I denne uges Ledelse dykker vi ned i forskellige C25 selskaber og Carlsberg er i fokus.
Carlsberg skal udvikle en mere vækstorienteret kultur, som belønner kalkuleret risikotagning: Drikkevarekoncernens nye topchef Jacob Aarup-Andersen markerer sig nu for alvor med nye ambitiøse planer, der i realiteten kan blive til væsentligt mere end blot en opdatering og acceleration af forgængerens Sail’ 27-strategi.
Nok skal Carlsbergs organiske vækst skrues i vejret fra 3-5 pct. om året til 4-6 pct. om året, men frem for alt skal indtjeningen væsentligt i vejret. Koncernens nye topchef Jacob Aarup-Andersen vil have bruttomarginen tilbage til det niveau, der sås før Covid i 2020/21, og før beslaglæggelsen af aktiviteterne i Rusland i 2022/23 slog koncernen tilbage. Det kan i sig selv øge driftsindtjeningen med flere milliarder.
Den nye målsætning for væksten er moderat både i forhold til hvad Carlsberg tidligere har præsteret og i forhold til, hvad drikkevarekoncernens store konkurrenter præsterer. Men det er ikke så meget de faktiske tal, der her er afgørende: Det er forhøjelsen af målet, der i sig selv skal illustrere, at Carlsbergs ambitioner skrues i vejret.
Carlsberg har i den tidligere topchef Cees ’t Harts tid udviklet sig til en finansielt stærk koncern. Men væksten har været det svage punkt i forhold til konkurrenterne. Det skal der gøres noget ved.
Læs resten af artiklen om Carlsberg i denne uges Ledelse hvor vi også dækker Ørsted, A.P. Møller-Mærsk, GN store nord, Demant og FLSchmidt.