Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Carlsberg: Er Britvic test for ny multi-beverage strategi?

Steen Albrechtsen

tirsdag 18. november 2025 kl. 9:50

Jacob Aarup-Andersen
Jacob Aarup-Andersen – CEO for Carlsberg

Mens Carlsberg venter på et vækstopsving, hvor forbrugerne får flere penge på lommen, er der fuld fokus på Britvic, og de muligheder det store opkøb giver bryggerikoncernen. Det fremgik på Carlsbergs kapitalmarkedsdag, at Britvic kan blive en test af en mere generel omlægning af hele koncernens strategi over mod multi-beverage, så det på sigt handler om meget mere end øl og sodavand, skriver redaktør Steen Albrechtsen.

På grund af de lidt svage markedsforhold var analytikernes fokus på seneste investormøde efter Q3 mest på det store Britvic-opkøb, hvor integrationen er i fuld gang Det ses tydeligt i de rapporterede omsætningstal med en vækst på 17,8 pct. i 3. kvartal fra 20,5 mia. kr. til 24,1 mia. kr., hvoraf opkøb (primært Britvic) bidrog med 21,5 procentpoint og valuta med minus 2,3 pct. I årets første ni måneder er billedet stort set det samme.

Med en næsten flad organisk vækst omkring nul pct. ligger Carlsberg i år under den målsætning på 4-6 pct., der blev gentaget så sent som på kapitalmarkedsdagen i oktober. Det er gennemsnitlig årlig vækst gennem en hel økonomisk cyklus. Med de påholdende forbrugere er det klart, at i år vil man ligge under målsætningen, men ledelsen forventer, at forbrugerens rådighedsbeløb er genopbygget over de kommende år, og det vil bringe væksten tilbage.

Det svage overordnede marked flytter analytikernes fokus over på mulighederne i Britvic, der tilfører alt andet end øl til Carlsbergs produktportefølje.

Den mest konkrete finansielle nyhed var, at ledelsen løfter synergierne fra Britvic-opkøbet med ti pct. til 110 mio. pund, efter man har kigget Britvic efter i sømmene siden overtagelsen i januar. Det blev tydeligt sagt, at man er glad for det, man har set, og ej at forglemme har man ikke fundet nogle landminer. Integrationen er dermed på sporet, og løftet af synergierne er i høj grad drevet af medarbejderbesparelser, da der har været større overlap end forventet.

På omsætningssiden vil man ikke være konkret i forhold til omsætningssynergier, bl.a. fordi det er svært at skille ad, når integrationen er på plads.

Ledelsen fremlagde nogle perspektiver i Britvic og UK, og her springer flere forhold i øjnene. Først og fremmest følte man sig, som investor, til tider hensat til en præsentation hos Royal Unibrew med den gentagne brug af en vending som multi-beverage.

Det blev fremhævet, at Carlsberg nu i UK er det eneste omni-channel multi-beverage selskab. Med kunderne taler man nu efter eget udsagn om drikkevarer (beverages) og blot om øl i den ene ende af skalaen – og sodavand, saft og energidrikke i den anden ende af skalaen.

Med andre ord kommer Carlsberg/Britvic nu med en samlet drikkevareløsning til kunden, hvad enten det er supermarked, café eller lignende. Bredere formuleret har man nu en produktportefølje, der kan adressere alle demografier (ung som gammel) til enhver lejlighed og på enhver tid af dagen med drikkevarer.

Konklusionen var, at Carlsberg Britvic ”sætter en ny standard for Carlsberg Groups multi-beverage portfolio play”. Så kan det næsten ikke siges tydeligere, at CEO Jacob Aarup-Andersen med Britvic reelt tester en helt ny og udvidet forretningsmodel.

Det er særligt Pepsi-aftalen, der bringer soft drinks ind i koncernen, og den seneste udvidelse med Kasakhstan og Kirgisistan er næppe den sidste udvidelse af samarbejdet med Pepsi. Soft drinks har historisk vækstet mere end øl-segmentet, og derfor vil Britvic og Pepsi-aftalerne formentlig også være positivt for koncernens organiske vækst, når Britvic fra næste år tæller fuldt med.

Carlsbergs hovedtese er i øvrigt ikke, at bryggerisektoren er en strukturelt faldende sektor, men i stedet ser man bredere på forretningsområdet. I hvert fald var det CEO’s hovedpointe, at ét menneske i gennemsnit har brug for otte glas væske om dagen, og i den udviklede (developed) del af verden er halvdelen (dvs. fire) noget man køber, mens det samme tal i emerging markets er ét glas.

Over tid er der i Carlsbergs øjne ingen tvivl om, at den andel vil stige for begge grupper. Derfor ser man ikke noget strukturelt vækstproblem, men indrømmer dog, at der på udvalgte områder er tale om strukturel tilbagegang. Omvendt handler det i høj grad om at finde og udvikle de nye produkter til forbrugeren på vejen op mod de otte glas.

Det leder frem til forventningen om en organisk gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på 4-6 pct. 1/3 af den skal skabes via volumenvækst, mens 2/3 skal skabes af det, man kan kalde pris/mix. Det vil sige prisløft, men i høj grad også nye produkter/kategorier og premiumprodukter.

Steen Albrechtsen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank