Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Svært at se fremgang i Mærsk på den korte bane

Økonomisk ugebrev

torsdag 01. marts 2018 kl. 10:56

Efter analytikermødet forleden dykkede aktien ti procent. En fremtidigt EBIT-margen på omkring 5% og en beskeden reduktion af enhedsomkostningerne pr. container på 1-2% var åbenbart for lidt for markedet og endte med at sende kursen sydover. Det er svært at se vækstdrivere på den korte bane. Men opkøbet af Hamburg Süd kan give et betydeligt løft i 2019.

Der er gået et stykke tid siden den nye strategi for Maersk blev lanceret i 2016, og fokus er nu på et rendyrket containertransportselskab med fokus på rederidelen. Frasalg af Maersk Oil, Dansk Supermarked, Maersk Tankers, og et kommende frasalg af Maersk Drilling og Maersk Supply Service er planlagt til at ske i 2018. For de sidste to engang så succesfulde virksomheder må det forventes, at de afhændes med store tab.

For 3-4 år siden estimeredes værdien af Maersk Oil til at være 14,5 mia. USD, og værdien for Maersk Tankers til at være 2,4 mia. USD. Maersk Oil blev solgt til 7,5 mia. USD og Maersk Tankers for 1,2 mia. USD til holdingselskabet.

Bedre ser det ikke ud for det forestående frasalg af Maersk Drilling, hvor værdien for 3-4 år siden var estimeret til ca. 6,4 mia. USD, og værdien for Maersk Supply Service var estimeret til 2,3 mia. USD. I dag er konsensusestimatet blandt analytikerne henholdsvis 4,7 mia. USD og 0,6 mia. USD. Det er altid let at være bagklog, men var der nogen som sagde ”rettidigt omhu”?

Aktionærerne bør fremover håbe, at Søren Skou og co. vil være i stand til at skabe værdi til de hårdt plagede investorer. Men det er svært at se, hvordan dette skal kunne lykkes på den korte bane i 2018. Containerindustrien er igen inde i en nødvendig konsolideringsfase, og Maersk har også i denne konsolideringsbølge været på opkøb. Med opkø-bet af rederiet Hamburg Süd skal ledelsen bevise, at det denne gang kan lykkes at gøre opkøbet til en succes – modsat opkøbet af rederiet P&O Nedlloyd i 2005.

Med Hamburg Süd tilføres Maersk 116 containerskibe, hvor halvdelen er indchartrede skibe. Det har været en positiv overraskelse, at Hamburg Süd har leveret en EBITDA-margen på over ti procent i 2017. Dette på trods af, at deres kerneområde Latinamerika først nu er ved at komme ind i samme vækstcyklus som resten af verden.

Men med en dominerende position på de mere profitable nord-sydruter, burde indtjeningen kunne blive bedre end konkurrenterne. Udsigten for 2018 burde derfor for et samlet Maerks Line/Hamburg Süd være positiv. Specielt hvis det lykkes at skabe de synergier som ledelsen lægger op til allerede i 2018 og med fuld kraft for 2019. Men en egentligt bedre indtjeningsevne viser sig nok først rigtigt efter 2018. Maersk vil fortsat deltage i konsolideringen. Men der er sat stop for investeringer i nye skibe. Fokus vil blive på omkostningsreduktion og store digitaliseringsprojekter. På kapitalmarkedsdagen blev der gjort et stort nummer ud af disse projekter. Men investorer, som kigger bagud, har hørt denne sang før, og nu ventes der på, at der bliver leveret denne gang.

Markedsudsigten for containertransport 

Som altid i shipping er der fokus på udbud og efterspørgsel. På udbudssiden er ordrebogen på nye containerskibe historisk lav. Efter det planlagte relativt høje antal leveringer fra værfterne i Asien i 2018, ser det ud til at blive et kraftigt fald.

Samtidig vil de relativt høje stålpriser, lave charterrater på skibe, og massive miljøinvesteringer i den eksisterende flåde være en faktor, som betyder flere scrapninger. Men som så mange gange før set i containershipping er der altid en latent risiko for, at rederne begynder at kontrahere nye skibe fuldstændig uventet.

Slowsteaming er stadig en væsentligt faktor og gemmer på en elastik, hvor kapaciteten i et snuptag kan udvides ved en højere fart på skibene, noget som lægger en markant dæmper på længerevarende ratestigninger. Risikoen på kort sigt er derfor stadig for meget kapacitet i markedet.

På efterspørgselssiden er det et plus, at den globale vækst er relativt høj, og at konsolideringen i branchen medfører højere overskud. I modsat retning trækker en større egenproduktion i Kina og emerging markets, som sammen med øget protektionisme i form af told og tariffer kan lægge en dæmper på efterspørgslen.

Udover de traditionelle faktorer som containerrederier er vant til at håndtere, udbud og efterspørgselsrelationer, bunkeromkostninger, egne skibe vs. indchartrede skibe, optimering af rutenet osv., er containerindustrien blevet langt mere afhængig af deres kunder og af samarbejdet med dem. De fremtidige vindere bliver de integrerede containertransportkoncerner, som bedst kan møde krav fra kunderne.

Det bliver dem, som kan få effektiviseret og automatiseret hele processen omkring transport af en container fra A til B, og til stadighed opfylde de krav, som de store kunder og freight forwardere stiller. Her mangler Maersk stadigt at vise, de er i stand til at levere.

Der er stadig masser af problemstillinger for ledelsen at tage fat på, først og fremmest integrationen af Hamburg Süd. Men også virkelig at få eksekveret alle de IT-projekter, som der er blevet talt og talt om de sidste mange år. Her har nogle af dem oplevet en stop-go kultur alt efter containerraternes udsving og endeløse sparekrav og afskedigelser af medarbejdere.

Der forventes ingen rateforbedringer i 2018, men derimod at omkostningerne igen bør falde, og dermed trods alt give en bedre performance. En usikkerhed er dog stigende bunkerpriser, der som regel helt eller delvis vil blive væltet over på kunderne, dog med en forsinkelse. 2018 ser derfor ud til at være et mellemår, og mulighederne for en øget performance efter 2018, ses der derfor positivt på.

Med faldet i kursen i denne uge, ses der derfor en attraktiv købsmulighed for den mellem- til langsigtede investor, som har fokus på 2019 og 2020.

Lars Bjørnvik har selv aktier i selskabet

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Udløber snart
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Udløber snart
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Udløber snart
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank