Som et online stormagasin er Boozt en glimrende temperaturmåler for den generelle tilstand hos forbrugerne. Selskabet har som et af de første aflagt regnskab for årets første kvartal, og hos ledelsen er der ikke megen optimisme at spore. Forbrugerne er gået i krisestemning, og dermed lader man også pungen blive i lommen. Boozt forbereder sig på recession og agerer egentligt sundt og med rettidig omhu, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Forbrugertilliden er klart på vej ned, viser tallene fra Danmarks Statistik. Og det billede understøttes nu også af ledelsen for Bootz i kølvandet på de seneste par måneders geopolitiske udvikling.
Forbrugerne er blevet mere påholdende, fremgår det af Boozt.coms investorkonference ovenpå kvartalsregnskabet.
Q1-regnskabet var egentlig pænt nok under omstændighederne med en moderat omsætningsvækst på 2 pct. (og 3 pct. korrigeret for valutaeffekt) og et solidt EBIT-resultat på 38 mio. SEK, når man justerer for fratrædelsesomkostninger på 27 mio. SEK til de ca. 10 pct. af medarbejderstaben, der blev afskediget i januar og aktieaflønningsprogrammer på 5 mio. SEK.
Helårsforventningen på 4-9 pct. omsætningsvækst bestemmes ikke af 1. kvartal alene. Men med 2-3 pct. vækst i 1. kvartal er der et stykke vej op. Ikke mindst fordi det i regnskabet, og især på telefonkonferencen, blev tydeligt, at det er blevet et sværere marked meget hurtigt.
Både januar og februar var ifølge Boozts CEO egentlig fine nok. Det er først i løbet af marts, at opbremsningen for alvor har taget fart, og marts endte værre end forventet. Herefter startede april pænt, men så begyndte handelskrigen for alvor og ”det bremsede helt op” (”it literally stalled”).
Nu skal handelskrigen ikke have hele skylden. Men det er tydeligt, at den stigende grad af krisestemning i det offentlige rum har sat sig negativt i forbrugertilliden og i forbruget. Handelskrigen, Ukraine og noget så simpelt som kampagnerne om 3-dages kriseprepping er faktorer, der påvirker krisestemningen.
I et krisescenarie er det ikke overraskende, at modetøj er højt på listen over indkøb, hvor man kan skrue ned for forbruget. For Boozts andre kategorier er effekten noget mindre tydelig.
Boozt er særligt ramt i Danmark og Finland, mens Sverige og de øvrige lande indtil videre er sluppet noget nemmere.
Nu er 1. kvartal ikke det afgørende for Boozts helårspræstation. Men en vending eller bedring nu tidligst i 2. halvår gør det svært, eller nærmest umuligt, at nå i mål med de oprindelige 2025-forventninger.
Recession på vej
For Boozt betyder det, at ledelsen nu arbejder under antagelsen om, at vi er på vej ind i en recession. Derfor er man allerede nu i gang med at reducere lagrene for ikke at brænde inde med for mange varer om et par måneder.
Man er med andre ganske forsigtig i forhold til udviklingen over de næste 3-6 måneder, så det er tidligst i 2. halvår, at det kan begynde at vende.
I forvejen er lageret lidt til den høje side: CEO’en var ganske tydelig i beskeden om, at man hellere vil agere for tidligt end for sent. At man hellere vil være på den sikre side end at stå i en endnu værre situation om et par måneder. Derfor er Boozt måske også lidt tidligere ude end andre i forsøget på at reducere lageret.
Men skulle det hele vise sig at være en storm i et glas vand, er man ganske fortrøstningsfuld om, at den generelle lagerstatus i branchen er til den høje side, og at det vil være muligt at bygge lageret hurtigt op igen med friske varer, hvis det skulle blive nødvendigt.
Det synes lidt kontraintuitivt. Men det handler nok i høj grad om de andre aktørers prioritering mellem pris/margin og lageromsætningshastighed.
Samlet var Boozts 1. kvartal et klart tegn på, at handelskrigens effekter er ved at sprede sig til samfundsøkonomien. I første omgang mere indirekte via en mere påholdende forbruger, som forbereder sig på dårligere tider.
Om disse kommer eller ej kan kun tiden vise, og på helt kort sigt afhænger det nok i høj grad af udfaldet af handelskrigen, og om vi ser en mere stabil geopolitisk og makroøkonomisk scene.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.