Regnskabsanalyse af Berlingske Media og JFM viser, at styrkeforholdet mellem de to dagbladsvirksomheder ikke svarer til aktiebytteaftalen med 30 pct. ejerskab hver vej. Både indtjeningsbilledet og kapitalforholdene taler for, at Berlingske har overhånden. JFM har mest at vinde kortsigtet, men Berlingske får strategisk snor i JFM, skriver chefredaktør Morten W. Langer.
Basisindtjening: Berlingske Media har uden tvivl et mere langtidsholdbart indtjeningsmønster end JFM. Stærkeste kort er den eksklusive ugeavis Weekendavisen, der hvert år bidrager med et stabilt driftsoverskud på over tyve mio. kr. Selve Berlingske Tidende synes også at levere et stabilt overskud.
JFM synes langt mere udfordret: Som Økonomisk Ugebrev tidligere har påpeget i analyser af JFM, er det ikke rigtigt lykkedes at skabe stærke lønsomme forretninger udenfor dagblads- og ugebladsforretningen, og det er vanskeligt at fastholde dyre printbaserede dagbladsabonnementer.
Til gengæld har JFM de seneste par år hentet et overskud på næsten hundrede mio. kr. på spekulation på værdipapirer. Et overskudsbidrag, som dog er meget usikkert.
Økonomisk Ugebrev har ud fra gennemsnitlige værdiansættelser på børsnoterede nyhedsmedievirksomheder forsøgt at udarbejde et overslag over værdien af henholdsvis JFM og Berlingske Media.
Metode ét: Lønsomme medievirksomheder værdisættes typisk til mellem en og halvanden gange omsætningen. Da Berlingske er betydeligt mere lønsom end JFM, sætter vi Berlingske til to gange omsætningen, svarende til ca. 1,2 mia. kr. JFM værdisættes til én gang omsætningen, svarende til 1,8 mia. kr.
Metode to: En værdiansættelse kan også være femten til tyve gange overskuddet, eller mellem ti og tolv gange EBITDA-resultatet. For JFM giver begge metoder nul i værdi, da vi ikke medregner de meget variable spekulationsgevinster. For Berlingske Media betyder P/E-beregningen en værdi på mindst 750 mio. kr. Og EBITDA-metoden giver en værdi på ca. 600 mio. kr.
Ud fra en kortsigtet betragtning har Berlingske en nu og her-værdi, som er betydeligt højere end JFM. Men JFM kan høste flest gevinster ved det nye partnerskab. Det vil dog kræve, at samarbejdet udnyttes med hårdhændede besparelser og effektiviseringer i JFM, eksempelvis ved at anvende hundrede procent Berlingske-stof til fremstilling af Avisen Danmark med landsdækkende nyheder.
På sigt er det for JFM også oplagt at søge at trække på Amedias lokalavis-koncept. Men det bliver ikke nødvendigvis så let, som det fremgår af medieeksperten Steffen Damgaards kommentar i denne udgave.
Kapitalforhold: Ifølge CVR-register besluttede Berlingske den 22.september 2025 at nedsætte aktiekapitalen ved en udbetaling til hovedaktionæren, Amedia. Ifølge CVR skete der en udbetaling til aktionæren på kr. 216.167.000,00 til kurs 320,66.
Det svarer til ca. 700 mio. kr., som svarer til en gæld til Berlingske Media, Amedia overtog fra den tidligere ejer, DPG Media. Tilgodehavendet var en overførsel af Berlingskes tidligere tilgodehavende, som Berlingske Media havde hos den tidligere ejer, der over årene har fået overført likvide midler fra Berlingskes overskud for et tilsvarende beløb.
Som tidligere beskrevet i Økonomisk Ugebrev fik de tidligere ejere, DPG Media, ikke kun den formelle salgspris på de ca. 750 mio. kr. fra køberne, Amedia. Belgierne fik også lov til at beholde de 700 mio. kr., som de formelt ’skyldte’ Berlingske Media. Den reelle salgspris var derfor nærmere halvanden mia. kr. Men halvdelen af beløbet kom altså fra Berlingske selv.
Transaktionen betyder, at den bogførte egenkapital hos Berlingske Media alt andet lige nu falder med ca. 700 mio. kr. Ved årsskiftet var den bogførte egenkapital 777 mio. kr. – og andet lige nu 77 mio. kr. plus årets forventede overskud på 60 mio. kr., altså samlet ca. 140 mio. kr.
Med Berlingskes balance på ca. 400 mio. kr. svarer det til en soliditet på lidt over 30 pct., hvilket er acceptabelt, ikke mindst med den stærke norske kapitalejer i ryggen. Skal der tilføres ekstra kapital til Berlingske, vil det antageligt blive vanskeligt for JFM at forsvare den nye ejerandel på 30 pct., da kapitalsituationen hos JFM er betydeligt mere anstrengt.
JFM kan tillige få brug for kapitalindskud til at lukke huller og modernisere forretningen. Det synes givet, at Berlingskes ejer, norske Amedia, står parat med kapital til at lukke huller og udvikle forretningen, naturligvis mod en øget ejerandel.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.