Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Boganmeldelse: Nike blev et hundeliv

Økonomisk ugebrev

fredag 04. maj 2018 kl. 19:58

Han har kun løb og sko i hovedet, Phil Knight, grundlæggeren af Nike. Han er i dag ikke bare en gigantisk producent af sportssko, men af al muligt tøj til sport og fritid. Sko var en mani for ham, og han kalder derfor sin biografi for Shoe Dog. Han er usædvanlig ærlig. Han har flere gange været ved at gå ned med flaget. Han har været tæt på at snyde og bedrage, for han har brugt de kneb, der er nødvendige i en skånselsløs verden. Hans liv blev et hundeliv. Hvis man vil vide, hvordan man kan klare skærene trods alle odds, så er dette bogen.

Trods alle vanskeligheder fik han skabt en af verdens mest kendte og bedst indtjenende store virksomheder, der i dag har en omsætning på ca. 35 milliarder dollar, og som indtil Trumps skattereform havde et nettooverskud på omkring 4 milliarder dollar.

Stifter og hovedaktionær Phil Knight kan være sit arbejde bekendt. Men Gud, hvor er det en spændende bog om en mand, der som ung havde en Skør Idé, som han skriver. Nemlig at importere og sælge japanske sko, for når amerikanerne købte japanske kameraer, måtte de vel også købe deres løbesko. Den unge Phil var besat af løb og tog mange løbeture i skovene i Oregon, også ad Oregon Trail, som de første pionerer brugte på deres færd gennem Amerika til Stillehavet.

Han var som ung på en jordomrejse og så Nike-templet på Akropolis. Gudinden Athene var budbringeren af nike – sejren. En kriger forærede kongen et par sko. Han blev bidt af historien, herunder en frise, hvor en gudinde bukker sig ned for at stramme spændet på sine sko. Alligevel var det ikke denne oplevelse, der ligger bag firmaets navn. Det var en hel anden, der mange år senere kom på navnet, og Phil Knight var skeptisk.

I de første mange år importerede han japanske sko. Han blev taget ved næsen, men var alligevel fascineret af japanerne. Han kom gradvist ud af japanernes kløer, men fortsatte samarbejdet med mange af dem, da han etablerede sit eget firma. Han blev træt af, at der altid var problemer med kvalitet og leverancer, og besluttede at lave sine egne sko. Det kendte logo ligger tilbage fra 1971, hvor han bad en designer lave et logo, der antyder ”en form for bevægelse.” Eller en swoosh.

Hvad er en swoosh? spurgte en sælger. ”Det er dét, du hører, når én løber forbi dig,” sagde Phil Knight. Svaret var typisk for den totalt ukonventionelle tilgang, han havde til virksomhedsdrift og ledelse.

Året efter blev Nike introduceret for hele verden, og det blev en bragende succes, hvad salget angik, om end indtjeningen i mange år var elendig. Han manglede penge og havde tit problemer med skoenes kvalitet. Han ville ikke på børsen, for så var han bange for at blive presset ud af firmaet, der var hans ét og alt. Da problemerne tårnede sig op, besluttede Knight på et møde med ledelsen at ændre kurs: Nu ville han bryde med japanerne. Firmaet skal kun leve på sine egne betingelser.

Nike gik i krig
”Det bliver hårdt, venner. Vi skal i krig!” Hans udmelding kom som en lettelse. Nu blev luften renset, og hans gamle løbetræner, Bill Bowerman, udviklede en helt ny sål, en vaffelsål, som Nike tog patent på. Det blev et gennembrud, og det blev efterfulgt af kampe om firmaet og retssager – selv FBI var på nakken af Nike.

Kreativiteten var der ikke noget i vejen med, og i 1976 slog en tanke ned i Knight: Kunne sportssko ikke blive et kulturelt fænomen? Ville folk ikke have dem på i skolen, på kontoret og til købmanden? Det var den tankegang, der gjorde Nike verdenskendt, selv om Knight sørgede for at have sportsstjerner som reklamesøjler, f.eks. Ronaldo i de seneste år.

Tænkningen i ledelsen var så utraditionel, at deltagerne på de halvårlige idémøder kaldte møderne for Røvhullet, og deltagerne svinede hinanden til og drak tæt, så det strider mod en god sportsånd. Men Røvhullet gav resultater, og et af dem resulterede i at sprøjte luft ind i løbeskoene – air soles.

Knight tog tidligt fat på Kina, der i dag er det bedste marked for Nike, og samtidig blev problemerne ved med at vælte ned over Nike. Knight gik til sidst med til en børsnotering. Han ser i dag dystert på USA. Fortidens pioner-ånd mangler, men til alle iværksættere siger han: ”Tro på dig selv, men tro også på troen. Ikke en tro, som andre definerer. Men den tro, som kommer til udtryk i dit hjerte.”

Hugo Gaarden
Shoe Dog, Phil Knight, 417 sider, People’s Press, 299,95 kr.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank