
I en note specificeres denne post, og her fremgår det, at 47,3 mio. kr. kan henføres til overtagelsen af U.N. Ro-Ro, mens de resterende millioner vedrører restrukturering, strategiudvikling og -implementering, aktiegaver i forbindelse med fejring af DFDS’ 150 års jubilæum m.v. Ingen af de udgiftsposter, som tilsammen udgør et beløb på 89,9 mio. kr., kan begrunde et kursfald, og det rigtige billede af DFDS’ udvikling i første halvår får vi derfor ved at kigge på EBIT-resultatet, som er steget med 8,4%.
Styrtdyk i den tyrkiske valuta
Udviklingen i første halvår var altså positiv, men alligevel styrtdykkede kursen. Forklaringen ligger i tilkøbet af det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro, som sendte DFDS ind i storpolitiske komplikationer.
Kort tid efter opkøbet øgede den politiske spænding i Tyrkiet, og uro i forhold til USA sammenholdt med sænkede kreditvurderinger fra internationale kreditbureauer resulterede i, at den tyrkiske valuta faldt kraftigt i værdi. Sammenhængen mellem den tyrkiske aktiekurs og DFDS’ aktiekurs er tydelig:
Den 30. juli var kursen på en DFDS-aktie 415, hvilket ret nøjagtigt ramte vores kursmål på 420 fra ØU Formue 18/2018, og en tyrkisk TRY kostede 1,30 kroner. Blot 13 dage senere var den tyrkiske valuta faldet med 28% , og DFDS’ aktiekurs var faldet 15%. Aktiemarkedets generelle nedtur i efteråret ramte derefter også DFDS, som fortsatte nedturen, så kursen i dag ligger 31% under vores oprindelige kursmål.
Spørgsmålet er så, om det giver anledning til en ændring af kursmålet, eller om DFDS-aktien i stedet er blevet ekstremt attraktiv? Svaret ligger et sted midt imellem:
På den ene side er den tyrkiske TRY begyndt at stige igen, så den i dag kun ligger 9% under værdien i starten af august, hvor det store fald i både TRY og DFDS’ aktiekurs startede. DFDS har da heller ikke nedjusteret forventningerne til 2018, som følge af tumulten i Tyrkiet.
Men på den anden side er der stadig en betydelig usikkerhed omkring den fremtidige værdi af den tyrkiske valuta, og med købet af det tyrkiske rederi påvirker det DFDS’ indtjening i danske kroner. DFDS oplyser da også i halvårsregnskabet, at ”Due to the recent sharp depreciation of TRY, the outlook is associated with a higher level of uncertainty than usual”.
Målt på nøgletal i forhold til konkurrenterne handles DFDS i dag ekskl. den forventede indtjening på 350 mio. kr. fra U.N. Ro-Ro i 2018, og det er en meget defensiv formodning. Selvom en vis usikkerhed om de kommende års indtjening skal indregnes i aktiekursen, er den aktuelle kurs attraktiv på både kort og specielt længere sigt.
Børskurs på analysetidspunktet: 288,80 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 360-400
Læs tidligere analyser af DFDS her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her