Foreløbig holder CEO Kristian Teärs plan for Bang & Olufsen. Nok er aktiemarkedet blevet skeptisk, men væksthistorien er intakt. Når ledelsen fastholder en guidance, der ligefrem rummer mulighed for negativ vækst i andet halvår er det imidlertid forståeligt, at der er tvivl i virksomhedens omgivelser, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Faldende vækstrater og vigende overskudsgrad skuffede åbenlyst investorerne i Bang & Olufsen, da CEO Kristian Teär forleden offentliggjorde tal for første halvdel af regnskabsåret 2021/22. Over to dage faldt kursen fra 27,8 til 23,4 eller med 16 procent. Det bragte aktien ned på det laveste niveau siden 2020. Det var året, hvor Kristian Teär satte sin turnaround–plan med tilhørende kapitaludvidelse i gang. Umiddelbart så det da også ud til, at Bang & Olufsen mister momentum. Virksomhedens årlige vækstrate faldt i andet kvartal til 15 procent i lokale valutaer fra de 44 procent, der sås i første kvartal. Også på en anden måde skuffede væksten: Omsætningen i andet kvartal har i de tre seneste fulde regnskabsår ligget omkring 50 procent over første. Men i indeværende regnskabsår lå andet kvartal kun godt 20 procent højere.
Efter den stærke vækst i første halvår er 48-51 procent af årets guidede omsætning hjemme, mod kun 44 procent efter første halvår i 2020/21. Med den fastholdte guidance betyder det, at Bang & Olufsen skal præstere en omsætningsvækst på mellem minus 3 og plus 10 i anden halvdel af 2021/22.
Det forekommer beskedent i forhold til den vækst, der er set i første halvår, og det kan forstås på to måder: Enten er ledelsen meget konservativ i sin prognose eller også venter den en betydelig opbremsning. Det er ikke overraskende, at mange investorer frygter, at vækstraten kan falde yderligere. Og det er vigtigt for Bang & Olufsen, fordi turnaround-processen til dels bygger på, at virksomheden skal blive større for at høste skala-fordele.
Men regnskabet for første halvår leverede også en række indikationer på, at Bang & Olufsen langt fra er ved at gå i stå. Trods mangel på komponenter og logistikproblemer steg det egentlige produktsalg med 22 procent, og især de lukrative staged og flexible living-kategorier udviste stigende salg – på henholdsvis 28 og 44 procent. I den tredje kategori On-The-Go faldt omsætningen, men den blev trukket kraftigt ned, fordi ældre produkter blev kaldt tilbage ”for at beskytte brandet.”
Desuden kan Bang & Olufsen melde om overvældende fremgang i USA. Omsætningen i Americas–regionen steg 100,3 procent. Og selv om denne region stadig kun står for en lille del af Bang & Olufsens omsætning, så giver udviklingen en lovende indikation af mulighederne for fortsat salgsvækst gennem samarbejdet med nye store partnere som teleselskabet Verizon og detailgiganten Best Buy.
Når guidance fastholdes, skyldes det, at Bang & Olufsens ledelse alt i alt ser en usædvanligt høj grad af usikkerhed i markedet. Logistik- og komponentomkostninger havde i andet kvartal en kombineret negativ indflydelse på bruttomarginen på 7 procentpoint – eller 4,5 procent mere end sidste år. Uden denne ekstra negative indflydelse i år kunne bruttomarginen i andet kvartal være steget til 49,3 procent mod 42,8 procent sidste år. Brand partnering and other acitivities trak ekstra ned, fordi mange partnere, blandt andre bilindustrien, var særlig hårdt ramt af komponentmangel.
Ledelsen venter at disse omkostninger kan holde sig på et højt niveau i andet halvår, og det er en væsentligt grund til, at den føler sig mere tilpas ved den efterhånden noget konservative prognose. På længere sigt må det dog være rimeligt at regne med en vis normalisering af transportmarkedet og komponentforsyningen – og med at Bang & Olufsen med prisstigninger på sine generelt efterspurgte produkter kan udligne de stigende omkostninger. Der satses fortsat på vækst. Udviklings-, og især markedsførings- og distributionsomkostninger, stiger, og antallet af ansatte er øget 11 procent over det seneste år.
Turnaround-processen er uden tvivl kommet ind i en vanskeligere fase som følge af den leverance- og transportforstoppelse, der rammer talrige produktionsvirksomheder. Men situationen må lysne med den større eller mindre normalisering, der må ventes – i det mindste i 2023.
Men denne gang er der en rimelig chance for, at Bang & Olufsen snart vil være i stand til at vise, hvad selskabet egentlig kan. Men ledelsen skal i de kommende kvartaler bevise, at historien ikke gentager sig. Bang & Olufsen har før skuffet, når der var taget tilløb til mere vækst.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.