Ledelsen for Better Collective erkender, at 2025 bliver et vanskeligt år for selskabet, der føder kunder ind til de store bettingfirmaer. Det sker via intelligent markedsføring på de sociale medier, mediesamarbejder og en række egenejede sportsmedieplatforme. Der forventes lavere omsætning i år end sidste år, skriver chefredaktør Morten W. Langer i denne analyse.
Selskabet er ramt af hård markedsmæssig modvind på de to store markeder i Brasilien og USA, hvor det især er usikkert, om positionen på det store amerikanske marked vindes tilbage. Men forventningen er et stærkt comeback i 2026, blandt andet på grund af fodbold-VM.
Sidste år blev Better Collectives vækstkurve for alvor brudt på grund af modvind på de store markeder i Brasilien og USA, mens Europa fortsat går godt. Brasilien, som tidligere udgjorde 20 pct. af selskabets omsætning, faldt fuldstændig sammen. Men her var det hele bettingindustrien, der blev ramt af udsigten til ny regulering, hvor alle aktører skruede ned for aktiviteten og markedsføringen for ikke at provokere myndighederne til at stramme skruen for hårdt.
Nu er den nye regulering på plads, og der er udstedt en stribe licenser under det nye regime. Det betyder, at der fremover skal betales 26 pct. skat af alle indtægter, og alle spillere skal registrere sig med billed-ID og oprette en rigtig bankkonto til ind- og udbetalinger.
Stramningen betyder, at der forventes et kundefrafald, altså en churn, på op mod 60-80 pct. af de tidligere registrerede spillere. Så blandt andet Better Collective skal til at opbygge hele kundebasen igen. Det ventes at blive et langt sejt træk, som først for alvor kommer i gang i april, hvor den brasilianske fodboldliga starter.
Særligt synes selskabet at være udfordret i USA, hvor det tidligere har haft medvind fra åbning af betting i nye stater og intensiv konkurrence mellem mange bettingaktører. De seneste år er hovedparten af det amerikanske marked overtaget af to kæmpestore aktører, nemlig Draftkings (markedsandel ca. 36 pct.) og FanDuel (ca. 37 pct.). Andre mindre aktører er BetMGM og Fanatics.
Siden sidste efterår har begge de to store bettingaktører kørt deres egen markedsføring uden store forpligtende samarbejdsaftaler med Better Collective. Det har betydet et stort omsætningsfald i selskabets amerikanske omsætning. Og det er usikkert om – og hvornår – aktiviteten kommer tilbage til tidligere højder i USA.
Better Collective har stadig en stribe sportsmedier i USA, som føder kunderne til bettingindustrien. Men det er ikke de store forpligtende marketingaftaler med de store budgetter som tidligere.
I 2025 ventes en flad udvikling i USA i omsætningen. Men driftsresultatet vil de kommende år blive påvirket positivt af såkaldt revenue share, som består af en løbende indtægtsandel fra tidligere erhvervede kunder, der snart begynder at give overskud hos bettingfirmaerne. Udsigterne for 2026 ses positive med tilbagevenden til vækst, blandt andet på grund af tilpasning til det brasilianske marked og fodbold VM-midt i 2026, som spilles i Mexico og USA. Ifølge CEO Jesper Søgaard ses VM som en stor mulighed for Better Collective.
I bund og grund skal selskabet dog bevise, at det kan skaffe nye kunder billigere end de store bettingaktører selv kan. Så det handler i sidste ende om eksekvering. En medvirkende årsag til, at eksempelvis også den amerikanske konkurrent, Gambling.com har været udsat for et større kursfald, er udsigten til vigende økonomisk vækst og forbrugertillid i USA.
CFO Flemming Pedersen sagde på investormødet (frit oversat), at ”Givet de skiftende markedsforhold, især i USA og Brasilien, samt de seneste udviklinger i aktiekursen, har Better Collective besluttet at prioritere andre kapitalallokerings strategier på kort sigt, såsom at reducere gæld og igangsætte aktietilbagekøb. Dette kort- til mellemlangsigtede strategiske skift, kombineret med en svagere markedsudsigt, har fået os til at justere vores guidance for at fokusere på organisk vækst, som forventes at vende tilbage til positivt territorium fra 2026.”
Ledelsen for Better Collective har reageret på de svagere udsigter ved at gennemføre et omfattende spareprogram. Efter opkøb af 35 selskaber skæres organisationen til med reduktion af 300 ansatte. Samlet er målet en omkostningsbesparelse på 50 mio. euro, samtidig med at der ventes en positiv resultatudvikling i Europa og Canada på plus 20 mio. euro, hvilket giver et forventet EBITDA-resultat på 100-120 mio. euro i år mod 113 mio. euro sidste år.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.