Mens Carlsberg venter på et vækstopsving, hvor forbrugerne får flere penge på lommen, er der fuld fokus på Britvic, og de muligheder det store opkøb giver bryggerikoncernen. Det fremgik på Carlsbergs kapitalmarkedsdag, at Britvic kan blive en test af en mere generel omlægning af hele koncernens strategi over mod multi-beverage, så det på sigt handler om meget mere end øl og sodavand, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
På grund af de lidt svage markedsforhold var analytikernes fokus på seneste investormøde efter Q3 mest på det store Britvic-opkøb, hvor integrationen er i fuld gang Det ses tydeligt i de rapporterede omsætningstal med en vækst på 17,8 pct. i 3. kvartal fra 20,5 mia. kr. til 24,1 mia. kr., hvoraf opkøb (primært Britvic) bidrog med 21,5 procentpoint og valuta med minus 2,3 pct. I årets første ni måneder er billedet stort set det samme.
Med en næsten flad organisk vækst omkring nul pct. ligger Carlsberg i år under den målsætning på 4-6 pct., der blev gentaget så sent som på kapitalmarkedsdagen i oktober. Det er gennemsnitlig årlig vækst gennem en hel økonomisk cyklus. Med de påholdende forbrugere er det klart, at i år vil man ligge under målsætningen, men ledelsen forventer, at forbrugerens rådighedsbeløb er genopbygget over de kommende år, og det vil bringe væksten tilbage.
Det svage overordnede marked flytter analytikernes fokus over på mulighederne i Britvic, der tilfører alt andet end øl til Carlsbergs produktportefølje.
Den mest konkrete finansielle nyhed var, at ledelsen løfter synergierne fra Britvic-opkøbet med ti pct. til 110 mio. pund, efter man har kigget Britvic efter i sømmene siden overtagelsen i januar. Det blev tydeligt sagt, at man er glad for det, man har set, og ej at forglemme har man ikke fundet nogle landminer. Integrationen er dermed på sporet, og løftet af synergierne er i høj grad drevet af medarbejderbesparelser, da der har været større overlap end forventet.
På omsætningssiden vil man ikke være konkret i forhold til omsætningssynergier, bl.a. fordi det er svært at skille ad, når integrationen er på plads.
Ledelsen fremlagde nogle perspektiver i Britvic og UK, og her springer flere forhold i øjnene. Først og fremmest følte man sig, som investor, til tider hensat til en præsentation hos Royal Unibrew med den gentagne brug af en vending som multi-beverage.
Det blev fremhævet, at Carlsberg nu i UK er det eneste omni-channel multi-beverage selskab. Med kunderne taler man nu efter eget udsagn om drikkevarer (beverages) og blot om øl i den ene ende af skalaen – og sodavand, saft og energidrikke i den anden ende af skalaen.
Med andre ord kommer Carlsberg/Britvic nu med en samlet drikkevareløsning til kunden, hvad enten det er supermarked, café eller lignende. Bredere formuleret har man nu en produktportefølje, der kan adressere alle demografier (ung som gammel) til enhver lejlighed og på enhver tid af dagen med drikkevarer.
Konklusionen var, at Carlsberg Britvic ”sætter en ny standard for Carlsberg Groups multi-beverage portfolio play”. Så kan det næsten ikke siges tydeligere, at CEO Jacob Aarup-Andersen med Britvic reelt tester en helt ny og udvidet forretningsmodel.
Det er særligt Pepsi-aftalen, der bringer soft drinks ind i koncernen, og den seneste udvidelse med Kasakhstan og Kirgisistan er næppe den sidste udvidelse af samarbejdet med Pepsi. Soft drinks har historisk vækstet mere end øl-segmentet, og derfor vil Britvic og Pepsi-aftalerne formentlig også være positivt for koncernens organiske vækst, når Britvic fra næste år tæller fuldt med.
Carlsbergs hovedtese er i øvrigt ikke, at bryggerisektoren er en strukturelt faldende sektor, men i stedet ser man bredere på forretningsområdet. I hvert fald var det CEO’s hovedpointe, at ét menneske i gennemsnit har brug for otte glas væske om dagen, og i den udviklede (developed) del af verden er halvdelen (dvs. fire) noget man køber, mens det samme tal i emerging markets er ét glas.
Over tid er der i Carlsbergs øjne ingen tvivl om, at den andel vil stige for begge grupper. Derfor ser man ikke noget strukturelt vækstproblem, men indrømmer dog, at der på udvalgte områder er tale om strukturel tilbagegang. Omvendt handler det i høj grad om at finde og udvikle de nye produkter til forbrugeren på vejen op mod de otte glas.
Det leder frem til forventningen om en organisk gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på 4-6 pct. 1/3 af den skal skabes via volumenvækst, mens 2/3 skal skabes af det, man kan kalde pris/mix. Det vil sige prisløft, men i høj grad også nye produkter/kategorier og premiumprodukter.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.







