Økonomisk Ugebrev Ledelse bringer her uddrag af svar fra 100 ejerledede fremstillingsvirksomheder, om hvordan de har håndteret coronakrisen. Besvarelserne indgår i et forskningsprojekt på CBS, hvor de to CBS-forskere, professor Thomas Plenborg og lektor Jeppe Christoffersen fra CBS’s Center for Ejerledede Virksomheder på Institut for regnskab hver dag udsender spørgeskemaer til 500 ejerledede virksomheder for at tage pulsen på virksomhedernes oplevelse af COVID-19 krisen med aktuelle vurderinger.
En gennemgang af besvarelserne fra erhvervslivets SMV-underskov viser, at de fleste virksomheder, der har svaret, har reageret prompte på de nye udfordringer, da krisen pludselig opstod i marts. Som det fremgår af en gennemgang af de overordnede resultater fra projektet i søndagens udgave af Økonomisk Ugebrev Finans, har oplevelsen af situationen allerede forbedret sig betydeligt fra starten af marts til i dag.
I forskningsprojektet udsendes spørgeskemaer hver dag til 500 ejerledede SMV-virksomheder, så det er muligt at følge en udvikling over tid. Vi gennemgår her uddrag af svarene, som kommer fra fremstillingsvirksomheder, der er repræsentative både i størrelse og i økonomisk sundhedstilstand i forhold til det generelle erhvervsliv. Svarene er listet i den rækkefølge, som de fremgår af undersøgelsen, og alle svar også fra andre brancher kan læses her .
Virksomhed 1: ”Virksomheden sælger personlige hjælpemidler til personer med kroniske funktionsnedsættelser. Dette er kun i begrænset omfang påvirket af den krise mange andre virksomheder er ude i.”
Virksomhed 2 (Miss Bagel): ”Vi har fyret halvdelen af personalet og er i gang med at genansætte folk igen i mindre grad.
Virksomhed 3: ”Har lejet arbejdskraft i stedet for ansættelse, hvis der har været behov, og dermed været i stand til hurtig fleksibilitet.”
Virksomhed 4: ”Holder fast i de gode dyder og lancerer nye produkter og går efter mere ”nærkontakt” til markedet, så vi har fingeren endnu mere på pulsen i forhold til slutkunderne. Fokus på hvad der virkelig bidrager og giver værdi til markedet – anno 2020.”
Generelt afspejler hovedparten af svarene en underliggende optimisme og tro på, at markedsforholdene retter sig relativt hurtigt op igen. Mange virksomheder har tilsyneladende også mere fokus på offensive tiltag frem for nedskæringer og klynkeri.
Virksomhed 5: ”Vi kører ”business as usual”. Ingen specielle tiltag udover de nødvendige sundhedsmæssige forholdsregler og nogle udsatte genbesættelser af et par sælgerjobs.”
Virksomhed 6: ”Øget opsøgende salgsaktivitet. Forbedret marketingsmateriale og SoMe indhold samt introduktion af ny webshop.”
Virksomhed 7: ”Mere fokus på online salg og marketing.”
Virksomhed 8: ”Vi bestræber os på at være tættere på kunderne og arbejder med at øge visibility på ordrer og forecast. Bl.a. ved at aftale langsigtede ordrer.”
En del virksomheder har det selvfølgelig også vanskeligt og har måttet fyre ansatte. Men det er et klart mindretal af kommentarerne, der går i den retning.
Virksomhed 9: ”Afskedigelser.”
Virksomhed 10: ”Følger situationen og reagerer, hvis der opstår en mulighed for nye opgaver. Ellers intet specielt.”
Virksomhed 11: ”Alle er opsagt. Så tager jeg stilling til genansættelse når deres opsigelse udløber.”
Virksomhed 12: ”Afskedigelser + lønkompensation.”
Virksomhed 13: (By Mogensen ApS). ”Mange af vores produkter bliver solgt via web-shops – vi valgte derfor at reducere leveringstiden, således at man i dag kan få speciallavede produkter på mellem 5-8 arbejdsdage. Det har givet yderligere omsætning uden det har kostet på bundlinjen.”
Virksomhed 14: ”Hjemsendelser for mere end 50% af ansatte.”
Virksomhed 15 (Kuvatek A/S): ”Voldsom forøgelse af markedsføring med henblik på at være med i ALLE udbud der på mindste måde kan relatere til vores produkter.”
Virksomhed 16: ”We estimate that the corona virus pandemic will heighten the need for our products and therefore only plan a stronger advertisement strategy.”
Virksomhed 17: “Bliver nødt til at reducere vores udbudpris, således vi kan opnå et større kundegrundlag.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.